• جمعه / ۱۶ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402041610008
  • خبرنگار : 71129

وزیر خزانه داری آمریکا: جدایی اقتصادی بین پکن و واشنگتن «غیرممکن» است

وزیر خزانه داری آمریکا: جدایی اقتصادی بین پکن و واشنگتن «غیرممکن» است

وزیر خزانه داری آمریکا امروز (جمعه) خواستار ایجاد اصلاحات در چین شده و این کشور را بابت اقدامات تنبیهی علیه کمپانی‌های آمریکایی و کنترل‌های جدید صادرات علیه برخی از منابع معدنی مهم مورد انتقاد قرار داد. وزارت دارایی چین نیز اعلام کرد که پکن امیدوار است با کمک واشنگتن شرایط مساعدی را برای توسعه عادی روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا که روز پنج‌شنبه وارد پکن شد در ادامه با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته بر نیاز به زنجیره‌های تامین انعطاف‌پذیر و متنوع تاکید دارد، هشدار داد که آمریکا و متحدانش در برابر آنچه او آن را "عملکردهای اقتصادی ناعادلانه" چین خواند، مقابله خواهند کرد.

یلن ادامه داد، به چین سفر کرده تا روابط سازنده و باثباتی بین دو کشور ایجاد شود و در عین حال، این مساله را مشخص کند که واشنگتن برای دفاع و حفاظت از منافع امنیت ملی و حقوق بشر اقدام می‌کند.

وی افزود: تبادلات معمول به دو کشور کمک می‌کند تا خطرات اقتصادی و مالی را در زمانی رصد کنند که اقتصاد جهانی با مشکلات جدی چون "جنگ غیرقانونی روسیه" در اوکراین و تاثیرات ثانویه پاندمی کرونا دست و پنجه نرم می‌کند.

وزیر خزانه داری آمریکا همچنین گفت، به مقام‌های چینی به صورت واضح اعلام می‌کند که واشنگتن به دنبال یک جداسازی کامل اقتصادهای آمریکا و چین از هم نیست بلکه نگران استفاده از سوبسیدهای گسترده برای شرکت‌های دولتی و شرکت‌های داخلی، موانع دسترسی به بازار برای شرکت‌های خارجی و اقدامات تنبیهی اخیر علیه شرکت‌های آمریکایی است.

این وزیر کابینه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همچنین با بیان اینکه واشنگتن هنوز در حال ارزیابی کنترل‌های جدید صادرات چین بر گالیوم و ژرمانیوم است که مواد معدنی اصلی مورد استفاده در تولید فناوری‌هایی مانند نیمه هادی‌هاست این را هم گفت که این اقدام ضرورتی برای زنجیره‌های تامین متنوع و منعطف را محسوب می‌شود.  

وزیر خزانه داری آمریکا با اشاره به اقتصاد برنامه ریزی شده چین به پکن تاکید کرد تا بیشتر به سمت عملکردهای بازار محور که باعث رشد سریع آن در سال‌های گذشته منجر شده، برگردد و افزود: تغییر به این سمت می‌تواند به نفع چین باشد. رویکرد بازار محور به رشد سریع چین کمک کرد و باعث شد تا صدها میلیون انسان از قطحی نجات یابند. این یک موفقیت شگرف اقتصادی محسوب می‌شود.

یلن خاطرنشان کرد، طبقه رو به رشد و بزرگ متوسط جامعه چین بازار بزرگی برای کالاها و خدمات آمریکایی هستند و تاکید کرد: اقدامات هدفمند آمریکا علیه چین بر اساس نگرانی‌های امنیت ملی است. ما به دنبال تنوع هستیم نه تفرقه و جدایی. تفرقه و دودستگی بین چین و آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای دنیا باعث بی‌ثباتی اقتصاد جهانی می‌شود و انجام آن در نهایت غیرممکن خواهد بود.

سفر یلن به چین با هدف کاهش تنش‌ها بین دو کشور است که پس از ساقط شدن بالون دولتی چین توسط ارتش آمریکا بر فراز حریم هوایی ایالات متحده و در میانه تنش‌ها بر سر کنترل صادرات رو به افزایش گذاشته است.

هنوز هیچ نقطه عطفی در دیدار بین وزیر خزانه داری آمریکا و مقام‌های چینی وجود ندارد اگرچه مسؤولان دو کشور این مساله را پذیرفته‌اند که حفاظت از منافع امنیت ملی باعث تقویت و تعمیق روابط اقتصادی می‌شود.

وزارت امور خارجه چین امروز اعلام کرد، این کشور امیدوار است که آمریکا اقداماتی جدی برای ایجاد محیطی قابل قبول برای توسعه سالم روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه انجام دهد.

همچنین در بیانیه‌ای که از سوی وزارت دارایی چین منتشر شد، آمده است: «ماهیت روابط تجاری و اقتصادی چین و آمریکا محدود به منافع متقابل و نتایج متقابل سودمند است و در جنگ‌های تجاری و قطع ارتباطات هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت.»

این وزارتخانه ادامه داد: امیدواریم ایالات متحده برای ایجاد شرایط مناسب برای توسعه مناسب روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور و دستیابی به نتایج سودمند متقابل، اقدامات ملموسی انجام دهد.

وزارت دارایی چین افزود که چین امیدوار است ایالات متحده «اقدامات مشخصی» را برای ایجاد فضای مطلوب برای توسعه سالم روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه انجام دهد. این بیانیه در ادامه می‌افزاید که «از جنگ تجاری یا از انفصال اقتصادی و گسستن زنجیرها کسی برنده‌ بیرون نمی‌آید.»

دیدار وزیر خزانه‌داری آمریکا با نخست‌وزیر چین

ایالات متحده و چین درگیر یک جنگ داغ تجاری و جنگ فناوری با یکدیگر هستند. وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه سفر چهار روزه خود به چین را با تمرکز بر کاهش تنش بین دو ابرقدرت اقتصادی جهان آغاز کرد. وی دومین مقام بلندپایه ایالات متحده است که در کمتر از یک ماه گذشته به پکن سفر کرده است.

سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا در چارچوب دیدارهای گوناگون مقامات دو کشور و با هدف آرام کردن تنش‌ها بین واشنگتن و پکن در حال انجام است؛ تنش‌هایی که پس از سرنگونی بالون دولتی چین بر فراز ایالات متحده  و در بحبوحه افزایش فشارها بر سر اعمال کنترل‌ بر کالاهای صادراتی، شدت بیشتری یافته است.

به نقل از یورونیوز، لی چیانگ، نخست‌وزیر چین روز جمعه خطاب به جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت «دیروز، لحظه‌ای که به فرودگاه ما رسیدید و زمانیکه از هواپیمایتان بیرون آمدید، ما یک رنگین کمان دیدیم. فکر می‌کنم این می‌تواند برای روابط آمریکا و چین نیز صدق کند: بعد از تجربه کردن یک دوره باد و باران، مطمئنا می‌توانیم رنگین کمان را هم ببینیم.»

جنت یلن از فرد شماره ۲ چین خواست تا که اجازه ندهد دلخوری‌ها از محدودیت‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده برای دسترسی چین به تراشه‌های پردازنده و سایر فناوری‌ها، همکاری اقتصادی بین دو کشور را مختل کند. یلن از «اقدامات هدفمند» واشنگتن در محدود کردن دسترسی چین به این تراشه‌ها و سایر فناوری دفاع کرد و گفت که این اقدامات برای حفاظت از امنیت ملی لازم است.

یلن در دیدار با نخست وزیر چین یادآور شد که واشنگتن و پکن هر دو وظیفه دارند در مورد مسائلی که جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد همکاری کنند. وی در زمانی که روابط به دلیل اختلافات بر سر فناوری، امنیت و سایر عوامل تحریک کننده به پایین‌ترین حد خود در دهه‌های اخیر رسیده است، خواستار حفظ «کانال‌های ارتباطی منظم» شد.

یلن گفت: «ممکن است مخالف باشید. اما نباید اجازه دهیم هر گونه اختلاف نظر منجر به سوء تفاهم شود که بیهوده روابط اقتصادی و مالی دوجانبه ما را بدتر کند.»

آیا می‌توان به بهبود اوضاع امیدوار بود؟

مایکل هارت، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در چین ضمن به فال نیک گرفتن سفر یلن به پکن گفت: «فکر می‌کنم اگر یک سال دیگر هم می‌گذشت و سفری از سوی رهبران ارشد دولت ایالات متحده (به چین) انجام نمی‌شد، آن وقت بازار سردتر از این هم می‌شد.»

یلن در تایید این موضوع گفت، مبادلات منظم می‌تواند به هر دو کشور کمک کند تا در دوران‌هایی که اقتصاد جهانی با «بادهای مخالف همچون جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین و اثرات ماندگار بیماری همه‌گیر» مواجه است، ریسک‌های اقتصادی و مالی را بهتر رصد کنند.

در عین حال نمی‌توان انتظار پیشرفت زیادی از این دیدارها داشت، چرا که مقامات دو کشور باور دارند که در برهه کنونی حفظ منافع امنیت ملی بر تعمیق روابط اقتصادی ارجحیت دارد.

یلن خاطر نشان کرد که برای ایجاد «روابط سازنده و باثبات» بین دو کشور تلاش می‌کند و در عین حال تاکید کرد که واشنگتن برای حفاظت از منافع امنیت ملی و حقوق بشر خود اقدام خواهد کرد.

بالارفتن احتمال دیدار بایدن و شی جینپینگ

انتظارات واشنگتن و پکن از یکدیگر در حالی مطرح می‌شود که احتمال می‌رود جو بایدن و شی جینپینگ در اجلاس سران «گروه ۲۰» در دهلی نو در ماه سپتامبر یا در «گردهمایی همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه» در ماه نوامبر در سانفرانسیسکو با یکدیگر دیدار کنند.

آغاز دور جدیدی از حسابرسی از شرکت‌های چینی فعال در آمریکا

در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها از اینکه چه بر سر روابط اقتصادی و سیاسی بین واشنگتن و پکن می‌آید، یک منبع آگاه روز جمعه به خبرگزاری رویترز اطلاع داد که بازرسان مالی آمریکایی در هفته‌های اخیر دور جدیدی از بررسی‌های معمول خود در مورد حسابرسی از فعالیت «شرکت‌های چینی فهرست شده در وال استریت» در هنگ‌کنگ را آغاز کرده‌اند. این بازرسی‌ها در قالب بخشی از توافق‌نامه سال گذشته بین واشنگتن و پکن در حال انجام است.

این بازرسان مالی در ماه دسامبر گذشته اعلام کرده بودند که برای اولین بار مجوز دسترسی کامل برای بازرسی و تحقیق در مورد شرکت‌های چینی حاضر در آمریکا را به دست آورده‌اند تا بلکه از این طریق، از خطر خروج حدود ۲۰۰ شرکت چینی از بورس‌های وال‌استریت ممانعت صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha