• سه‌شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402030906065
  • منبع : نمایندگی همدان

اتوبوس‌های تندرو ترافیک را رفع می‌کند؟

کلافگی همدانی‌ها از ترافیک هر روزه رفع شدنی است؟

کلافگی همدانی‌ها از ترافیک هر روزه رفع شدنی است؟

ایسنا/همدان ترافیک این روزها به یکی از مشکلات جدی شهر همدان تبدیل شده و شهروندان این شهر نه چندان بزرگ در ساعاتی از شبانه‌روز شاهد قفل شدن خیابان‌ها هستند. ترافیک گاهی اوقات تا نیم ساعت شهروندان را در خیابان‌ها نگه می‌دارد و کلافگی را برایشان به ارمغان می‌آورد.

طی ماه‌های اخیر طرح‌هایی موقت برای کاهش حجم ترافیک در شهر اجرا می‌شود که گاهی تأثیر داشته و گاه نیز چندان مؤثر نبوده اما به نظر می‌رسد عوامل زیادی دست به دست هم داده تا شهر آرام همدان را به شهری خسته‌کننده تبدیل کند که مهمترین آن نامناسب بودن وضعیت حمل و نقل عمومی است. به همین منظور ایسنا تصمیم گرفت در نشستی «مشکلات ترافیکی در شهر همدان» را بررسی کند.

فرماندار همدان در این نشست با بیان اینکه تاکنون‌ شهر همدان مطابق با اسمش رشد نکرده است، گفت: یکی از معضلات این شهر ترافیک است که مردم را کلافه کرده و از مسئول انتظار دارند آن را حل کنند.

مسلم مخفی ادامه داد: سال گذشته در جلسه ترافیک استان طرح زوج و فرد مطرح و بنا شد اجرایی شود، نیروی انتظامی در اجرای این طرح همکاری خوبی داشت و طرح نیز خوب جواب داد و مردم همکاری لازم را داشتند.

وی با بیان اینکه طرح زوج و فرد درمان قطعی ترافیک همدان نیست، اظهار کرد: روزانه ۲۲ خورو در همدان شماره‌گذاری می‌شود و خیابان‌ها را هم هم عریض‌تر کرد، از طرفی سوخت ارزان است و مردم هم تمایل به استفاده از خودروی شخصی دارند.

مخفی نداشتن حمل و نقل عمومی مناسب را یکی از عوامل ترافیک در شهر دانست و افزود: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس یاید در همدان فعالیت کند در حالیکه تنها حدود ۹۰ اتوبوس فعال در شهر وجود دارد و بقیه فرسوده هستند و خدمات نمی‌دهند.

وی ناکافی بودن پارکینگ را دیگر مشکل شهر عنوان کرد و گفت: شهرداری ۱۰ سال است که پارکینگ نساخته و برنامه‌ای هم برای ساخت پارکینگ در شهر ندارد در حالیکه شهر به پارکینگ نیاز دارد.

فرماندار همدان: پروژه پارکینگ آقاجانی‌بیگ مشکل حقوقی دارد و بلاتکلیف مانده است همچنین قرار شده شهرداری پارک حاشیه‌ای را ساماندهی کند تا بارترافیکی شهر کمتر شود

فرماندار همدان با اشاره به اینکه پروژه پارکینگ آقاجانی‌بیگ نیز مشکل حقوقی دارد و بلاتکلیف مانده است، اظهار کرد: قرار شده شهرداری پارک حاشیه‌ای را ساماندهی کند تا بارترافیکی شهر کمتر شود.

مخفی با بیان اینکه شهرداری باید اتوبوس خریداری کند، مطرح کرد: امروز همدان به سیستم‌های حمل و نقل ریلی یا BRT نیاز دارد و شهرداری وعده داده است این پروژه امسال آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه به فرهنگسازی در حوزه ترافیک نیاز داریم‌، بیان کرد: مشاوران، حمل و نقل ریلی مانند تراموا را برای همدان توصیه نمی‌کنند و کم‌هزینه‌ترین راه BRT تشخیص داده شده است.

مخفی با بیان اینکه در رابطه با مسائل ترافیکی و حمل و نقل ۹۰ درصد توپ در زمین شهرداری است، خاطرنشان کرد: طرح زوج و فرد را فرمانداری به عنوان یک مُسکن موقت اجرا کرده و شهرداری باید در حوزه ترافیک فکر جدی کند.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان نیز در این نشست گفت: اگر دست‌اندرکاران و مدیران شهری و استانی به فکر مشکل ترافیک نباشند این مشکل در ۱۰ سال آینده به معضل اول کشور و به تبع آن همدان تبدیل می‌شود. 

مهدی حیدری اضافه کرد: در همدان به واسطه معماری و شهرسازی شعاعی و ایجاد تمرکز در مرکز شهر، تقریباً بیشتر سفر شهروندان از میدان امام(ره) می‌گذرد و از طرفی کاربری جاذبه ها و مراکز درمانی و برخی ادارات نیز در رینگ مرکزی شهر مستقر است.

وی با بیان اینکه در غیرهمسطح‌سازی‌ها، تجهیزات ترافیکی و حمل و نقل با استانداردهای لازم فاصله داریم، افزود: خودروسازان نیز در ترافیک امروزی شهرها مقصر هستند، در همدان سالانه ۲۰ هزار خودور به ناوگان حمل و نقل اضافه می‌شود اما شاهد خروج چه تعداد خودروی فرسوده از ناوگان هستیم؟

حیدری با اشاره به اینکه تعریض شهر تا جایی امکان‌پذیر است و بیش از آن دیگر امکان ندارد، اظهار کرد: در همدان شورای ترافیک استان درباره مسائل ترافیکی تصمیم می‌گیرد، در شهر بین ۵۰ تا ۷۰ هزار خودرو وجود دارد که طبق استانداردها هر خودرو به ۴۰ مترمربع فضا نیاز دارد و این فضا در همدان وجود ندارد و به ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار فضای پارک نیاز داریم که در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ فضای پارک داریم.

وی با بیان اینکه متأسفانه اضافه شدن خودروها حد و اندازه‌ای ندارد، ادعا کرد: بازیگر اصلی در رابطه به موضوع ترافیک و حمل و نقل، شهرداری است و آموزش شهروندی برای این سازمان تعریف شده است در حالیکه سهم سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان برای آموزش شهروندی حدود ۱۰ درصد است اما برخلاف مقررات میلیاردها تومان خرج تیم‌داری بدون نتیجه می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورا: سهم سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری همدان برای آموزش شهروندی حدود ۱۰ درصد است اما برخلاف مقررات میلیاردها تومان خرج تیم‌داری بدون نتیجه می‌کند

عضو شورای شهر همدان با اعلام اینکه شهر به ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس نیاز دارد و در حال حاضر حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس داریم، تصریح کرد: در حوزه ترافیک، حمل و نقل و هوشمندسازی و پرداخت هوشمند کرایه عقب هستیم، امسال هوشمندسازی در زمینه‌های مختلف در بودجه گنجانده شده و کاش مدیریت ارشد شهر هم توانایی پیاده‌سازی آنها را داشته باشد.

حیدری با اشاره به اینکه ۱۹ تقاطع چراغ‌دار در همدان وجود دارد و حدود ۱۵ میلیارد تومان برای هوشمندسازی نیاز داریم، افزود: نصب دوربین‌های هوشمند ثبت تخلف در شهر ضروری است و کنترل تخلفات تنها با نیروی انسانی امکان‌پذیر نیست. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر دوربین ثبت تخلف هوشمند فعال در شهر وجود ندارد، اضافه کرد: متأسفانه سهم حمل و نقل عمومی در همدان ۴ یا ۵ درصد است که با استانداردها فاصله زیادی دارد همچنین بیش از ۱۰۰ خیابان در همدان به تعریض نیاز دارد و بازگشایی‌های شهرداری باید متمرکز شود.

حیدری با اشاره به اینکه حدود ۹۰ میلیارد برای معبری در یکی ورودی‌های شهر همدان درنظر گرفته شده است، گفت: روی مطالعات حوزه ترافیک و حمل و نقل تأکید می‌شود اما در اجرا شرکت‌های مشاور ضعیف با نیروی کار ارزان به کار گرفته می‌شوند؛ به عنوان مثال در میدان پیشاهنگی مشاور خوب عمل نکرد.  

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان نیز با حضور در دفتر ایسنا، با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار خودرو در شهر همدان وجود دارد و همین موضوع کُندی حرکت را به دنبال دارد، گفت: فصل بهار و تابستان مشکلی در معابر نداریم اما زمستان ترددها بیشتر می‌شود و طرح زوج و فرد نیز به دنبال همین مشکلات اجرا شد و در حال حاضر روزانه ۱۲۰۰ خودرو در این طرح جریمه می‌شوند. 

سرهنگ فرخ جمالی با بیان اینکه حجم تردد در شهر بالاست و باید مدیریت شود، اظهار کرد: در تقاطع‌های غیرهمسطح و دوربرگردان‌های غیرهمسطح مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود، در رابطه با میدان پیشاهنگی هم بیشتر از موارد فنی با فرهنگ رانندگی مواجه هستیم.  

وی با اشاره به اینکه طرح‌های ترافیکی در ایران مشکل دارد، بیان کرد: عرض خیابان‌های شهر کم و تردد زیاد است و زیرساخت‌های لازم برای این شرایط باید اندیشیده و انجام شود، از طرفی قسمت عمده فعالیت شهرداری‌ها روی مسائل ترافیکی است و باید در این حوزه قوی وارد شوند.

جمالی با بیان اینکه اجرای BRT در همدان در کاهش مشکلات ترافیکی تأثیر زیادی خواهد داشت، گفت: به عنوان مثال هر روزه در میدان بعثت و پژوهش مشکلات تردد وجود دارد و طرح ترافیکی اجرا می‌شود، فرهنگ رانندگی نیز در حوزه ترافیک بسیار مهم است و باید در زمینه آموزش شهروندی اقداماتی انجام شود.

رئیس پلیس راهور همدان: مراکز غیرانتفاعی به یک معضل در شهر تبدیل شده و در این زمینه ناهماهنگی بین آموزش و پرورش و شهرداری وجود دارد، در خیابان‌های پاستور، میرزاده‌عشقی، بعثت و جهان‌نما خانه‌های قدیمی را به مدارس غیرانتفاعی تبدیل کرده و به مجوز ما هم نیازی ندارند

وی با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات مربوط به تصادفات درون شهری رانندگان خانم هستند، بیان کرد: مراکز غیرانتفاعی به یک معضل در شهر تبدیل شده و در این زمینه ناهماهنگی بین آموزش و پرورش و شهرداری وجود دارد، در خیابان‌های پاستور، میرزاده‌عشقی، بعثت و جهان‌نما خانه‌های قدیمی را به مدارس غیرانتفاعی تبدیل کرده و به مجوز ما هم نیازی ندارند.  

رئیس پلیس راهور شهرستان همدان درباره تردد موتورسواران در پیاده‌راه‌های همدان نیز گفت: ابتدا قرار بود شهرداری تمام ورودی پیاده‌راه‌ها را با نیوجرسی مسدود کند تا از ورود موتورسیکلت جلوگیری شود اما این کار تاکنون انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه با پارک حاشیه‌ای بسیاری از مشکلات ترافیکی همدان حل می‌شود، مطرح کرد: عابران پیاده و موتورسواران دو مشکل عمده شهر همدان هستند، سال قبل رتبه اول فوتی عابر پیاده را در کشور داشتیم و امسال نیز جزو استان‌های برتر در این زمینه هستیم. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان نیز گفت: طرح جامع ترافیک شهر همدان در مراحل پایانی است و امیدواریم تا پایان خرداد مصوبه را بگیرد. 

وحید علی‌ضمیر با بیان اینکه شهرداری‌ها عموماً تنها نهاد مرتبط با ترافیک در شهرها نیستند، اظهار کرد: طرح جامع ترافیک همدان در سال ۹۱ به شهرداری و تمام دستگاه‌های اجرایی همدان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه مباحثی از جمله حمل و نقل عمومی، شبکه معابر شهری، پارکینگ‌ها، محدوده طرح ترافیک، مباحث فرهنگی در طرح جامع ترافیک قید شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه افق طرح ۱۰ ساله بوده، نیاز به بازنگری داشته و بر همین اساس در سال ۹۸-۹۹ توسط مشاور بازنگری می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر مراحل پایانی و در واقع تصویب طرح را طی می‌کنیم، ادامه داد: امیدواریم تا پایان خرداد بتوانیم مصوبه وزرات کشور را بگیریم در ضمن برای تفصیل طرح جامع، مشاوران مختلفی گرفته شده و در حوزه‌های مختلف مشاور به کار گرفته شده و طرح هایی نیز ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوعات مختلف ترافیکی در شورای همتا تصمیم گیری می‌شود، بیان کرد: طی یکی دو سال اخیر بحث تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح از جمله اتمام پل غدیر که به جریان ترافیک کمک می‌کند، در دستور کار شهرداری قرار گرفته و طی یکی دو هفته آینده پل سردار همدانی به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه قرارداد مشاور تقاطع غیرهمسطح مدرس بسته شده و مطالعات اجرایی درحال آغاز است، افزود: خوشبختانه امسال از بودجه ۳۷۵۰ میلیارد تومانی شهرداری همدان، چیزی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان صرفاً به مباحث ترافیکی و حمل و نقل شهری اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه در بحث هوشمندسازی اتفاقات خوبی در شهرداری همدان افتاده است، اظهار کرد: در هوشمندسازی تقاطع‌ها و خریداری دوربین‌های ثبت تخلف اتفاقات خوبی قرار است بیفتد. در حمل و نقل سبک شهری از جمله دوچرخه برقی و اسکوتر در بودجه شهرداری دیده شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر تقویت حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل عمومی اتفاقات خوبی باید بیفتد چراکه سهم حمل و نقل عمومی شهر همدان پایین بوده و استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی زیر ۱۰ درصد است که باید افزایش دهیم بر این اساس شهرداری همدان به سمت ایجاد BRT رفته است.

معاون حملونقل و ترافکی شهرداری: سهم حمل و نقل عمومی شهر همدان پایین بوده و استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی زیر ۱۰ درصد است که باید افزایش دهیم بر این اساس شهرداری همدان به سمت ایجاد BRT رفته است

علی‌ضمیر با بیان اینکه اعتقاد دارم در مباحث ترافیکی باید بضاعت شهر را هم سنجید، تأکید کرد: در حال حاضر ۲۲۰ دستگاه اتوبوس در شهر همدان وجود دارد که ۱۲۰ دستگاه فعال است.

وی با بیان اینکه ۱۹۰ دستگاه اتوبوس پلاک شده در شهر همدان داریم، افزود:  از این تعداد ۱۲۰ دستگاه فعال است اما قبول داریم کیفیت اتوبوس‌های همدان وضعیت راضی کننده‌ای ندارند بنابراین باید هم کیفیت اتوبوس ها ارتقاء پیدا کند هم کمیت آنها.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با اشاره به اینکه هر دستگاه بین ۵.۵ میلیارد تومان هزینه دارد، ادامه داد: سهمیه شهرداری همدان ۵۰ دستگاه اتوبوس بود که ما هزینه ۱۲ اتوبوس را واریز کردیم اما این تعداد اتوبوسی که دولت تعهد کرده بود و پولش را از شهرداری گرفته است، اعلام کرده که نمی‌تواند تحویل دهد.

وی با بیان اینکه در بحث حمل و نقل، باید سهم حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: سهم حمل و نقل عمومی همدان که چیزی حدود ۹ درصد است، باید افزایش پیدا کند و به افق ۱۵ درصدی برسد که برای تحقق این امر هم باید کیفیت ماشین ها و خطوط ما ارتقا پیدا کند و هم مهندسی شود.

علی‌ضمیر با اشاره به اینکه استفاده مردم از حمل و نقل عمومی  با شیوع کرونا کاهش پیدا کرد، یادآور شد: استفاده از خودروی شخصی و افزایش تعداد سفر در شهر در بهمن ماه سال گذشته باعث افزایش بارترافیکی در همدان شد.

وی با بیان اینکه شبکه خطوط حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیاز شهر است، تأکید کرد: در حال حاضر ۳۴ خط فعال در شهر همدان وجود دارد و خط جدیدی مورد درخواست نیست.  

وی با بیان اینکه مدیریت پارک حاشیه‌ای در هفته آینده انجام خواهد شد که به نظر بنده در بحث ترافیک شهر بسیار مهم و تأثیرگذار است، اظهار کرد: در بخش پارک حاشیه‌ای نیز اتفاقات خوبی قرار است در شهر همدان بیفتد. سال های گذشته با شرکتی در زمینه پارک حاشیه‌ای خودروها قرارداد داشتیم که تمام شده و بهمن سال گذشته فراخوان گذاشتیم و مراحل عقد قرارداد آن در حال طی شدن است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان ادامه داد: در حوزه ترافیک با وضعیت مطلوب فاصله داریم اما شهرداری همدان در مسیر درست قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فرهنگ عمومی و شبکه معابر شهری در موضوع ترافیک مؤثر است، یادآور شد: هندسه معابر شهر همدان به ویژه در رینگ اول و دوم شهر شکل گرفته و امکان تعریض نداریم و موضوعی که از آن نباید غافل شد تعداد خودروهاست به طوریکه بیش از ۲۰۰ هزار خودروی پلاک همدان داریم.

علی‌ضمیر تصریح کرد: سال گذشته بیش از ۱۵ هزار ماشین پلاک گذاری شده است، چرا کسی فکری برای این موضوع نمی‌کند؟ چرا به موضوعات بارترافیکی و مباحث زیست محیطی و آلودگی هوا نمی‌پردازد؟ واقعاً بی حساب و کتاب ماشین تولید و وارد شبکه معابر شهری می‌شود در حالیکه شبکه معابر ما ثابت است.

علی‌ضمیر: سال گذشته بیش از ۱۵ هزار ماشین پلاک گذاری شده است، چرا کسی فکری برای این موضوع نمی‌کند؟ واقعاً بی حساب و کتاب ماشین تولید و وارد شبکه معابر شهری می‌شود در حالیکه شبکه معابر ما ثابت است

وی با بیان اینکه در مبانی شهرسازی جدید شهرهای انسان‌محور مورد توجه است، افزود: شهر را باید برای مردم و انسان طراحی کنیم نه شهر را برای خودروها. پیاده راه‌هایی که در سال های گذشته در همدان صورت گرفت و مهمترین معبر شهری تبدیل به پیاده راه شد که نباید از این اقدامات غافل شویم.

علی‌ضمیر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵۲ دوربین پایش تصویری در شهر همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۱۷ دوربین سامانه ثبت تخلف در شهر همدان وجود دارد که چهار دوربین مربوط به ورود به محدوده طرح است و ۱۳ دوربین موجود در شهر مربوط به ثبت تخلف سرعت در نقاط مختلف شهر نصب شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه ۵۰ میلیارد تومان برای هوشمندسازی و خرید دوربین در بودجه شهرداری همدان پیش‌بینی شده است، ادامه داد: ۲۰ دوربین پایش تصویری برای شهر همدان خریداری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۹ تقاطع در شهر همدان وجود دارد، درباره هوشمندسازی تقاطع‌ها خاطرنشان کرد: در مقطعی تقاطع ها به صورت مکانیزه بود اما موضوع هوشمندسازی تقاطع ها موضوع نوپایی است که در دو سال اخیر آغاز شده و همدان در این زمینه خیلی عقب نیست.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد اجرای BRT(اتوبوس‌های تندرو) و پارک حاشیه‌ای به جزء طرح زوج و فرد مُسکنی برای ترافیک شهر همدان باشد اما اینکه چقدر به عنوان درمان قطعی عمل کند، جای سوال است و بعد از تحقق این وعده ها می توان در این زمینه اظهارنظر کرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۹ ۱۸:۱۷

اقا همه کارشناس هستند ولی ظاهرا این وسط جای یه کاربلد خالیه .....

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۱۱ ۰۸:۲۳

روستاهای استان تقریباً از جمعیت تهی شدند.اراضی که روزی زیر کشت بودند(کشت غیر اصولی که فقط آب فروشی بود)امروز قطعه قطعه شدند و به عنوان باغ به فروش می روند و متاسفانه محلی برای کشت درختان غیر بومی شدند.مهاجرت سنگین از روستاها و استان های اطراف علاوه بر ازدحام و افزایش قیمت سرسام آور مسکن ،تغییرات بافت جمعیتی و نابود و محو شدن زبان و فرهنگ شهری و حاشیه نشینی و افت وحشتناک سطح امنیت را همراه داشته.