• سه‌شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403021812707
  • منبع : نمایندگی سمنان

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه:

سواد معماری حلقه مفقوده معماری و شهرسازی است

سواد معماری حلقه مفقوده معماری و شهرسازی است

ایسنا/سمنان رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در نخستین همایش کشوری معماری و شهرسازی در شاهرود، معتقد است: شاهد تهاجم فرهنگی از نوع مرکز - پیرامون در معماری ایران هستیم. 

دکتر اکبر نصراللهی روز گذشته (۱۷ اردیبهشت ماه) گفت: معماری، رسانه است، چون هم پیام است و هم ابزار انتقال پیام و هم اینکه مخاطبان انبوه دارد. آن چیزی که رسانه معماری را از سایر رسانه‌ها  متمایز می‌کند، استفاده از هنر هم در ابزار یعنی نوع معماری و هم  در طراحی و انتشار پیام است.

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه در تشریح تحولات معماری و اثرگذاری و اثرپذیری آن از رشته‌های دیگر، بیان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی در معماری تا جایی پیش رفته که مفهوم جدیدی به نام «مدیاتکچر» را موجب شده به‌گونه‌ای که در برج‌ها و ساختمان،ها، اخبار و اطلاعات برای مردم به نمایش گذاشته می‌شود. 

وی اظهار کرد: معماری تبلور فرهنگ و تمدن و هنر، روانشناسی  و ... در هر جامعه است و در طراحی فضای شهری و برنامه‌ریزی نباید از جایگاه مهم آن غلفت شود، اما اکون وضع خوبی ندارد و خود ابزار نوعی از تهاجم فرهنگی شده است. تهاجم فرهنگی از نوع مرکز - پیرامون در معماری به‌صورت ترویج الگوی معماری از غرب به ایران و تهران به شهرستان‌ها، معماری اسلامی و ایرانی را تهدید می‌کند. 

نصراللهی گفت: تقلید کورکورانه و ناشیانه و افراطی از معماری غربی، اختلال در توازن ارتباطاتی و بصری و شبیخون به محیط زیست، حریم‌ها، آرامش، امنیت، زیبایی، توازن، تعادل و معنویت بناها و غلبه بی‌نظمی، ناهماهنگی، فشار روانی، سیطره مادیت و کمیت به زندگی انسان را موجب شده است.  

وی بیان کرد: ساختمان‌های نازیبا و مغایر با فرهنگ مردم، ناهماهنگی بین ابعاد و ارتفاع ساختمان‌ها، الگوهای طراحی، رنگ‌ها، مصالح و فرم‌های متفاوت و ناهمگون در عناصر دخیل در سیمای شهر، حقوق اجتماعی مردم را نقض کرده است. 

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه با تشریح نقش‌های دوگانه رسانه در معماری، ادامه داد: سواد معماری حلقه مفقوده معماری و شهرسازی است، این سواد به مردم محدود نیست، معماران، گروه‌های دانشی، استادان و متخصصان این رشته بیش از مردم و مسؤولان به آن نیاز دارند و باید این مهارت و توانایی ساخت و عرضه متناسب با زیست‌بوم، فرهنگ و اعتقادات مردم در عین زیبایی و صرفه اقتصادی را داشته باشند. 

نصراللهی گفت: رسانه‌ها می‌توانند مروج معماری غرب و عامل اصلی مصرف‌گرایی و مدگرایی در معماری و در عین حال راهنما و وسیله  برون‌رفت از این وضعیت باشند آنها می‌توانند مردم را برای انتخاب و خرید بناهای متاثر از فرهنگ غرب ترغیب کنند یا مطالبه‌کننده بناهایی منطبق با فرهنگ ایران و اسلامی یا ناظر قدرتمند برای مقابله با  آشفتگی و آزادی بی حد و حصر در این زمینه باشد. 

رئیس دانشکدگان هنر و رسانه از استادان خواست از رسانه‌های کلاسیک، شبکه‌های اجتماعی و رسانه معماری برای تصویرسازی صحیح از رشته‌های معماری و شهرسازی و بالا بردن سواد معماری مردم و تحقق راهبردهای بازسازی و بازآرایی، توسعه، تمایز، اقبال اجتماعی و  سودمندی آن استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha