• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403031308946
  • منبع : پایگاه‌های خبری

چند نکته از دیدار اخیر بشار اسد و رهبر انقلاب

چند نکته از دیدار اخیر بشار اسد و رهبر انقلاب

هر چند که بشار اسد با حمایت ایران به خوبی توانست در برابر همه قدرت های غربی و دنباله روهای آنها بایستد و این ادعا که «اسد باید برود» به تاریخ سپرده شد، اما مقاومت هنوز تمام نشده است. دشمنان سوریه در کمین هستند تا از طرق مختلف، راهبرد ممتاز سوریه که مقاومت است را بگیرند یا کمرنگ کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از جهان نیوز، در دیدار اخیر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با رهبر معظم انقلاب نکات مهمی مطرح گردید. نکاتی که یک بار دیگر، عمق اشتراک و اتحاد ایران و سوریه را نشان می دهد. همچنین به این سوال که چرا نقشه غربی ها و دنباله روهای منطقه ای آنها در مورد سوریه نقش برآب شد؟ تا حد قابل توجهی پاسخ می دهد.
 
۱- رهبر معظم انقلاب، مقاومت را هویت ممتاز سوریه دانستند و بیان کردند: «جایگاه ویژه سوریه در منطقه نیز به دلیل همین هویت ممتاز است و این ویژگی مهم باید محفوظ بماند».
این هویت ممتاز و تاریخی سوریه را وقتی با هویت منفعل و جایگاه دم دستی کشورهای منطقه نظیر عربستان، امارات، اردن و ... مقایسه و پیامدهای آن را بررسی می کنیم، درمی یابیم که این کشورها فرسنگ ها با سوریه فاصله دارند. شاید سوریه مانند برخی از کشورهای عربی، پیشرفت ویترینی نداشته باشد اما گنجی با خود دارد که آن کشورهای عربی باید آرزوی داشتن آن را داشته باشند.
البته این هویت ممتاز سوریه هم برای امروز و دیروز نیست و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند «هویت ممتاز سوریه که همان مقاومت است از دوران مرحوم حافظ اسد و با پایه‌گذاری «جبهه مقاومت و ایستادگی» شکل گرفت و این هویت همواره به وحدت ملی سوریه نیز کمک کرده است».

۲- هر چند که بشار اسد با حمایت ایران به خوبی توانست در برابر همه قدرت های غربی و دنباله روهای آنها بایستد و این ادعا که «اسد باید برود» به تاریخ سپرده شد، اما مقاومت هنوز تمام نشده است. دشمنان سوریه در کمین هستند تا از طرق مختلف، راهبرد ممتاز سوریه که مقاومت است را بگیرند یا کمرنگ کنند.

در همین راستا، رهبر انقلاب، اشاره کردند: «غربی‌ها و دنباله‌های آنها در منطقه قصد داشتند با جنگی که علیه سوریه به راه انداختند، نظام سیاسی این کشور را ساقط و سوریه را از معادلات منطقه حذف کنند اما موفق نشدند و اینک نیز قصد دارند با شیوه‌های دیگر و از جمله وعده‌هایی که هیچگاه به آنها عمل نخواهند کرد، سوریه را از معادلات منطقه خارج کنند».
 
۳- بشار اسد در این دیدار بیان کرد که: «بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، خط مقاومت در منطقه پیشرفت کرده و اکنون به یک رویکرد اعتقادی و سیاسی تبدیل شده است». نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که رویکرد مشترک ایران و سوریه و فراگیر شدن خط مقاومت در منطقه و پیچیده شدن صدای آن در دنیا، یک نمونه برجسته از ثمردهی اتحاد شیعه و سنی در طی مسیر مشترک و رسیدن به هدف واحد است. 

۴- رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اینکه موضع ما همواره این بوده که هرگونه عقب‌نشینی در مقابل غرب موجب پیشروی آنها خواهد شد، تأکید کرد: «من چند سال پیش اعلام کردم که هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است و این موضوع اکنون برای مردم سوریه بسیار واضح و روشن است و قضایای اخیر غزه و پیروزی‌های مقاومت نیز این موضوع را برای مردم منطقه اثبات کرد و نشان داد که مقاومت یک اصل است».

این نشان می دهد که بشار اسد از عمق جان به راهبردی معتقد است که از ابتدای انقلاب، جزو راهبردهای کلان جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی محسوب می شود. رهبر انقلاب نیز در بخشی از سخنان خود خطاب به رئیس جمهور سوریه فرمودند: «سخنان شما نکات مهمی داشت اما یک نکته برای من مهمتر بود و آن موضوعی است که تأکید کردید و گفتید «ما هرچه عقب بنشینیم طرف مقابل جلو می‌آید»، در این موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد و این، شعار و اعتقاد ما در طول بیش از ۴۰ سال گذشته بوده است».

در واقع، همین راهبرد کلان موجب شده است که ایران و جبهه مقاومت، روز به روز قدرتمندتر شوند و در عوض، جبهه غرب و دنباله روهای آنها در منطقه، با شکست‌های پی در پی و تاریخی روبرو شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha