• پنجشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 1403030201300
  • خبرنگار : 71469

بهترین برنامه غذایی برای ورزشکاران

بهترین برنامه غذایی برای ورزشکاران

تنوع، تعادل و تناسب از اصول مهم در یک رژیم غذایی سالم برای ورزشکاران، هستند.

به گزاش ایسنا، یک رژیم غذایی سالم رژیمی است که اصول تنوع، تعادل و تناسب در آن رعایت شده باشد؛  تنوع در رژیم غذایی سالم به معنی انتخاب مواد غذایی از تمامی گروه‌های اصلی مواد غذایی و شامل لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌ها، غلات، نشاسته و چربی‌هاست.

تعادل

اصل تعادل به معنی مقدار مصرفی مناسب از هر ۵ گروه اصلی هرم غذایی استاندارد و بدین معنی است که با توجه به کل انرژی دریافتی و وضعیت سلامتی فرد مقدار مصرف لبنیات، گوشت‌ها، غلات و نشاسته، سبزیجات و میوه مناسب با وضعیت فرد باشد.

بهترین میزان توصیه شده در طی روز برای یک ورزشکار ۷۰ کیلویی عبارت است از:

۲-۳ واحد لبنیات (تاکید بر انواع کم چرب)

۳-۵ واحد میوه (تاکید بر تنوع در انتخاب)

۳-۵ واحد سبزیجات (تاکید بر انواع پر رنگ و تیره)

۶-۱۱ واحد غلات (تاکید بر انواع سبوس‌دار و کم تصفیه شده)

۲-۴ واحد از گروه گوشت‌ها(تاکید بر انواع کم چرب)

و رعایت اعتدال در مصرف قند و شکر و روغن و چربی‌ها.

تناسب

بر اساس این مطلب که از سوی حمید میرزایی سروشک، متخصص تغذیه ورزشی تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: تناسب در تغذیه به معنی انتخاب غذاها از هر گروه با توجه به سن و وضعیت سلامتی وبیماری‌هاست و به عنوان مثال افزایش دریافت گوشت قرمز برای کودکان پیش دبستانی مناسب و برای افراد مسن نامناسب است.

اضافه کردن عسل به مقدار زیاد به عنوان ماده غذایی مقوی برای افزایش دریافت انرژی در رژیم غذایی کودکان لاغر مناسب بوده اما برای افراد دیابتی و افراد مسن نامناسب و مثال دیگری که می‌توان ذکر کرد به دریافت جگر بازمی‌گردد که به عنوان یک غذای سنتی حائز اهمیت است اما باید خاطرنشان کرد دریافت بیش از حد آن برای خانم‌های باردار منجر به افزایش دریافت ویتامین و خطرات بیش از حد روی جنین می‌شود و نکته اصلی این است که اگر غذایی برای یک رده سنی یا یک وضعیت مشخصی از سلامتی مفید باشد، تضمینی وجود ندارد که برای باقی افراد با شرایط سنی و سلامتی متفاوت نیز حتما مفید و مقوی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha