• یکشنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1402112920706
  • خبرنگار : 50649

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌ کل استاندارد فارس:

مسؤولیت ایمنی آسانسور برعهده مالک و مدیر ساختمان است

مسؤولیت ایمنی آسانسور برعهده مالک و مدیر ساختمان است

ایسنا/فارس رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌ کل استاندارد استان فارس تاکید کرد که گرفتن تاییدیه سالانه ایمنی آسانسور الزامی است و مردم بازرسی‌های ادواری را جدی بگیرند.

مهدی شبانگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تأکید بر اینکه آسانسور مشمول فرآیند استاندارد اجباری است، گفت: آسانسور بخش مهمی در ساختمان است که نقش پررنگی در سلامت و ایمنی کاربران ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه حوادث مربوط به خرابی آسانسور، بسیار ناگوار و جبران‌ناپذیر است، ادامه داد: در ساختمان‌های تازه‌تاسیس تاییدیه بازرسی آسانسور به‌عنوان بخشی از الزامات صدور پایانکار شهرداری محسوب می‌شود و تا وقتی آسانسور تاییده‌های لازم از اداره استاندارد را نگیرد، استفاده از آسانسور ممنوع خواهد بود.

او با هشدار نسبت به اینکه مسؤولیت قانونی ایمنی آسانسور برعهده مالکان و مدیران ساختمان است، بیان کرد: پس از گرفتن تاییده ایمنی اولیه، ایمنی آسانسور با بازرسی‌های ادواری سالانه رصد می‌شود. 

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌ کل استاندارد استان فارس اظهار کرد: قرارداد سرویس نگهداری و بیمه‌نامه معتبر به‌تنهایی و بدون گرفتن تاییدیه استاندارد آسانسور کفایت ندارد.

وی با انتقاد نسبت به این‌که بسیاری از مالکان اهمیت چندانی به موضوع ایمنی آسانسور نمی‌دهند، گفت: معمولاً سرویس‌کارهای آسانسور به موارد جزیی و اولیه آسانسور می‌پردازند و ایمنی آسانسور فقط با انجام بازرسی استاندارد و صدور تاییدیه ایمنی حاصل می‌شود.

شبانگی تاکید کرد: خریدن بیمه‌نامه معتبر به‌تنهایی برای پوشش حوادث کافی نیست و در صورت بروز حوادث، شرکت‌های بیمه‌گذار می‌توانند از پرداخت دیون به‌دلیل ایمن نبودن آسانسور براساس قانون خودداری کنند.

او گفت: قانونگذار بر این موضوع تاکید می‌کند که بیمه‌نامه باید برای آسانسوری صادر شود که دارای تاییدیه ایمنی است.

وی توضیح داد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون بیش از ۳۰۰۰ تاییده ایمنی آسانسور صادر شده است که دو سوم آن مربوط به صدور تاییده‌های ایمنی بازرسی اولیه بوده است. این آمار نشان می‌دهد که قسمت عمده‌ای از آسانسورهایی که در حال بهره‌برداری هستند، نسبت به تاییده ادواری اقدام نکرده‌اند و گواهینامه‌های آن‌ها منحصر به تایید اولیه برای اخذ پایان کار بوده است.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد اداره‌ کل استاندارد استان فارس بیان کرد: آسانسورها با طول عمر بیشتر، فرسوده‌تر شده‌اند و تعمیر، نگهداری و اخذ تاییده‌های بازرسی آن‌ها اهمیت بیشتر دارد.

شبانگی از مردم خواست تا نسبت به ایمنی آسانسور توجه ویژه داشته باشند و بازرسی‌های ادواری ایمنی را جدی بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha