• دوشنبه / ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403031409581
  • خبرنگار : 30057

در مراسم رونمایی از تامین مالی جمعی ارزی عنوان شد

رشد ۱۰۰ درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه طی یک سال گذشته

رشد ۱۰۰ درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه طی یک سال گذشته

در مراسم رونمایی از تامین مالی جمعی ارزی در فرابورس به افزایش ۱۰۰ درصدی تامین مالی در کشور از طریق بازار سرمایه طی یک سال اخیر اشاره شده و عنوان شد که سقف تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه از ۲۵ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت ضمن اینکه برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز تا یک ماه آینده مسیر جدیدی معرفی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، سید احسان خاندوزی - وزیر امور اقتصادی و دارایی -در  مراسم رونمایی از تامین مالی جمعی ارزی در فرابورس گفت: این ابزار تامین مالی به واسطه یک صندوق پژوهش و فناوری به عنوان یک نهاد مالی نوپا اما رشد و بلوغ ‌یافته در مجموعه نهادهای نظام تامین مالی کشور و در زیست بوم فناوری طراحی شده است. آنهم ابزاری که به جهت جنس مشارکت ‌کنندگان و امکان‌ مشارکت عامه مردم در آن دارای ویژگی منحصربه ‌فردی است.

وی با اشاره به "هماهنگی بین نهادی" شکل گرفته در ایجاد این سکوی تامین مالی جمعی افزود: همواره حل بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل عدم هماهنگی بین سازمان ها و نهاد های مختلف متولی بر زمین مانده است، اما در شکل گیری سکوی تامین مالی نوین کراد نوعی اراده جمعی و بین نهادی موثر شکل گرفت که در نوع خود بی سابقه است. به این ترتیب که با همت جمعیِ چندین مجموعه اعم از وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان بورس، فرابورس ایران، سازمان سرمایه گذاری های خارجی، بانک ملی ایران  و صندوق توسعه فناوری های نوین به عنوان ارائه دهنده این محصول، امروز شاهد به ثمر نشستن همّت جمعی و نقش‌آفرینی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در راه‌اندازی این پروژه تامین مالی جمعی ارزی هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اجرای سایر برنامه های اقتصادی در کشور را نیازمند این نوع هماهنگی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند و چنانچه هماهنگی بین دستگاهی در صندوق هایی مانند صندوق های املاک و مستغلات افزایش یابد، شاهد شکل گیری نتایج مطلوب در این بخش ها نیز خواهیم بود.

ظرفیت تامین مالی جمعی بورس افزایش یافت 

مجید عشقی - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار -تأمین مالی جمعی ارزی را سبب افزایش ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی جمعی ارزیابی کرد و گفت: با رونمایی از این ابزار، سقف تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه از ۲۵ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. ضمن این که برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط نیز تا یک ماه آینده مسیر جدیدی معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی تامین مالی در کشور از طریق بازار سرمایه طی یک سال اخیر افزود: در حال حاضر بازار سرمایه ایران در توسعه نهادی و ابزاری در شرایط مطلوبی قرار دارد و در مقایسه با بورس‌های منطقه‌ ای، جزو کشورهای دارای ابزارهای کامل در بازار اولیه و ثانویه است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: این سازمان همواره به دنبال توسعه ابزارهای تامین مالی است و در این راستا رونمایی از یک سکوی تامین مالی جمعی ارزی در این بازار به طور قطع می تواند دستاوردهای بسیار خوبی را برای نظام تامین مالی و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

فرابورس به دنبال تامین مالی حوزه نوآوری

محمدعلی شیرازی - مدیرعامل فرابورس ایران - در این مراسم با اشاره به تلاش‌های این نهاد مالی برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور کشور گفت: از سال گذشته با افتتاح بازار نوآفرین پذیرش و عرضه اولیه شرکت های دانش بنیان در فرابورس آغاز شد و این مهم در سال جاری نیز در حال پیگیری است. همچنین صدور مجوز پذیره نویسی صندوق‌های سرمایه‌ گذاری جسورانه و خصوصی و صدور مجوز فعالیت تامین مالی جمعی جدید نیز در دستور کار جدی فرابورس قرار دارد.

وی با پیش‌ بینی افزایش تأمین مالی جمعی به ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزود: صنعت سلامت و پس از آن صنایع مهندسی ساخت و فناوری اطلاعات از صنایع هدف این نوع تأمین مالی است. در این میان فرابورس به دنبال بازارپذیرکردن گواهی شراکت تأمین مالی جمعی و بررسی انتشار طرح تأمین مالی جمعی با قابلیت تبدیل گواهی‌های شراکت‌ به سهام شرکت سرمایه‌ پذیر در برنامه ‌های آتی خود است.

مدیرعامل فرابورس ایران یادآور شد: در تأمین مالی جمعی ارزی سکوی نوین کراد برای نخستین بار در کشور، سرمایه‌ گذاران را به طرح ‌های ارزآور سوق می‌دهیم و از شنبه آینده، وجوه سرمایه ‌گذاران برای تأمین مالی جمعی ارزی، جمع‌آوری خواهد شد.

نوین کراد در فاز اجرایی است

روح‌الله ابوجعفری - مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان - نیز در این مراسم در تشریح ایده اولیه و هدف از ایجاد این سکوی تامین مالی جمعی گفت: این سکو با هدف ایجاد راهکارهای نهادی و بلندمدت برای سازوکارهای ارزی و با هم‌افزایی بین دستگاه‌های اقتصادی و طی فرآیندی کاملا کارشناسی شکل گرفت. بر این اساس در نهایت مجوزها دریافت شد تا این روش تامین مالی جمعی جدید در فرابورس اجرایی شود.

مشاور وزیر اقتصاد در امور دانش‌بنیان در ادامه با بیان اینکه فرآیند عملیات نقل و انتقالات ارزی‌ مورد نیاز تامین مالی جمعی ارزی در خارج از کشور از طریق بانک ملی انجام می‌شود، افزود: ابتدا مجوز ۵۰ میلیون دلاری تا سقف یک میلیون دلار برای هر پروژه در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود با آغاز فرایند، سقف آن افزایش پیدا کند و این ظرفیت تا چند میلیارد دلار در سال افزایش یابد. ضمن این که بحث ارائه ضمانت ارزی و احراز هویت برای مبارزه با پولشویی نیز برای آسودگی خیال سرمایه گذاران در این طرح لحاظ شده است.

ضرورت افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی

محمد شیریجیان - نماینده بانک مرکزی - با تاکید بر ضرورت افزایش سهم بازار سرمایه در تامین مالی گفت: هر چه قدر فشار تامین مالی از روی شبکه بانکی برداشته شود، ارائه تسهیلات با آثار تورمی کاهش می یابد و مساله کاهش کیفیت تامین مالی نیز حل خواهد شد.

وی با اشاره به مصوبه بانک مرکزی در خصوص این سکوی تامین مالی جمعی ارزی افزود: مصوبه کمیسیون ارزی بانک مرکزی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نوآور است و سازوکارهای لازم نیز از جمله رفع تعهد ارزی این نوع خدمت جدید در آن پیش‌ بینی شده است.

وی سهم بازار سرمایه در تامین مالی برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی را حدود ۱۶۰۰ همت برآورد کرد و یادآور شد: این مهم با تکیه بر ابزارهایی همچون تامین مالی جمعی تحقق پذیر است. ضمن این که کراد فاند ارزی نیز شروع خوبی برای آغاز تامین مالی ارزی از محل بازار سرمایه است.

شیریجیان با اشاره به سرمایه های خرد ارزی در دست مردم تصریح کرد: این سکو می تواند با جمع آوری سرمایه های خرد ارزی به تامین مالی قابل توجهی دست یابد و تمرکز فقط بر روی سرمایه ‌گذاری خارجی نباشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha