به گزارش ایسنا، تامین مالی جمعی (Crowdfunding) ابزار تامین مالی شرکتهای دانشبنیان، فناور و خلاق است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به همت فرابورس ایران، در کشور عملیاتی شد.
در روش تامین مالی جمعی، شرکتهای متقاضی تامین مالی که «سرمایهپذیر» نامیده میشوند، منابع مالی یا همان «سرمایه» مورد نیاز خود را از «سرمایهگذار» علاقهمند تامین میکنند. در این روش، بههمرسانی «سرمایهپذیر» و «سرمایهگذار» برعهده «عامل» یا «سکو»ی مورد تایید فرابورس ایران است و این سازمان تاکنون به ۱۹ سکو یا عامل، مجوز فعالیت داده است.
در این روش، سرمایهگذاران در ریسک طرحها شریک میشوند و به همین دلیل، نیازی به ارائه وثیقه یا تضمین از سوی سرمایهپذیر وجود ندارد؛ اما که اگر سرمایهپذیر بتواند اصل آورده سرمایهگذاران را تضمین کند، تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در طرح نیز افزایش پیدا میکند.
هدف این مسابقه، معرفی طرحهای سرمایهپذیر شرکتهای دانشبنیان، فناور و خلاق به کلیه شهروندان (سرمایهگذاران) علاقهمند است و اصل آورده سرمایهگذاران در طرحهای حاضر در مسابقه شکوفا، توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تضمین میشود.
مسابقه شکوفا در ۲۶ قسمت ۶۰ دقیقهای تولید و از شبکه یک سیما پخش خواهد شد و در هر قسمت، حداکثر ۴ شرکت با یکدیگر رقابت خواهند کرد و داوران، یکی از شرکتها را به عنوان برنده معرفی میکنند. طرح برنده، روی یکی از سکوهای تامین مالی جمعی (مورد تائید فرابورس) قرار میگیرد و شهروندان علاقهمند میتوانند در آن سرمایهگذاری کنند.
به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، حضور کلیه شرکتهای دانشبنیان، فناور و خلاق کشورمان در این مسابقه تلویزیونی، آزاد و رایگان است؛ اما به دلیل محدودیت ظرفیت مسابقه، طرحهای متقاضیان توسط صندوق نوآوری و شکوفایی ارزیابی میشود. علاقهمندان برای شرکت در مسابقه، باید حداکثر تا ۱۵ مهرماه، کاربرگ شرکت در این مسابقه را تکمیل کنند.
سال ۱۴۰۰ فصل اول این مسابقه تلویزیونی با عنوان «کارویا» توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تولید و از شبکه یک سیما پخش شد. در این مسابقه ۱۸ طرح برگزیده شدند که ۱۷ طرح موفق به جذب سرمایه از ۱۶۲۷ سرمایهگذار حقیقی و حقوقی به میزان حدود ۴۰ میلیارد تومان شدند. از این میان ۱۵ طرح اصل و سود پیشبینی شده را در موعد مقرر پرداخت کردند و تنها در ۲ طرح اصل سرمایه مردم با تضمین صندوق نوآوری و شکوفایی به سرمایهگذاران پرداخت شد.
انتهای پیام
نظرات