• پنجشنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402122417150
  • خبرنگار : 50604

سنت کهن زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال

سنت کهن زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال

ایسنا/گلستان مردم استان گلستان طبق سنتی دیرینه پنجشنبه آخر سال به زیارت اهل قبور رفته و ضمن خواندن قرآن برای آرامش درگذشتگان خود دعا می‌کنند.

سنت زیارت اهل قبور، خیرات و اطعام دهی و دعا برای آمرزش درگذشتگان در پنجشنبه آخر سال از رسوم کهن ایرانیان است که در اغلب شهرها و روستاهای ایران برگزار می‌شود و مردم استان گلستان نیز علی‌رغم همه مشغله‌ها و شلوغی‌های آخر سال مقید به برگزاری این آئین هستند.

زیارت اهل قبور از سنت‌های اسلامی است که در میان شیعیان و اهل سنت رایج است، زیارت قبور اموات و درگذشتگانی که دست آن‌ها از دنیا کوتاه است، بنابر آیات قرآن کریم و روایات مختلف مستحب دانسته شده است، همه زمان‌ها برای زیارت اهل قبور خوب است و روزهای متعددی در روایات بیان شده است.  

زیارت اهل قبور مؤمنین، در روزهای دوشنبه و پنج شنبه و جمعه مستحب مؤکد است و سنت پیامبر و سیره اهل بیت نیز چنین بوده است، از بهترین مواقع زیارت عصر روز پنجشنبه تا غروب است، اگر چه در روایات اسلامی تفاوتی  برای زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال نسبت به دیگر پنجشنبه‌ها روایتی بیان نشده اما مردم ایران طبق یک سنت دیرین دوست دارند این روز را حتماً بر مزار عزیزان خود حاضر شوند.

پخت «نان محلی» و «حلوای گردو» سنت مردم گلستان در پنجشنبه آخر سال 

بسیاری از مردم استان گلستان به خصوص مردم روستاها در پنجشنبه آخر سال نان محلی و حلوای گردو طبخ کرده و بر سر آرامستان‌ها خیرات می‌کنند، بسیاری از مردم نیز غروب پنجشنبه در حد وسع خود در منازل خود غذا طبخ کرده و به خانه‌های نیازمندان و یا به اصطلاح محلی‌ها قرآن خوان‌های محل می‌برند.

سنت کهن زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال

زیارت گلزار شهدا در پنجشنبه آخر سال

مردم شهیدپرور و شهید دوست گلستان که به زیارت اهل قبور خود ‌می‌روند حتماً سری هم به گلزار شهدا می‌زنند زیرا معتقدند شهدا زنده‌اند و نزد خدایشان روزی می‌خورند، مردم خود را مدیون شهدا می‌دانند و با حضور خود به مقام شهدا ادای احترام کرده و علاوه بر آن شهدا را شفیع خود نزد خدا قرار داده و سالی سرشار از نعمت و سلامتی را از درگاه خداوند طلب می‌کنند.

حجت الاسلام علی کمانگری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه خداوند در قرآن احسان به والدین را در کنار اطاعت خود مورد تأکید قرار داده است، اظهار کرد: این اهمیت تا حدی است که حتی بعد از وفات پدر و مادر نیز زیارت قبورشان و دعای بعد از آن به احترام پدر و مادر مورد اجابت قرار می‌گیرد.

کارشناس مذهبی ادامه داد:‌ امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند: «به زیارت قبر مرده‌هایتان بروید، زیرا آنان با زیارت شما خوشحال می‌شوند و شما خواسته‌هایتان را بر سر قبر پدر و مادرتان از خداوند بخواهید که خدا به احترام آن‌ها دعای شما را اجابت کند».

کمانگری با اشاره به اینکه زیارت اموات علاوه بر اینکه آثار و برکاتی برای زندگی انسان دارد، سفارش و اطاعت از دستور پیامبر اکرم (ص) است، گفت: از جمله آثار یاد مرگ رهایی از غفلت و هشیاری نسبت به حقایق مهم پیرامونمان است. در واقع ما انسان‌ها از یاد مرگ می‌ترسیم و فریب دنیا را می‌خوریم و به بازیچه سرگرم می‌شویم؛ در حالی که برای آخرت آفریده شده‌ایم ولی این دنیا را که در آن هستیم دوست داریم.

وی  با بیان اینکه اصل زیارت اهل قبور درست است اما زیارت اهل قبور در پنجشنبه آخر سال ریشه روایی ندارد، افزود: درگذشتگان‌مان نیز حقی بر گردن ما داشته و در انتظار زیارت و هدیه‌ای از جانب ما هستند و علاوه بر آن ما نیز با زیارت آن ها دلتنگی هایمان را کمتر کرده و به آرامش می‌رسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha