• یکشنبه / ۱۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402101711936
  • خبرنگار : 71612

شکست دیپلماسی فرانسه در ۲۰۲۳؛ کشورهای آفریقایی به دنبال شرکای قوی‌تر هستند

شکست دیپلماسی فرانسه در ۲۰۲۳؛ کشورهای آفریقایی به دنبال شرکای قوی‌تر هستند

دیپلماسی فرانسه در آفریقا در سال ۲۰۲۳ به طور قابل‌توجهی تضعیف شد، زیرا متحدان سابق این کشور در پی کودتاهای نظامی و سایر تحولات سیاسی، شروع به تعیین سیاست خارجی خود کردند.

به گزارش ایسنا، منافع فرانسه در آفریقا در سال ۲۰۲۴ با چالش‌های عظیمی، پس از سرنگونی رهبران نیجر، بورکینافاسو و مالی، مواجه خواهد شد. همکاری طولانی‌مدت فرانسه با گابن، بازیگر کلیدی در مرکز آفریقا نیز با یک کودتای ناگهانی قطع شد.

به نقل از پراودا، باباکار اندیایه، محقق ارشد مؤسسه تیمبوکتو در سنگال، توضیح می‌دهد که فرانسه در حال گذراندن نقطه عطفی در روابط خود با آفریقا است و این روابط «احتمالاً بدترین از زمان آغاز استعمار و برده‌داری» است.

ائتلاف پنج کشوری، معروف به G۵ ساحل که با فرانسه در مبارزه با تروریسم در صحرا همکاری می‌کرد، در سال ۲۰۲۳ فروپاشید. سایر اعضای ائتلاف، چاد و موریتانی، گمان می‌کنند که انحلال کامل ائتلاف نزدیک است.

سفارت فرانسه در نیامی، پایتخت نیجر، درهای خود را در آغاز سال ۲۰۲۴ «با تقویت احساسات ضدفرانسوی» بست.

در همین حال، در جمهوری آفریقای مرکزی، جایی که مأموریت حفظ صلح فرانسه بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نیز شکست‌خورده تلقی می‌شود، نیروهای مقاومت جایگزین سربازان فرانسوی شده‌اند.

اگرچه نیروهای فرانسوی در ساحل عاج، سنگال، گابن، جیبوتی و چاد باقی‌مانده‌اند، اما نقش آنها در این قاره پس از خروج نیروهای نظامی از مالی، بورکینافاسو و نیجر نامشخص است.

اندیایه معتقد است فرانسه مطمئناً موقعیت دیپلماتیک و نظامی خود را در «ساحل» از دست‌ داده است. آنچه «شارل دوگل» و «ژاک فوکار» پس از پایان دوره استعمار ساختند دیگر وجود ندارد. تنش در روابط اقتصادی و تبادلات فرهنگی نیز قابل‌ مشاهده است. در مستعمرات سابق فرانسه، امانوئل ماکرون به‌عنوان وارث سیستمی است که می‌بایست به طور کامل برچیده شود.

حتی جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپا نیز هشدار داد که استراتژی این قاره در منطقه شکست‌خورده است.

از نظر اقتصادی، چین برنده بزرگ در منطقه و در حال حاضر بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار این قاره است. به‌ویژه، چین منافع قابل‌توجهی در نفت و گاز در نیجر دارد. پس از آن ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ترکیه و ژاپن قرار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha