• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۰
  • دسته‌بندی: فناوری

بسته اخبار علم و فناوری

درخت ملی اماراتی‌ها رکورد گینس را شکست/بُرجی که ۱۰۰ ربات در آن خدمت‌رسانی می‌کنند

سرویس علم و فناوری ایسنا امروز سه‌شنبه ۸ خرداد به اخبار گوناگونی از علوم و فناوری‌های داخلی و خارجی پرداخته است که با هم مروری بر گزیده‌ آنها خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، سرویس علم وفناوری ایسنا امروز میزبان اخبار متنوعی بود، از ساخت خودروهای برقی شهری غزال در ایران تا برجی در سئول کره جنوبی که ۱۰۰ ربات آن را می‌گردانند.

از دیگر اخبار جالب توجه امروز می‌توان به آتشفشان‌دار بودن زهره، کشف راز تولد قاره‌های شکست‌ناپذیر زمین، کشف فسیل ۱۰۰ میلیون ساله یک پستاندار تخم‌گذار در استرالیا، تلسکوپ‌های میلیارد دلاری که بودجه ناسا را می‌بلعند! دغدغه این روزهای دانشمند ایرانی ناسا و رکوردی که در امارات شکسته شد، اشاره کرد.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم به خلاصه‌ای از اخبار امروز سرویس علم و فناوری ایسنا که برای مطالعه کامل هر یک از آنها می‌توانید روی قسمت آبی رنگ کلیک کنید.

ساخت خودروهای برقی شهری؛ از غزال ۳ تا ۵

تیم تحقیقاتی خودروی غزال، بعد از شرکت غزال ۳ در مسابقات استرالیا و کسب مقام سوم، به سمت طراحی و ساخت «غزال»های شهری رفت و با ساخت غزال ۴.۵ به سمت خودروهای برقی شهری حرکت کرد و به گفته مسؤولان این تیم، غزال ۵ در دستور کار این تیم تحقیقاتی قرار گرفته است.

کشف راز تولد قاره‌های شکست ناپذیر زمین

دانشمندان کشف کرده‌اند که چه چیزی باعث تولد قاره‌های شکست ناپذیر زمین شده است.

کشف فسیل ۱۰۰ میلیون ساله یک پستاندار تخم‌گذار در استرالیا

باستان‌شناسان فسیل‌های باستانی جدیدی را در استرالیا کشف کرده‌اند که حکایت از یک پستاندار عجیب تخم‌گذار و «عصر تک‌سوراخ‌سانان» دارد.

شعبه‌ای از «استارباکس» که ۱۰۰ ربات آن را می‌گردانند

ربات‌های خدماتی در شعبه برج ناوِر ۱۷۸۴ به انجام سفارشات می‌پردازند و به مهندسان اجازه می‌دهند تا تعاملات انسان و ماشین را در این فرآیند اصلاح کنند.

تلسکوپ‌های میلیارد دلاری که بودجه ناسا را می‌بلعند!

جزئیات جهان با کیفیت بسیار خوبی با نسل کنونی تلسکوپ‌های نوری بزرگ که به مه‌بانگ نزدیک می‌شوند، آشکار می‌شود. این امید وجود دارد که رازهای ماده تاریک و انرژی تاریک حل شود. هزاران سیاره فراخورشیدی کشف شده‌اند و ستاره‌شناسان ممکن است به اولین کشف حیات فرازمینی نزدیک شده باشند اما هزینه‌ی این مشاهدات بسیار بالاست.

سوپرآلیاژ برنامه‌های فضایی ناسا تجاری‌سازی می‌شود

ناسا به عنوان بخشی از برنامه انتقال فناوری خود، روی یک سوپرآلیاژ نوآورانه سرمایه‌گذاری کرده است، برنامه‌ای که امکان استفاده از فناوری ساخته شده برای ماموریت‌ها را برای سایر اهداف تجاری فراهم می‌کند.

اکتشاف کیهان دیگر فقط مختص شب نیست

ستاره‌شناسان استرالیایی با به کارگیری فیلترهای نوری در «تلسکوپ هانتسمن»، امکان کاوش کیهان را در طول روز نیز فراهم کرده‌اند.

زهره مانند زمین آتشفشان دارد

پژوهشگران پس از بررسی داده‌های ۳۰ ساله کاوشگر ماژلان دریافتند که سیاره زهره می‌تواند مانند زمین از نظر آتشفشانی فعال باشد.

«مسئله سه جسم» دغدغه این روزهای دانشمند ایرانی ناسا

«بابک فردوسی» مهندس ایرانی ناسا اخیرا نقش کوتاهی را در مینی‌سریال علمی-تخیلی «مسئله سه جسم» ایفا کرده و همین موضوع بهانه‌ای برای مصاحبه پایگاه اسپیس با وی شده است.

رکورد نمایش بزرگترین لامپ خورشیدی جهان در امارات شکسته شد

امارات متحده عربی توسط گروه الفطیم که یکی از کسب‌وکارهای متنوع پیشرو در خاورمیانه است، رکورد جدیدی را در گینس برای روشن کردن بیشترین تعداد لامپ خورشیدی در کنار هم به ثبت رسانده است.

استفاده بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی باعث کابوس دیدن می‌شود

ظهور رسانه‌های اجتماعی برای افرادی که عاشق به اشتراک گذاشتن تصاویر، فیلم و تکه‌هایی از زندگی روزمره خود با دوستان و خانواده هستند، رویایی بود که به واقعیت پیوست. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که صرف زمان بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به دیدن کابوس‌های آزاردهنده منجر شود.

هزار همتی شدن سرمایه صندوق نوآوری تا ۱۴۰۶/معرفی بیش از هزار فرصت شغلی

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از هزار همتی شدن سرمایه این صندوق تا سال ۱۴۰۶ خبر داد.

ضرورت ارتقای ظرفیت شرکتهای حوزه ITبا حضور نخبگان/اثرگذاران فضای کاری مخاطب بنیاد نخبگان می‌شوند

معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان گفت: در رویکرد جدید بنیاد، افرادی که در حوزه کاری خود اثرگذار باشند، مخاطب این نهاد تلقی می‌شوند.مناطق محروم در اولویت استفاده از تسهیلات فراخوان بسته حمایتی توانا قرار دارند.

«توانا» و «کارآفرین»؛ دو بسته جدید حمایتی صندوق نوآوری از دانش‌بنیان‌ها

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به دو بسته حمایتی کارآفرین و توانا برای شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: خریداران مستقر در

طراحی ریزتراشه مقرون به‌صرفه توسط استارتاپ هندی

هند با رونمایی از اولین سیستم روی تراشه (SoC) تجاری، گام مهمی در مسیر تولید ریزتراشه برداشت. این سیستم قادر به مدیریت طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها از جمله پوشیدنی‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند، دستگاه‌های شهر هوشمند مانند کنتورهای برق، آب و گاز است.

شرایط عضوگیری انجمن شتابدهنده‌ها اعلام شد

تاسیس انجمن شتابدهنده‌ها که از سال گذشته مطرح شد، در سال جاری با تشکیل اولین مجمع آن، سرعت می‌گیرد.

افزایش تاب‌آوری شبکه انتقال برق در کشور با اجرای یک طرح فناورانه

مدیر گروه پژوهشی سازه‌های انتقال پژوهشگاه نیرو، از ساخت دکل‌های موقت مهاری در این پژوهشگاه و افزایش تاب‌آوری خطوط انتقال نیرو خبر داد و گفت: اجرای این طرح فناورانه علاوه بر افزایش تاب‌آوری خطوط انتقال نیرو، هزینه‌ها و مدت زمان عملیات اجرایی بازیابی خطوط آسیب دیده را کاهش داده و امکان برق‌رسانی موقت به مناطق خاص را فراهم می‌کند.

اولین پیاده‌روی‌ فضایی خدمه «شنژو ۱۸» به زودی آغاز می‌شود

خدمه ماموریت «شنژو ۱۸» چین به زودی قرار است پیاده‌روی‌های فضایی خود را آغاز کنند.

راه‌اندازی پویش ملی «نخبگان؛حکمرانی دانش‌بنیان»/طرح ایده‌های منتخب برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری

ایده‌های ثبت شده در رویداد گفتاورد ملی نخبگان که حائز شرایط لازم باشند، جهت طرح با کاندیداهای ریاست جمهوری یا نمایندگان ایشان انتخاب می‌شود.