• جمعه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022115121
  • خبرنگار : 71498

در پاسخ به ایسنا مطرح شد

پیش‌بینی پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل/ نظر مجلس برای تخصیص به کارت ملی

پیش‌بینی پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل/ نظر مجلس برای تخصیص به کارت ملی

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال حدود پنج میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل پیش بینی شده که بخش زیادی از درآمدهای کشور را از بودجه عمومی کشور به خود اختصاص می دهد و این مبلغ از جیب همه مردم می رود و این درحالی است که نزدیک ۵۰ درصد خانوارهای کشور حتی یک دستگاه خودرو هم ندارند.

به گزارش ایسنا، مالک شریعتی در حاشیه نمایشگاه نفت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا، در خصوص برنامه مجلس برای حل ناترازی بنزین و تغییر و تحول در سهمیه و قیمت این فراورده نفتی، اظهار کرد: مجلس نیازمند هیچ قانون جدیدی نیست، دولت برای ساماندهی مصرف بنزین، چه در بخش نفت و چه در حوزه وزارت صمت تکالیف و اختیارات قانونی دارد و نیازمند قوانین جدید از سمت مجلس نیست، البته اگر دولت لایحه ای بیاورد، مجلس همکاری خواهد کرد.

وی افزود: آنچه روی آن تاکید داریم این است که وضعیت مصرف بنزین در کشور مشکلاتی را ایجاد خواهی کرد و تمام صحبت هایی که در حوزه توسعه کشور انجام می شود اگر مدیریت در حوزه مصرف بنزین و گازوئیل صورت نگید با چالش های جدی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به سیستم ناعادلانه توزیع بنزین در کشور، گفت: این مساله موجب افزایش قاچاق در کشور شده است یعنی بنزین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی را وارد می کنیم و با قیمت ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ هزار تومان عرضه میکنیم که در مرزهای شرقی کشور قاچاق می شود که کمترین آمار رسمی که توسط دستگاه های ناظر اعلام شده بیانگر قاچاق روزانه پنج میلیون لیتر بنزین و ۱۰ میلیون لیتر گازوئیل است.

بحث یارانه پنهان نیست و یارانه آشکار است

وی با بیان اینکه این مساله ظلم به کشور است و باید توجه کرد که این موضوع بحث یارانه پنهان نیست و یارانه آشکار است چراکه بنزین وارداتی در مرزها قاچاق می کنیم، باید این موضوع ساماندهی شود، اظهار کرد: بحث ما افزایش قیمت نیست بلکه می بایست توزیع عادلانه صورت بگیرد، زمانی که توزیع عادلانه انجام شود شبیه نظام افزایش پلکانی در برق و گاز یک سهمیه مشخص یارانه ای با قیمت فعلی و بدون افزایش قیمت به ازای کد ملی در اختیار همه ملت قرار بگیرد و بعد از آن اگر کسی نیاز داشت بیش از این میزان مصرف کند، هزینه افزایش مصرف را خودش پرداخت کند و از جیب مردم نباشد، این موضوع روی تورم تاثیر نخواهد داشت چراکه بنزین یارانه ای نیاز بالغ بر ۸۰ درصد مصرف کنندگان را تامین می کند.

وی با بیان اینکه در صنعت برق ۷۵ درصد جامعه برق یارانه ای استفاده می کنند و اگر کسی مصرف بیشتری دارد باید هزینه بیشتر را پرداخت کند، گفت: همه این اختیارات در دست دولت است و نیاز به قانون جدیدی نیست، قانون هدفمندی همه این موضوعات را پیش بینی کرده است.

نظر مجلس درباره تخصیص بنزین به کارت ملی

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس در خصوص تخصیص بنزین به کارت ملی اجماع وجود دارد، گفت: یک آمار را رسانه ملی اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر از منتخبین به این سوال پاسخ دادند، که طبق پاسخ آن ها همه معتقد بودند که بنزین باید به کد ملی اختصاص پیدا کند و تنها هشت نفر از منتخبین نظر دیگری داشتند، زمانی که نظام عادلانه باشد اکثر نمایندگان همراهی می کنند اما این موضوع نیازمند مصوبه مجلس نیست و در اختیار دولت قرار دارد.

به گفته وی بحث توزیع عادلانه حامل های انرژی در ماده ۳۱ لایحه دولت قرار داشت که نیازمند یک تایید از مجلس بود، حساسیت وجود داشت روی این موضوع به همین دلیل بنده پیشنهاد حذف را اعلام کردم چراکه دولت اختیار دارد و نیازمند مصوبه جدید نیست، این سیستم توزیع یک کار اجرایی است و نیاز به قانونگذار ندارد و جز یکی از گزینه های جدی دولت همین موضوع است.

مشارکت بخش خصوصی در تولید نفت و گاز

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برنامه هفتم توسعه و بحث انرژی، گفت: امسال، سال آغاز برنامه هفتم توسعه است که مشارکت بخش خصوصی در تولید نفت و گاز در آن تکلیف شده، لذا طبق دستور رهبر معظم انقلاب باید ۵ درصد تولید نفت و ۱۰ درصد تولید گاز به بخش خصوصی اختصاص داده شود.

شریعتی درباره قرارداد فشارافزایی میدان‌های پارس جنوبی اظهار کرد: کارهای خوبی دراین‌باره انجام شده است، اما اگر اینکار تسریع نشود، در میدان‌های مشترک دچار افت فشار خواهیم شد. این فشارافزایی به‌ویژه در دریا از نکات کلیدی است که وزارت نفت آن را دنبال می‌کند. معتقدم اگر قراردادهای آن به‌سرعت اجرایی شود، در بحث تولید پیشی خواهیم گرفت.

وزیر پیشین نفت موضوع گاز مایع و استفاده از این سوخت پاک در خودروها را حذف کرد

وی با اشاره به لزوم  تنوع سبد سوخت  و برنامه های درنظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه، گفت: دولت مکلف شده است تنوع سبد سوختی را دنبال کند. در زمان دولت گذشته، وزیر پیشین نفت موضوع گاز مایع و استفاده از این سوخت پاک در خودروها را حذف کرد که سبب شد ما در این سبد سوختی مازاد تولید داشته باشیم. این سوخت، سوخت پاکی است و قابل رقابت با دیگر سوخت‌هاست که البته لطمه‌ای نیز به سوخت سی‌ان‌جی وارد نمی‌کند و هم‌زمان می‌توانیم از این دو نوع سوخت پاک استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در نمایشگاه نفت امسال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی افزایش یافته‌است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته این شرکت‌ها کمتر به چشم می‌خوردند، اما امروز همه سازنده‌های داخلی در این نمایشگاه حضور دارند.

اهمیت بومی‌سازی کاتالیست

شریعتی در خصوص اهمیت بومی‌سازی کاتالیست، گفت: این موضوع بسیار مهم است. امروز در حوزه کاتالیست هم صادرکننده هستیم و هم نیازهای داخلی تأمین می‌شود، که ارزش افزوده خوبی برای کشور تأمین می‌کند. هم‌اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در مقوله کاتالیست فعال هستند و قراردادهای خوبی نیز در این زمینه امضا شده است.

به گفته وی مجلس دنبال آن است که موضوع حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران صنعت نفت را با شیوه اساسی حل کند. این افراد همگی در افزایش تولید نفت و گاز کشور دخیل هستند. معتقدیم اگر یک کارشناس و متخصص فعالیتی انجام داد که تأثیر بسزایی در تولید داشت، می‌تواند حتی از مدیرعامل شرکت نیز حقوق بیشتری دریافت کند و در این موضوع دیگر سقف حقوق معنایی ندارد، ما نیز آن را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha