آیتالله سید احمد علمالهدی همزمان با اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی در جمع عزاداران اظهار کرد: در دوران تقیه که شیعیان در تقیه به سر میبردند و شیعه در بین جوامع و مذاهب مشخص نبود، امام عسکری(ع) علاماتی مشخص کردند که شیعیان یکدیگر را تشخیص بدهند.
وی افزود: امام حسن عسگری (علیه السلام) فرمود: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَی وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ؛ علامتهای مومن (شیعه) پنج چیز است؛ خواندن ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی را در سجده بر خاک نهادن، بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز.
علم الهدی اضافه کرد: غیر از خواندن ۵۱ رکعت نماز بقیه علائم جهت سیاسی دارد که در آن زمان شیعیان در تقیه بودند. این علائم برای این بود که امام عسگری(ع) یک تشکل منسجم از شیعیان به وجود آورند تا در مراکز مختلف و موقعیتهای اجتماعی از جمله حج یکدیگر را بشناسند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: زیارت اربعین که توصیه امام عسگری(ع) است بخاطر این است که شیعیان بنشینند و حساب کنند فصل دوم انقلاب عاشورا که اسارت اهل بیت بود چه اثری داشت.
وی گفت: زیارت اربعین سندی برای شناخت جریان عاشورا است. امام صادق(ع) به صفوان جمال که از شیعیان ویژه و اصحاب خالص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است، زیارت اربعین را تعلیم فرمودند. مضامینی که در زیارت اربعین به صفوان آموخته شد یک معرفتشناسی در مسئله عاشورا است که این معرفت شناسی از دو جمله آغاز میشود؛ این دو عبارت نقش راهبردی و سازندگی شیعه را در همه جهات زندگی و موقعیتها در بر دارد.
وی به فرازی از زیارت اربعین «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة» اشاره کرد و گفت: این عبارت در واقع عظمت قیام عاشورا را نشان میدهد. این عبارت یعنی وجود مقدس امام حسین(ع) در راه خدا «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» کرد، برای اینکه بندگان خدا را از جهالت و نادانی نجات دهد، اما امام از چه جهالتی میخواست بندگان خدا را نجات دهد؟
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی ادامه داد: منظور از این جهالت و نادانی، بیسوادی در مسائل طبیعی، مادی و تجربی نیست، این جهالت، جهالت در جامعه شناسی و فتنهشناسی در جامعه است. مردم نسبت به انسانیت و فضیلت بشر بودن جهالت داشتند.
امام جمعه مشهد افزود: مردم در اجتماعی در برابر هر انقلابی که قرار میگیرند با جهالت در دو حقیقت روبرو هستند. یکی عدم شناخت ارتجاع در درون جامعه و دیگری عدم شناخت نسبت به جریانهای فتنهانگیز فرصت طلب در جامعه که اگر این دو مطلب بر مردم روشن نشد و جامعه دچار این دو بیسوادی شد، جامعه بدبخت خواهد شد.
علمالهدی عنوان کرد: وجود مقدس امام صادق(ع) به صفوان جمال تعلیم فرمودند که حضرت سیدالشهداء برای نجات مردم از این دو جهالت «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» کردند. حضرت اباعبدالله(ع) برای نجات مردم از جهالت «بذل مهجته» کرد و حتی خون بسته داخل جگرش را داد که این نشان میدهد ما باید تا این مرحله در بیدارسازی و روشنگری مردم جامعه و حتی جهان بایستیم و مقاومت کنیم و با دو دسته شقاق و نفاق و انسانهای دنیاپرستی که عامل آن شدند بجنگیم و بذل مهجه کنیم.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: در جریان انقلاب مقدس پیامبر اسلام و بعد از رحلت ایشان مردم به این دو جهالت دچار شدند. جریان ارتجاع، جریان انقلاب پیامبر(ص) را قبول نکرد و به پیغمبر(ص) ایمان نیاوردند که میخواستند جریان به دوران جهالت برگردد تا بار دیگر قدرت را به دست گیرند. دومین مورد، جریان فتنه فرصتطلب است که در صورت هماهنگ شدن این دو جریان دیگر راه نجاتی برای جامعه باقی نخواهد ماند.
علمالهدی گفت: «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» یعنی سرمایهگذاری همه وجود برای نجات مردم از بیسوادی در جریان ارتجاع و فتنه فرصتطلب که البته این مختص زمان معاویه و یزید و صدر اسلام نبوده، بلکه در دوران کنونی هم این دو جهالت وجود دارد.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی بیان کرد: دلیل عزاداری برای سیدالشهداء این است که ما بیدار باشیم وگرنه یزید، معاویه و ابن زیاد غرق در عذاب الهی هستند و اسباب عذاب بر آنان مسلط است، لذا ما امروز باید از این عبرت بگیریم، چرا که جامعه انقلابی این دو خطر را دارد، یکی خطر ارتجاع و دیگری خطر فرصتطلب است که جامعه اسلامی را تهدید میکند.
وی ابراز کرد: اگر مردم نسبت به این دو خطر بیسواد شدند، این جامعه سقوط خواهد کرد و امام صادق(ع) به صفوان جمال آموزش میدهد که در اربعین به کربلا برو و نزد قبر حسین(ع) خدا را شاهد بگیر که سیدالشهداء وجودش را سرمایهگذاری کرد تا مردم را از دو بیسوادی نجات دهد تا مردم هم ارتجاعشناس و هم فتنهشناس فرصت طلب و قدرت یاب در کشورشان باشند.
امام جمعه مشهد اظهار کرد: امروز باید کربلا این واقعیت را برای ما ایجاد کند. اسارت اهل بیت یک شفاف سازی و یک افشاگری نسبت به این دو جریان بود. سرمایهگذاری اباعبدالله الحسین(ع) از یک سو و شفافسازی و افشاگریهای اهلبیت از سوی دیگر باعث شد مردم شام طی چند روز زیر و رو شوند و سایه این جهالت از سر مردم برداشته شود و مردم به آگاهی رسیدند تا آنجا که جریان ضد امیه در بین مردم شکل گرفت.
وی با اشاره به معنای دوم «بَذَلَ مُهْجَتَهُ» گفت: گفتند دستگاه کبد و جگر دستگاه خونساز است، تمام مواد غذایی وقتی به کبد منتقل میشود، در این کارگاه به خون مبدل میشود و کبد این خون را به قلب میفرستد. در کبد لختهای از خون وجود دارد که اگر یک روزی مواد غذایی به کبد نرسید و کبد خونسازی خودش را انجام ندهد، کم کم آن لخته خون را آب میکند و خون رقیق شده از آن لخته را به قلب میفرستد تا زمانی که مواد غذایی برسد و کبد خونسازی کند.
وی اضافه کرد: آن لخته خونی که در کبد است که آخرین موجودی کبد از نظر موادغذایی بدن محسوب میشود، به آن میگویند «مهجه» که اگر کار بهجایی رسید که تمام لخته رقیق و مصرف شد، انسان از بین رفته است. یعنی امام حسین(ع) همه سرمایههای وجودی خودش را در راه خدا مصرف کرد.
امام جمعه مشهد گفت: اگر در مسیر و خط امام حسین (ع) قرار گرفتید باید بدانید تا کجا در این مسیر هستید لذا اگر در خط سید الشهدا هستید باید برای حاکمیت دین تا بذل مهجه بایستید. معنای پیاده روی اربعین فقط راه رفتن و زیارت کردن نیست، بلکه معنای این پیادهروی این است که در خط امام حسین(ع) هستیم و در راه شما قرار داریم، اگر آن زمان ۷۲ نفر در لشگر شما بود امروز ۳۰ میلیون نفر در لشگر شما مقابل یزید زمانه هستند.
انتهای پیام
نظرات