علی فرهادی امروز، ۱۹ اردیبهشت ماه در آیین تقدیر از معلمان نمونه استانی که در مجتمع فرهنگیان دهکده ساحلی انزلی برگزار شد، اظهار کرد: گیلان یادآور زیستبوم علم و فناوری، استعداد و دانایی است که مفاخری چون آیت الله بهجت، پروفسور سمیعی، پروفسور رضا و غیره را در دامان خود پرورده است.
وی با اشاره به اهمیت تربیت در سند تحول بنیادین گفت: «آموزش صرفا برای آموزش» مبتنی بر سند تحول نیست و معلم در این سند پرورش دهنده انسان تمام ساحتی و در تراز نظام اسلامی است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تحریمهای ظالمانه قدرتهای جهانی در چهار دهه گذشته علیه ایران خاطرنشان کرد: با وجود محرومیتها و با استعانت نیروی انسانی متفکر توانستهایم در برخی زمینهها از جمله در تسلیحات و صنایع دارویی محصولات خود را صادر کنیم.
فرهادی با اشاره به اجرای طرح رتبه بندی برای حدود ۹۷۰ هزار فرهنگی تصریح کرد: پس از رتبه بندی اولیه، ۵۷۲ هزار فرهنگی به نتایج اولیه آن اعتراض کردند که در نهایت نتایج ۳۹۰ هزار ارتقا پیدا کرد.
وی با تأکید بر اهمیت فرآیند کیفیت بخشی در فعالیتهای آموزش و پرورش گفت: تقویت مدارس دولتی و تجهیز هنرستانهای فنی و حرفهای در دستور کار قرار گرفته که ۲ هزار میلیارد تومان در این راستا اختصاص یافته است.
اسدالله عباسی، استاندار گیلان در این آیین معلمی را یکی از رکنهای اساسی تربیت و پرورش استان دانست و اظهار کرد: رکن اصلی و محوریت تربیت و پرورش یک انسان از دوران کودکی تا جوانی معلمان هستند و من نیز هیچگاه این شغل شریف را رها نکردم و همواره خود را یک معلم میدانم.
وی با بیان اینکه معلمان باید به خود افتخار کنند که چنین شغلی را برگزیدند، افزود: خداوند شغل معلمی را برای پیغمبران برگزید لذا هر مدرسهای چراغش روشن است یک پایگاه اجتماعی، دینی، اخلاقی و فرهنگی بوده و باید از آن مراقبت کرد.
عباسی با اشاره به تلاش دشمن برای نفوذ فرهنگی به کشور در حوزههای مختلف گفت: معلمی فرصتی برای رفع کمبودهای جامعه در عرصههای مختلف است، از این رو معلمین باید از ارزشهای اسلامی، دینی و فرهنگی حفاظت کنند زیرا انقلاب ما برگرفته از ارزشهای دینی ما است.
وی یکی از راههای توسعه کشور را توجه به اقتصاد آموزش و پرورش برشمرد و افزود: به اقتصاد آموزش و پرورش باید توجه شود زیرا توسعه آموزش و پرورش سرمایهگذاری برای نسل بعدی میباشد.
استاندار گیلان با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در خصوص اجرای درست سند تحول بنیادین بیان کرد: سند تحول بنیادین باید در دهه ۹۰ اجرایی میشد ولی دولت گذشته هیچ اعتقادی به این امر نداشته و تمام بار اجرای این سند به دولت سیزدهم سپرده شد. سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش باید بازنگری شود و قرار بود در یک برهه پنج ساله ایرادات این سند شناسایی و برطرف شود ولی در سالیان گذشته توجهای به این مهم نشد.
وی تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به عنوان کتاب راهنما در دست معلمان باشد، خاطرنشان کرد: معلمان برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت باید این سند را به عنوان یک اصل در کنار خود قرار دهند و با توجه به منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای ابلاغی معظم له و فلسفه تعلیم تربیت و راهکارهای در این سند، به تعلیم و تربیت بپردازند.
محمدحسین رمضانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان نیز در این آیین معلمان را بانیان ارزشهای اسلامی دانست و گفت: تکریم معلم تکریم به آینده کشور است. گفت: ۱۹ هزار کلاس درس ما به همت وجود معلمان تشکیل شده و آنان در واقع کار آنان انسان سازی است.
وی با تشریح برخی اقدامات در انتخاب معلم نمونه خاطرنشان کرد: ۶۴ درصد فرهنگیان در آیین انتخاب نمونه شرکت کردند که پس از بارگذاری مستندات، خوداظهاری و مصاحبه های منطقه ای ۱۰۹ نفر برگزیده منطقهای شدند که در پایان ۹ معلم و گروه کیفیت بخشی به عنوان رتبه برتر گیلان انتخاب شدند و پس از مصاحبههای تخصصی آقای مرتضی بصیری از رودبار به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان با اشاره به جذب ۲۰ درصد فرهنگیان در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: امسال هم ۲ هزار و ۸۹۰ در مهر ماه امسال وارد مدارس و دانشگاه فرهنگیان می شوند.
رمضانی با اشاره به ساخت ۷ هزار مدرسه در دولت مستقر گفت: ساخت مدارس محله محور در مقیاس بزرگ با امکانات کتابخانه، سالن اجتماعات، سالنهای ورزشی و غیره در ۲ نقطه شهر رشت در مراحل پایانی قرار دارد.
وی اجرای طرح شهید سلیمانی و افزایش ۶۰ درصدی سرانه ورزش دانش آموزی، طرح مولدسازی در جهت استفاده بهینه از اماکن بلا استفاده را از دیگر برنامههای دولت در آموزش و پرورش ذکر کرد.
انتهای پیام
نظرات