مرتفع شدن چالشهای زیست محیطی زریوار در دولت سیزدهم
مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: خوشبختانە با رویکرد جدید دولت سیزدهم سطح آب این دریاچه به بالاترین میزان خود رسید و روند رو بە تساعدی را بە لحاظ ذخیرە آبی و حجم کاسە آبی داشتە است.
حمیدی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و خشکسالیهای پیدرپی در کشور و همچنین وجود چالشهای متعدد در استان کردستان منجر به کاهش آب زریوار شده بود.
وی بیان کرد: خوشبختانە با رویکرد جدید دولتسیزدهم سطح آب این دریاچه به بالاترین میزان خود رسید و روند رو بە تساعدی را بە لحاظ ذخیرە آبی و حجم کاسە آبی داشتە است.
حمیدی عنوان کرد: یکی از چالشهای موجود، بحث برداشت آب از تالاب زریوار برای فضای سبز شهری بود کە از این عمل بە عنوان یک رویکرد منفی جلوگیری شدە است.
وی اظهار کرد: همچنین جهاد کشاورزی بحث تغییر الگوی کشت در پایاب حوزە زریوار را شروع کردە است.
حمیدی ادامە داد: جلوگیری از حفر چاەهای غیرمجاز و انسداد آنها توسط شرکت آب منطقەای در برداشت و کاهش حجم کاسە آبی تالاب زریوار تاثیرگذار بودە است.
وی خاطرنشان کرد: انتقال آب سدگاران بە پایاب تالاب بینالمللی زیوار یکی از رویکردهایی بود کە در سە ماهە اخیر و با رویکرد مثبت آب منطقەای انجام و ثانیەای ۲۰۰ لیتر آب از سد گاران بە تالاب زریوار هدایت میشود.
حمیدی در پایان یادآور شد: مجموع اقدامات انجام شدە منجر به افزایش سطح آب دریاچه زریوار در سال جاری شد.
اتصال ریلی کردستان به شبکه سراسری بعد از ۱۸سال
استاندار کردستان از اتصال ریلی کردستان به شبکه سراسری بعد از ۱۸ سال خبر داد و گفت: خط ریلی تهران - همدان - سنندج آماده ارائه خدمت به مسافران است.
به گزارش ایسنا، زارعی کوشا، استاندار کردستان با بیان اینکه سالانه ٣٠٠ هزار مسافر را به مقصد میرساند، تصریح کرد: اجرای پروژه راهآهن همدان - سنندج از اوایل دهه ٨٠ کلید خورد اما به سبب بدهی به پیمانکاران، نیمهکاره رها شد.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم این پروژه را با پیشرفت ٦٣ درصدی تحویل گرفت؛ خط ریلی خط ریلی تهران - سنندج، ظرفیت جابه جایی سالانه ٣٠٠ هزار نفر را دارد. این عدد در افق ١٤٢٠ به ٨٠٠ هزار نفر خواهد رسید.
زارعی کوشا از اتصال کردستان به شبکه سراسری بعد از ۱۸ سال خبر داد و گفت: خط ریلی تهران - همدان - سنندج آماده ارائه خدمت به مسافران است؛ رئیسجمهور در اولین سفر استانی به کردستان، بر تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه تاکید کرده است.
وی یادآور شد: در حوزه صنعت و حمل کالا هم امروز گنجایش این خط ریلی ٨٠٠ هزار تُن است و در افق ١٤٢٠ به ٣ میلیون تُن خواهد رسید.
اسماعیل زارع کوشا استاندار کردستان، در مورد آخرین جزئیات اجرا و بهرهبرداری از فرودگاه سقز میگوید: فرودگاه سقز از پروژههای تاریخی کردستان است که مطالعات آن در دهه ۷۰ شروع شد و در دهه ۸۰ فاز اجرای آن آغاز شده بود.
این پروژه مثل خیلی از پروژههای نیمهتمام در اواخر دولت گذشته و قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم طی برنامهای با حضور مسئولان وقت و مهمانان کشوری به بهرهبرداری رسید.
استاندار کردستان با بیان اینکه فاز نخست برای پروژه فرودگاه وقتی باند و برج مراقبت آن تکمیل نشده بود، معنایی نداشت.
زارعیکوشا به پرواز نمایشی که در زمان افتتاح این پروژه مهم توسط دولت وقت صورت گرفت اشاره کرد و گفت: هواپیمای ۸ نفرهای که برای تست در فرودگاه سقز در دولت گذشته در مراسم افتتاح فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت به دلیل فرود در این فرودگاه ناتمام دچار نقص فنی جدی شد.
وی افزود: طرح احداث فرودگاه شهدای سقز در دهه ۷۰ مصوب شد و سال ۱۳۸۲ مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده است اما بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شده است.
استاندار کردستان با بیان اینکه برای ساخت فرودگاه سقز ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ارزش فعلی این کلان پروژه ۲ هزار میلیارد تومان است و نقش مهمی در تسهیل و امدادرسانی در مواقع بحران و پرکردن خلا پروازی شمالغرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه خواهد داشت.
استاندار کردستان تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاهها به این پروژه تزریق شد و مجددا شروع به کار کرد.
وی خاطرنشان کرد: در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز محوطه، تجهیزات سالن ترمینال، بخشی ار محوطهسازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تامین ماشین آتش نشانی انجام و تمام تجهیزات مستقر شده است.
وی با ابراز خرسندی از افتتاح فرودگاه سقز و تحقق رویای ۲۰ ساله مردم این شهرستان و کردستان، گفت: این فرودگاه آخر هفته توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.
با ساماندهی کولبری در گذرگاهای مرزی "هنگهژال بانه" و "سیف سقز" در آبان امسال که از وعده های دور نخست سفر رییس جمهور به کردستان بود، گامی برای بهبود معیشت مرزنشینان کردستانی برداشته شد.
حامد قادرزاده، کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه کردستان درباره این اقدام دولت، اظهارکرد: روان شدن، قانونمندی و روابط خاص حاکم براین بازارچهها، موجب بهبود وضعیت اقتصادی همه کسانی می شود که در محدوده مرزی سکونت دارند.
وی، با اشاره به مزایای بازارچه های مرزی بر لزوم تشریح این مزایا برای ساکنان مناطق مرزی، افزود: دولت همواره تلاش می کند تا از اقتصاد مرزی برای بهبود دو بخش استفاده کند، اول کسانی که در منطقه مرزی زندگی می کنند و بعد هم اقتصاد ملی بهره ببرد.
وی با اشاره به اینکه، مراودات مرزی باعث افزایش درآمد مردم میشود، یادآور شد: این موضوع انباشت سرمایه را در پی دارد که اگر این سود در اختیار افراد قرار گیرد، سرمایه گذاری مجدد صورت گرفته و مناطق مرزی نه تنها به مرکزی برای واردات و صادرات می شود بلکه مرکزی برای ایجاد ارزش افزوده سایر محصولات هم خواهد شد.
استاد دانشگاه کردستان تاکید کرد: باید کالاهایی در این زمینه مدنظر باشد که قابلیت انتقال از مرز داخلی به خارج و برعکس را دارد.
قادرزاده با یادآوری اینکه، کارگزارانی که دراین مسیر قرار است به نمایندگی مردم وارد عرصه بازرگانی شوند، باید توزیع مناسب تری از فرصت برای تمامی افراد عضو فراهم کنند، ادامه داد: باید بازده اقتصادی مرز بیشتر شده و شناخت مردم به مسائل اقتصادی بیشتر شود چرا که کمک می کند از درآمدهای حاصله برای آینده، فرصتهای بهتری فراهم شود.
انتهای پیام
نظرات