حجتالاسلاموالمسلمین احمد مروی شب گذشته، در مراسم خطبهخوانی حرم مطهر رضوی ضمن عرض خیر مقدم به زائران و میهمانان حضرت رضا(ع) اظهار کرد: یکی از صفاتی که أهل بیت(ع) را میخوانیم محب بودن است؛ محب خدا، محب قرآن، محب دین، محب ارزشها و فضیلتها. در زیارت جامعه کبیره نیز میخوانیم ای اولیایی که در محبت به خداوند تبارک و تعالی تمام و کمال هستید.
وی افزود: امام صادق(ع) در مناجاتی به خدا عرضه میدارد، «خدایا قلب مرا مشغول مقام والای خود قرار ده و قلب من را سرشار از محبت و عشق به خود بگردان».
مروی ادامه داد: در قرآن و روایات ملاک ایمان محبت است، درجه ایمان به میزان محبت است و هر چه ایمان و معرفت ما به خداوند تبارک و تعالی و اولیای الهی بیشتر باشد عشق و محبتمان نیز به همان اندازه بیشتر است، ایمان چیزی جز عشق و محبت نیست.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: نمیخواهم روی محبت تاکید و توقف کنم، اما محبت آثار و ظهوراتی دارد؛ اینطور نیست که بگوییم خدایا تورا دوست داریم و تمام، اهل بیت(ع) را دوست داریم و تمام، بلکه این محبت باید ظهوراتی داشته باشد.
وی اضافه کرد: همانگونه که در قرآن گفته شده است «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ، بگو ای پیغمبر، اگر خدا را دوست میدارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست بدارد». اینکه بگوییم خدایا تورا دوست داریم و محبت تو را در دل داریم این کفایت نمیکند.
مروی افزود: اگر محبت خالصانه به خدا داریم باید عوارض و ظهوراتی داشته باشد، لذا اگر صداقت در محبت خدا دارید باید از پیامبر تبعیت کنید تا خدا نیز شما را دوست داشته باشد. از آثار محبت احساس مسئولیت و دین، عشق و دلدادگی حقیقی نسبت به محبوب است.
وی گفت: اگر کسی را دوست بداری و هر چه که او را میرنجاند انجام دهی، این محبت صادقانه نیست و در ابراز این محبت صداقت وجود ندارد، اگر محبوب را دوست داری باید هر چه که او را میرنجاند و او اکراه دارد ترک کنی و هر چه او دوست دارد و میپسندد را انجام دهی؛ این محبت، محبت صادقانه است.
مروی تصریح کرد: این محبت در ادبیات دینی ما به غیرت تعبیر شده است، غیرت تنها غیرت ناموسی نیست بلکه غیرت در دینداری، ولایت مداری، پاسداری از ارزشها و فضیلتها، غیرت مبارزه با منکرات است و موارد گفته شده همه ظهورات محبت است.
غیرت دینی، گمشده بعد از رحلت پیامبر است
وی با اشاره به روایتی از رسول خدا که فرمود «پدرم ابراهیم مردی غیور بود و من از او غیورترم» گفت: اینها همه ظهورات محبت است و بعد از رحلت پیامبر این غیرت دینی است که گمشده، هر چه اسلام اموی و ابوسفیانی بر جامعه حاکم شد به همان میزان غیرت دینی، مسیولیت دینی و مسئولیتپذیری انسانی در جامعه به انزوا رفت.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: مردمی که روزی در راه خدا از همه چیزشان میگذشتند و در میدان مبارزه و جهاد حضور فعال داشتند و موجب رشد اسلام شدند به وسیله اسلام ابوسفیانی و اموی بیغیرتی و بیتفاوتی در جامعه دینی حاکم شد، افرادی که روزی در رکاب پیامبر بودند نسبت به دین بیغیرت شدند، اینها درد امیرالمومنین بود.
وی گفت: زمانی مزدوران معاویه به شهر الانبار که تحت حکومت امیرالمومنین بود حمله کردند، غارت کردند، بیاحترامی کردند و بدون اینکه حتی یک زخم بخورند و خونی از آنها ریخته شود از شهر خارج شدند، خبر به گوش امیرالمومنین رسید ایشان فرمود اگر مسلمانی از این واقعه دق کند و بمیرد جای ملامت نیست، این غصه بزرگی است.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: بیتابی حضرت به دلیل بیغیرتی و بیتفاوت بودن مردم بود، این موارد همه از جمله رنجها و غصههای امیرالمومنین است.
مروی افزود: همین بیتفاوتی و بیغیرتی دینی باعث شد امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از مکه به کوفه هجرت کند. اگر مردم کوفه امام را تنها گذاشتند قبل آن مردم مدینه امام را تنها گذاشته بودند؛ نامردی اول را مدنیها انجام دادند، چراکه اگر مردم مدینه امام را حمایت میکردند امام از مدینه خارج نمیشدند، در میان آنها برخی اصحاب پیامبر بودند، برخی مهاجرین و انصار بودند اما بیغیرتی آنچنان به آنها حاکم شد که فرزند رسول خدا جایی برای خود در مدینه ندید و هجرت کرد.
وی ابراز کرد: جامعه علوی، جامعه حسینی و جامعه رضوی جامعهای مسئولیتپذیر و غیور است، مردم همانطور که نسبت به مال، ناموس و فرزندانشان غیرت دارند باید برای دین، قرآن و ارزشهای دینی خود غیور باشند، این درسی است که از أهل بیت(ع) میگیریم.غیرت فضیلت بزرگ و ارزش بیمانندی است. زندگی نورانی امامان سرشار از دفاع از ارزشها و حقایق قرآنی است.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: اهل بیت(ع) هیچ کجا از بیان حقیقت، روشنگری، ظهور و بروز غیرت دینی کوتاهی نکردند. غیرت دینی است که در هر فرصتی روشنگری میکند.
انتهای پیام
نظرات