• سه‌شنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402081611592
  • خبرنگار : 30057

ارائه ۲۱ هزار لایه اطلاعاتی در پورتال ملی نقشه‌برداری کشور

ارائه ۲۱ هزار لایه اطلاعاتی در پورتال ملی نقشه‌برداری کشور

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام کرد: ژئوپورتال ملی کشور که توسط متخصصین سازمان نقشه‌برداری کشور طراحی و پیاده‌سازی شده، دارای ۲۱ هزار لایه اطلاعات مکانی است که بیش از ۳۰۰ دستگاه‌ کشور به آن متصل شده‌اند و قابلیت‌های فراوانی را برای شهرهای پایدار فراهم کرده است. 

به گزارش ایسنا، دکتر علی جاویدانه در دوازدهمین نشست عمومی کمیته جهانی مدیریت اطلاعات‌مکانی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه UN-GGIM-AP در کشور اندونزی، به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.

در روز اول این نشست بین‌المللی، جاویدانه، به عنوان یکی از سخنرانان اصلی این اجلاس با موضوع «کاربرد اطلاعات مکانی و آماری برای شهر پایدار» به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور در اولین سخنرانی خود با اشاره به نقش پررنگ اطلاعات مکانی و تلفیق آن با اطلاعات آماری در توسعه شهرهای پایدار گفت: سازمان نقشه‌برداری کشور با عضویت در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و همچنین مرکز توسعه مدیریت بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم)، نقش پررنگی را در گسترش ارتباطات بین‌المللی با محوریت اطلاعات مکانی داشته است.

جاویدانه با اشاره به فعالیت‌های سازمان نقشه‌برداری کشور در پیاده‌سازی ژئوپورتال ملی ایران و نقش زیرساخت اطلاعات مکانی (SDI) و همچنین اطلس‌های پویا که توسط سازمان نقشه‌برداری کشور ایجاد شده و در حال توسعه است، بیان کرد: ژئوپورتال ملی کشور که توسط متخصصین سازمان نقشه‌برداری کشور طراحی و پیاده سازی شده، دارای ۲۱ هزار لایه اطلاعات مکانی است که بیش از ۳۰۰ دستگاه‌های کشور به آن متصل شده‌اند و قابلیت‌های فراوانی را برای شهرهای پایدار فراهم کرده است. 

وی در ادامه تاکید کرد: از آنجاکه بیش از ۸۰ درصد اطلاعات، المان مکانی و فضایی دارد، با استفاده از روش‌های مختلف نقشه‌برداری، فرونشست زمین پایش شده و لایه‌های اطلاعاتی آن در ژئوپورتال مدیریت بحران بارگذاری شده است که از کاربردهای این موضوع در توسعه پایدار، جلوگیری از ساخت و ساز واحدهای مسکونی در نواحی در خطر فرونشست بوده است.

به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، جاویدانه در پایان ارائه خود که مورد استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت، توسعه پایدار در مرحله شناسایی، برنامه‌ریزی به عنوان پشتیبان تصمیم‌گیری، توسعه و ارزیابی را به عنوان چهار مرحله مهم در بکارگیری اطلاعات مکانی و آماری در مراحل توسعه پایدار برشمرد.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور، به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران، عضو هیات اجرایی کمیته جهانی مدیریت اطلاعات مکانی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه است، همچنین جاویدانه، ریاست کارگروه سوم این کمیته جهانی را تحت عنوان «تلفیق داده‌های مکانی و آماری» نیز بر عهده دارد که قرار است در روزهای آتی به گزارشی از عملکرد سالیانه این کارگروه بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha