• چهارشنبه / ۱۳ دی ۱۴۰۲ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402101309094
  • خبرنگار : 50548

تعبیر متفاوت آیت‌الله سیدان از «ام ابیها»

تعبیر متفاوت آیت‌الله سیدان از «ام ابیها»

ایسنا/خراسان رضوی استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان گفت: «ام ابیها» به معنای «مادر پدرش» است و آنچه می‌توان درباره این صفت توضیح داد آن است که رفتار هر فرد با فرزند و والدینش تفاوت دارد، برخورد با فرزند با علاقه و محبت است و در مقام پدر همراه با خطاب و عتاب است، اما برخورد با مادر، با اطاعت و احترام ویژه‌ اوست.

آیت‌الله سیدجعفر سیدان در گفت‌گو با ایسنا در خصوص شخصیت حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: سخن گفتن درباره ایشان کاری سهل و دشوار است، کار ساده‌ای است از باب اینکه فضائل بسیاری دارند و از آن جهت دشوار است که متحیر می‌شوی از کدام‌یک سخن بگویی.

وی بیان کرد: همه فضائل همچون علم، حلم، شجاعت، سخاوت و عبادت در حد کمال در شخصیت حضرت فاطمه(س) وجود دارد، به گونه‌‎ای که غیرقابل وصف است. وجود مقدس ایشان «ام ابیها» به معنای «مادر پدرش» است و آنچه می‌توان درباره این صفت توضیح داد آن است که رفتار هر فرد با فرزند و والدینش تفاوت دارد، برخورد با فرزند با علاقه و محبت و در مقام پدر همراه با خطاب و عتاب است، اما برخورد با مادر، با اطاعت و احترام ویژه‌ به اوست.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان ادامه داد: برخورد حضرت پیامبر(ص) با حضرت فاطمه(س) چنانکه در روایات شیعه و سنی آمده است، به‌صورت احترام ویژه و دست‌بوسی دخترش است، برای حضرت(س) نیز رابطه معمول پدر و فرزندی نیست، بلکه با احترام هرچه بیشتر با پدرش رفتار می‌کند و در واقع حضرت محمد(ص) رفتارشان با حضرت زهرا(س) نیز طوری است که گویی با مادر خود رفتار می‌کنند.

وی گفت: در تعبیر دیگری می‌توان ام ابیها را وسیله کثرت نسل حضرت پیامبر(ص) دانست، یعنی آثار من از او باقی می‌ماند، چنانکه مادر در خانه منشأ کثرت فرزندان می‌شود. چنانکه در شأن نزول سوره کوثر آمده که کسی به پیامبر گفته او ابتر است، چون فرزند پسر ندارد، احتمال اینکه مقصود از کوثر، فاطمه زهرا(س) باشد، وجود دارد. نکته ظریف آنکه کثیر به معنای بسیار و زیاد است و کوثر در لغت به معنای منشأ زیادی است، چنانکه سرچشمه رود را گویند و بدین معنا نسل و عقبه حضرت پیامبر(ص) از کوثر است. حقیقتی که منشأ کثرت نسل پیامبر(ص) است، حضرت زهرا(س) بوده، بنابراین ام ابیها وسیله حفظ نسل پیامبر(ص) و کثرت نسل ایشان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha