• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403030905956
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

رئیس دانشگاه اصفهان:

‌مشارکت دانشجویان، کلید حل مشکلات دانشگاه است‌

‌مشارکت دانشجویان، کلید حل مشکلات دانشگاه است‌

ایسنا/اصفهان رئیس دانشگاه اصفهان گفت: قصد «تغییر» داریم، اما تغییر، هزینه دارد. این تغییر، با رویکرد محافظه‌کارانه انجام نمی‌شود. اکثریت محافظه‌کارند و حتی اساتید دانشگاه هم علاقه‌ای به تغییر ندارند. راه‌حل این نیست که شما خودتان را حذف کنید چون با حذف خود، دیگران برای شما تصمیم می‌گیرند.

سومین جلسه از جلسات سه‌گانه «دانشگاه بین زمین و آسمان» با عنوان «دانشگاه در نگاه دانشگاه»توسط مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان و انجمن علمی جامعه شناسی این دانشگاه برگزار شد. در این نشست، حسین هرسیج، رئیس دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: دانشجو باید تأثیر مطالبات و مشارکتش را به صورت ملموس و محسوس ببینند. دانشجو وقتی از کارش نتیجه می‌گیرد، برای ادامه کار خود تشویق می‌شود. وقتی تنها فارغ التحصیلی از دانشگاهِ خوب و نمره بالا اهمیت دارد و هیچ کس از مشارکت اجتماعی دانشجویان سؤال نمی‌پرسد، بدیهی است که مشارکت دانشجو در دانشگاه و فعالیت‌های تشکلی کاهش می‌یابد.

او که معتقد است مشکل مدیریتی ما این است که تغییر در بدنه ساختاری با موانع موجود، برخورد می‌کند، افزود: رابطه بین فکر و عمل در مدیریت درست نیست و فکر و ایده اصلاح نشده است، اما حرکت ما رو به‌ جلو است و شما مطالبه‌گری و مشارکت را قطع نکنید. من تأکید دارم حتی در شورای دانشگاه و شورای فرهنگی دانشگاه نماینده دانشجویی حضور داشته باشد و حرف بزند و حرفش اثر داشته باشد. من آینده را از این جهت، به شرطی که دانشجویان در فرایندها مشارکت کمک کنند، روشن می‌بینم.

به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه اصفهان، با اشاره به اینکه راه‌حل‌های مسئله بیرون از دانشگاه، در درون دانشگاه مطرح خواهد شد و قراردادهای پژوهشی و شرکت‌های بزرگی که درون دانشگاه هستند و در حوزه فناوری و نوآوری توسط ما مساعدت می‌شوند، نشانگر همین مطلب هستند، اظهار کرد: طبیعتاً مسائل درون دانشگاه هم باید در داخل دانشگاه رفع شود. هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه برای حل مسائل خود دانشگاه توسط اساتید، تشکیل می‌شود. من مشاور دانشجویی انتخاب کردم و از سایر مسئولین دانشگاه خواستم که شبکه‌ای از مشاوران دانشجویی در معاونت‌ها تشکیل دهند تا مطالبات دانشجویان مطرح شود. باور به نیاز به مشارکت دانشجویان وجود دارد و ما هم در مدیریت خود تلاش می‌کنیم که موانع را از سر راه دانشجویان برداریم، اما لازم است از سوی دانشجویان نیز استقبال شود.

هرسیج با اشاره به اینکه پهنۀ نوآوری دانشگاه، با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست در دوره مدیریت قبلی دانشگاه تشکیل شده بود، اضافه کرد: اکثر ساختمان‌های دانشگاه اصفهان فرسوده است و بالای ۷۵ سال قدمت دارد. مجموعهٔ دانشگاه به این نتیجه رسیده بود که برای کسب درآمد، اجاره‌ای در مدت مشخصی از نهادها اخذ کرده و ساختمان‌های دانشگاه را برای مدت مشخصی در اختیار آنان قرار دهند و از طرفی ساختمان‌های دانشگاه نیز مرمت شوند.  

هرسیج با بیان اینکه شورای راهبری پهنه نوآوری را تشکیل داده است، بیان کرد: هر مجموعه‌ای که داوطلب حضور در دانشگاه است، ابتدا در این شورا، در ابعاد فنی و تخصصی گزینش شده و بررسی می‌شود که آیا این نهاد، بخش‌های فنی و نوآوری خود را به دانشگاه منتقل می‌کند یا می‌خواهد مجموعه اداری خود را به دانشگاه بیاورد و در صورتی که قصد انتقال بخشی غیر از فناوری و نوآوری را داشته باشند، با درخواست آنها موافقت نخواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، با بیان اینکه نهادهایی که وارد دانشگاه می‌شوند لازم است از لحاظ فنی، مالی، حقوقی، فرهنگی و امنیتی در شورای راهبری تایید شوند، اضافه کرد: درخواست‌های زیادی ارسال می‌شود، اما ما این درخواست‌ها را گزینش می‌کنیم. بخش پژوهشی و فناوری‌ شرکت فولاد در دانشگاه مشغول به کار است و منفعتش برای دانشگاه این است که با اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارتباط گرفته است. باید برای ما ثابت شود که به لحاظ تخصصی، نوآوری در مجموعه‌های داوطلب اتفاق می‌افتد و ارتباط آنها با دانشگاه تعریف شود.

هرسیج دانشگاه را جایگاه تولید علم دانست و تصریح کرد: سوال این است که آیا تولید علم برابر با تولید مقالات است؟ ما در سطح دنیا به لحاظ تولید مقاله در رتبه‌های ۱۵ یا ۱۶ قرار داریم، اما شاخص‌های دیگری نیز باید درنظر داشته باشیم. شاخص پیچیدگی اقتصادی یکی از این شاخص‌هاست. امارات و عربستان استاد وارد می‌کنند و با اعطای پول از استادها مقاله می‌گیرند. آیا این هدف درست است؟ خیر، زیرا درونی نیست، لازم است اما کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق حل یک مسئله درآمد کسب می‌کنند، اظهار کرد: ما باید تلاش کنیم در دانشگاه، تولید دانش‌بنیان داشته باشیم که پول از طریق آن وارد دانشگاه شود. بنابراین تولید علم فقط تولید مقاله نیست. ما در دانشگاه اصفهان در بحث فوتونیک و فیزیک کوانتوم قراردادهای میلیاردی داریم و این مسئله باید گسترش پیدا کند تا درآمد ما برآمده از درآمدهای دانش‌بنیان باشد.

رئیس دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: قصد تغییر را داریم، اما این تغییر گاهی از بالا به پایین است و گاهی از پایین به بالاست. تغییر فرهنگ از پایین به بالاست و به همین راحتی نیز «تغییر دادن» شدنی نیست. تغییر، هزینه دارد. این تغییر، با رویکرد محافظه‌کارانه انجام نمی‌شود. اکثریت محافظه‌کارند و حتی اساتید دانشگاه هم علاقه‌ای به تغییر ندارند. راه‌حل این نیست که شما خودتان را حذف کنید چون با حذف خود، دیگران برای شما تصمیم می‌گیرند. نباید صفر و صدی فکر کنید و بگویید با همه چیز یا هیچ چیز. شما ریسک‌پذیری کمی دارید، در حد یک قدم به هدف‌تان نزدیک شوید هم خوب است.

هرسیج گفت: مشارکت باید روبه جلو باشد و نباید عقب‌گرد داشته باشیم. حرف زدن و گفت‌وگو بین دانشجویان و اساتید تنها در صورت مشارکت کردن دانشجویان ممکن است. اندک اندک نتایج این گفت‌وگوها را خواهید دید.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha