• پنجشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ / ۲۱:۴۶
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402111209296
  • خبرنگار : 50652

معاون جهاد کشاورزی گلستان خبر داد:

خطر در کمین مزارع کشاورزان/ مزارع در انتظار اقدام سریع کشاورزان برای سم پاشی علف‌های هرز

خطر در کمین مزارع کشاورزان/ مزارع در انتظار اقدام سریع کشاورزان برای سم پاشی علف‌های هرز

ایسنا/گلستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان از وجود خطری که اراضی کشاورزی را تهدید می‌کند خبر داد و گفت: با سرعت و میزان رشد فعلی امکان ورود به مزارع وجود نداشته و دیگر نتوانند از سموم علف کش استفاده کنند.

علی اکبر مهقانی عصر امروز ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه در سال زراعی ۱۴۰۲و ۱۴۰۳ که در خدمت کشاورزان هستیم در این استان چیزی بالغ بر ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم است، اظهار کرد: ۸۳ هزار هکتار جو و ۴۷ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا، ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار سیب زمینی و ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار چغندر و بقیه محصولات زراعی شامل علوفه و سبزیجات را در استان داریم.

وی با اشاره به میزان کل بارندگی در امسال، عنوان کرد: به علت میزان بارندگی‌ها و شرایط خوبی که پیش آمده به لحاظ سبزینگی و تراکم کشت در مقایسه با سال گذشته شرایط بهتری داریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان میزان دما نسبت به بلند مدت و در مقایسه با سال گذشته را ۳ درجه بیشتر عنوان کرد و گفت: این افزایش دما سبب شده است رشد گیاهان زراعی نسبت به بلند مدت و در مقایسه با سال گذشته در «وضعیت تقویمی» جلوتر باشد.

مهقانی وضعیت تقویمی را توضیح داد و گفت: وضعیت تقویمی به این معناست که اگر همیشه قالب کشت ما در آبان‌ماه بود و در بهمن ماه اراضی زراعی ما در حالت پنجه بوده است امسال به واسطه رطوبت و افزایش دمای ۳ درجه ای «روز درجه حرارتی» که گیاه دریافت می‌کند تا از فاز رویشی به فاز زایشی تغییر پیدا کند افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه گیاهان به واسطه روز درجه حرارتی که دریافت می‌کنند از فازی به فاز دیگر تغییر می‌کنند، گفت: چون امسال این مقدار بیشتر بوده است میزان رشد و مراحل آن نسبت به تقویم‌های سال گذشته جلوتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان به اینکه ما در اراضی زراعی علف هرز را نیز داریم، توضیح داد: همین شرایط که گفته شد برای علف هرز نیز وجود دارد و واقعیت این است که در شرایط برابر میان علف هرز و گیاهان زراعی، علف هرز رشد بیشتری دارد و غالب است.

مهقانی از وجود خطری که اراضی کشاورزی را تهدید می‌کند خبر داد و گفت: کشاورزان ما با مشاهده شرایط تقویمی سال‌های گذشته فکر می‌کنند امسال نیز نیاز به سم پاشی مزارع وجود ندارد اما با سرعت و میزان رشد فعلی و غالب بودن علف‌های هرز خطری وجود دارد که شاید در ادامه و در صورت سهل انگاری کشاورز امکان ورود به مزارع وجود نداشته و دیگر نتوانند از سموم علف کش استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما به کشاورزان هشدار می‌دهیم در اولین فرصت به مزارع سرکشی کنند، افزود: کشاورزان باید اقدام سریع نسبت به سم پاشی علف‌های هرز با استفاده از سموم توصیه شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاه پزشکی اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان توجه به بیمارهای گیاهی را بسیار مهم برشمرد و خاطر نشان کرد: برای ایجاد شرایط بیماری عامل بیمارگر، رطوبت و میزان دمای مطلوب جهت انتشار باید وجود داشته باشد که هر ۳ این شرایط متاسفانه فراهم بوده و خسارت بیماری نیز در کمین است که کشاورزان با سرکشی و مشاهده بیماری‌های برگی در اسرع وقت باید نسبت به کانون کوبی بیماری اقدام کنند.

مهقانی با اشاره به انواع بیماری‌های قارچی، زنگ‌ها، سفیدک‌ها و بیماری‌های لکه برگی، گفت: اگر این بیماری از برگ‌های پایینی به برگ‌های بالایی و پرچم برسند کشاورزان خسارت‌های بسیار بالایی را متحمل می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha