به گزارش ایسنا، چهارمحال و بختیاری جزو معدود استانهایی که از شبکه ریلی بیبهره است. پروازهای فرودگاه بینالمللی شهرکرد محدود به چند پرواز به پایتخت شده و شبکه حمل و نقل جادهای استان نیز فرسوده است، همچنین این استان مرز مشترک با کشورهای همسایه ندارد و همچنین مرز دریایی نیز ندارد، این مسئله موجب شده تا صادرکنندگان این استان برای صادرات محصولات تولیدی خود با مشکلات بیشتری برای حمل و نقل و دپوی محصول در استان بهعلت کمبود انبار مواجه شوند.
تولیدکنندگان بزرگ چهارمحال و بختیاری عموما محصولات خود را از گمرکات مرزی اظهار میکنند و به همین دلیل آمار واقعی از میزان صادرات تولیدکنندگان در این استان وجود ندارد.
ایجاد بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری یکی از موضوعاتی است که بهعنوان یک ایده برای کاهش مشکلات صادرکنندگان و تسهیل صادرات مطرح شده است، اما قطعا عملی شدن این ایده نیازمند یکسری زیرساختها، ورود سرمایهگذاران و تخصیص اعتبار است.
شبکه ریلی مهمترین زیرساخت مورد نیاز برای راهاندازی بندر خشک است، سالهاست وعده شنیدن سوت قطار در چهارمحال و بختیاری داده شده است، اما این امر تاکنون محقق نشده است، بنابراین باید در گام اول این استان به شبکه ریلی متصل شود. لذا اجرای بندر خشک در منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار میگیرد.
علیاصغر عبداللهی- سرپرست ادارهکل گمرک چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا در خصوص پیشنهاد ایجاد بندر خشک در این استان، اظهار کرد: این استان فاقد مرز زمینی با استانهای همسایه است و از نعمت مرز دریایی نیز بیبهره است.
وی با بیان اینکه شرکتهای تولیدی بسیاری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، توضیح داد: بنابراین بهعلت مشکلات ذکر شده، کالاهای تولیدی از این استان از طریق سایر گمرکات صادر میشود.
عبداللهی با بیان اینکه هیچ شرکت حمل و نقل بینالمللی در چهارمحال و بختیاری فعالیت ندارد، توضیح داد: زیرا این شرکتها قوانین و مقررات خاص خود را دارند و زیرساختها برای فعالیتها آنها پیشبینی نشده است و امروز حمل و نقل یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان این استان محسوب میشود.
سرپرست ادارهکل گمرک چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به پروژه راهآهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد، گفت: این راهآهن از امتداد شرکتهای بزرگ تولیدی و میانه منطقه ویژه اقتصادی در استان عبور میکند، این مسئله یک ظرفیت بزرگ برای ایجاد بندر خشک در استان محسوب میشود.
وی افزود: بندر خشک یک بندر درون سرزمینی چند منظوره است، این بندر بهطور مستقیم از طریق راهآهن به سایر بنادر دریایی کشور وصل میشود و همچنین به یک مبدا برای ارسال محصولات تولیدی در چهارمحال و بختیاری به سایر نقاط کشور و جهان تبدیل خواهد شد.
عبدالهی با بیان اینکه ذخیره کالاها در بندر خشک امکانپذیر است، یادآور شد: همچنین کالا میتواند از شبکه ریلی، جادهای و از کشتیها به استان برای دپو در انبارهای این بندر منتقل شود، همچنین با راهاندازی این بندر یک مرکز توزیع کالا در این استان و غرب کشور ایجاد خواهد شد و از رسوب کالا در بنادر مرزی جلوگیری میشود.
سرپرست ادارهکل گمرک چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ایجاد بندر خشک موجب تسهیل صادرات میشود، همچنین مزایای زیادی برای این استان دارد، باید از ظرفیت راهآهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد به خوبی برای تسهیل صادرات استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از ملزومات بندر خشک وجود انبارهای متعدد برای ذخیره کالا است، خاطرنشان کرد: بنادر خشک به توسعه حمل و نقل قطارهای باری کمک میکند و هزینه حمل و نقل واحدهای تولیدی برای صادرات و واردات به شدت کاهش پیدا میکند.
عبدالهی با اشاره به اینکه استانهایی مانند یزد و تهران وجود دارد، گفت: اگر بندر خشک چهارمحال و بختیاری ایجاد شود، جزو اولین استانهای دارای بندرخشک در منطقه غرب کشور خواهیم بود و این استانها میتواند محصولات خود را از طریق این بندر اظهار و صادر کنند و تمام مزایای بنادر دریایی را دارد.
حمل و نقل یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان این استان است
جمالپور- معاون بازرگانی ادارهکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بزرگ صادرکنندگان این استان هزینه حمل و نقل است، اظهار کرد: همچنین حمل و نقل هزینههای بالایی را به صادرکنندگان تحمیل میکند.
وی با بیان اینکه پیشنهاد راهاندازی بندر خشک در چهارمحال و بختیاری داده شده است، گفت: این مسئله در کارگروه مربوط هنوز مطرح نشده است، اما یکی از ملزومات راهاندازی این بندر راهآهن است.
جمالپور تاکید کرد: صادرکنندگان با مشکلات بسیاری روبرو هستند، راهاندازی بندر خشک میتواند بخشی از مشکلات صادرکنندگان را بهویژه در حوزه حمل و نقل برطرف و تسهیل کند.
پروژه راهآهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد با مشکل اعتباری مواجه است
حمید ربیعی- معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت پروژه راهآهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد، اظهار کرد: این پروژه با مشکل اعتباری مواجه شده است، در سفر ریاست جمهوری به استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه مصوب شد که تا الان بهطور کامل محقق نشده است.
وی افزود: اگر اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه راهآهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد تامین شود تا پایان ۱۴۰۲ یا اواسط ۱۴۰۳ شاهد اتفاقات خوبی در این پروژه خواهیم بود.
ربیعی با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد زیرسازی راهآهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد انجام شده است، عنوان کرد: ۳۰ درصد باقیمانده مربوط به پل، لاینیگ، تونل و خرید آرماتور است.
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه روسازی پروژه راهآهن مبارکه_ سفیددشت به شهرکرد زمانبر نیست، گفت: این بخش به شدت هزینهبر است، برای تکمیل این پروژه نیازمند بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم که اگر اعتبار مورد نیاز به سرعت اختصاص پیدا نکند، تورم مشمول این پروژه خواهد شد و قیمت تمام شده افزایش پیدا میکند.
انتهای پیام
نظرات