• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031912552
  • خبرنگار : 50642

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بیش از ۸۰ درصد شهرک‌های صنعتی کشور تحت پوشش تصفیه‌خانه‌ها است

بیش از ۸۰ درصد شهرک‌های صنعتی کشور تحت پوشش تصفیه‌خانه‌ها است

ایسنا/خراسان رضوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در دولت سیزدهم توانسته‌ایم ۱۸ مدول تصفیه‌خانه به مدول تصفیه‌خانه‌های قبلی اضافه کنیم. این آمار در کل کشور با احتساب شهرک‌های صنعتی غیردولتی به ۲۲۷ شهرک می‌رسد و بیش از ۸۰ درصد آن‌ها تحت پوشش تصفیه‌خانه‌ها هستند و قسمتی از ۲۰ درصد دیگر نیازی به تصفیه‌خانه ندارند.

فرشاد مقیمی در آیین بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه تخصصی شهرک صنعتی چرم در کشور ‌و مراسم آغاز عملیات اجرایی فاز دوم بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور در مشهد مقدس، شهرک صنعتی خادم الرضا(ع) که امروز ۱۹ خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: شهید جمهور یادگاران بسیاری از خود به جا گذاشته است، راه‌اندازی واحدهای راکد یکی از یادگاران شهید جمهور است که بخش قابل توجهی از فعالیت‌های سازمان صنایع کوچک و شرکت‌های صنعتی ایران را تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: احترام به محیط زیست وظیفه شرعی و قانونی تمامی شهروندان است و وزیر صنعت، معدن و تجارت به این امور عنایت ویژه‌ای دارند. در محیط زیست سه مرحله فعالیت صورت می‌گیرد که مرحله اول آن شامل مطالعات متعددی برای ورود به فعالیت‌های صنعتی است. مرحله دوم آماده کردن زیرساخت‌ها و مرحله سوم اقدامات پس از اجرا است و ما به‌عنوان دستگاه‌های تخصصی وظیفه نظارت و نگهداری از امکانات را داریم.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص آماده کردن زیرساخت‌ها مهم‌ترین موضوع، فعالیت‌هالی فضای سبز است، افزود: در کل کشور بیش از ۸۵۰۰ هکتار برای توجه به محیط زیست در شهرک‌های صنعتی ایجاد کرده‌ایم. طبق قانون وظیفه داریم ۱۵ درصد از مجموعه‌های صنعتی را برای ایجاد فضای سبز در نظر بگیریم، اما بر اساس تفاهمی که با محیط زیست داشته‌ایم علاوه بر آن ۱۰ درصد هم ما به‌عنوان متولیان شهرک‌ها در داخل فضای عمومی شهرک‌ها برای ایجاد فضای سبز اختصاص داده‌ایم.

 ۷ همت سرمایه‌گذاری برای ایجاد فضاهای سبز در شهرک‌های صنعتی

مقیمی افزود: امروزه ایجاد یک هکتار فضای سبز در شهرک‌های صنعتی نیازمند ۸۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری است و اگر بخواهیم فضای سبزهای ایجاد شده توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در شهرک‌های صنعتی قیمت‌گذاری کنیم، بیش از ۷ همت سرمایه‌گذاری در این راستا اتفاق افتاده است که شهرک‌های صنعتی در ابتدای ورود هزینه‌های آن را در قالب حق انتفاع پرداخت می‌کنند. همچنین طبق برآوردهایی که صورت گرفته، هر هکتار فضای سبز نیازمند سالانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برای نگهداری است و این عدد معادل یک همت در سال است و واحدهای صنعتی در قالب شارژ فضای سبز مبلغی را برای حفظ فضای سبز پرداخت می‌کنند.

وی عنوان کرد: برای مقابله با اثرات مخرب زیست‌محیطی که برخی از صنایع دارند، اقدامات متفاوتی صورت گرفته است. اولین اقدام ایجاد فضای سبز در شهرک‌های صنعتی است. دومین اقدام در خصوص ایجاد تصفیه‌خانه است که امروزه در کل کشور در دولت سیزدهم توانسته‌ایم ۱۸ مدول تصفیه‌خانه به مدول تصفیه‌خانه‌های قبلی اضافه کنیم. این آمار در کل کشور با احتساب شهرک‌های صنعتی غیردولتی به ۲۲۷ شهرک می‌رسد و بیش از ۸۰ درصد آن‌ها تحت پوشش تصفیه‌خانه‌ها هستند. قسمتی از ۲۰ درصد دیگر نیازی به تصفیه‌خانه ندارند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره تصفیه‌خانه جدید شهرک‌های صنعتی که امروز راه‌اندازی شده است؛ ادامه داد: حدود ۱۸۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز امکان گرفتن فاضلاب توسط این تصفیه‌خانه در شهرک‌های صنعتی وجود دارد که این عدد بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در دو سال گذشته افزایش داشته است. همچنین در برنامه‌های آتی افزایش ۳۷ هزار متر مکعب در شبانه‌روز پیش‌بینی شده و در آینده نزدیک شاهد تصفیه بیش از ۲۴۰ هزار متر مکعب فاضلاب در شبانه‌روز در کل کشور خواهیم بود. تمرکز این فعالیت‌ها بیش از دو همت سرمایه‌گذاری نیاز دارد که در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ پروژه در دست طراحی قرار دارد و این رقم با احتساب پروژه‌های غیردولتی صنعتی است، بیان کرد: مشارکت مردم در این راستا به ‌گونه‌ای رقم خورده است که با سرمایه‌گذاری توانسته‌اند مجوز شرکت‌های صنعتی غیردولتی را اخذ و در این راستا فعالیت کنند که جهش قابل توجهی برای دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

امکان استحصال۸۰۰۰ متر مکعب آب از پساب

مقیمی در خصوص دسته سوم فعالیت‌های محیط زیست تصریح کرد: ما به عنوان دستگاه‌های تخصصی وظیفه نظارت و اجرای پروژه‌ها را بر عهده داریم. با توجه به این نظارت‌ها در خصوص نظام اجرایی و پسماند نتایج قابل توجهی را دریافت کرده‌ایم. همچنین ممیزهای زیست‌محیطی در تعاملات بسیار خوبی با مسئولان قرار دارد و این امر در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر این موارد ایجاد سیستم‌های استفاده مجدد آب در ۸۵ شهرک صنعتی در کشور رقم خورده و در حال توسعه است، که ۵۷ هزار متر مکعب در شبانه روز نتیجه این فعالیت‌ها است. استحصال آب از پساب هم توسط ۸ دستگاه در حال اجرا است که نتیجه آن ۸۰۰۰ متر مکعب امکان استحصال آب به صورت شبانه‌روزی در کشور است. در خصوص ایجاد زیرساخت هم ۴۸ شهرک صنعتی در حال ساخت وجود دارد که ۱۱ مورد آن غیردولتی و ۳۷ مورد دولتی است و دارای ۳۷ هزار متر مکعب اراضی دولتی و ۳ هزار متر مکعب غیردولتی است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: شهرک‌های صنعتی پس از ایجاد حرائم دقیقی را برای خود ایجاد می‌کنند. با افزایش حرائم شهرها؛ حرائم شهرک‌ها کاهش پیدا می‌کند و مناطق شهری به حریم‌های شهرک‌ها وارد می‌شود. این امر باعث می‌شود که رده شهرک‌ها کاهش یابد و مشکلاتی ایجاد شود؛ لذا از مسئولان استانی و کشوری درخواست دارم که این امر را پیگیری کنند و این موضوع برای امکان توسعه شهرک‌های صنعتی بررسی شود.

توجه به حوزه زیست‌محیطی کشف‌رود اولویت اصلی و جدی استان است

در ادامه این مراسم سید احسان قاضی‌زاده، نماینده منتخب مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سه منشا آلودگی در حوزه زیست محیطی کشف‌رود شامل تصفیه‌خانه فاضلابی، جمع‌آوری زباله‌ها و چرمشهر مشهد وجود دارد، بنابراین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه جدید تاثیر مطلوبی در کاهش این آلودگی خواهد گذاشت.

وی با اشاره به توجه و اشراف شهید جمهور رئیسی به منطقه سرخس تصریح کرد: نیمی از پیرامون بافت حوزه صنعتی مشهد در حوزه احمدآباد و رضویه مشهد قرار دارد و علاوه بر این‌که شهرک صنعتی توس در غرب مشهد قرار دارد، نگاه به شرق مشهد در دولت سیزدهم برجسته و اقدامات متعددی برای آن صورت گرفته است. در تلاش هستیم که این پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پروژه تصفیه‌خانه به ۷ سال گذشته بر می‌گردد و به دلیل بحران‌های ارزی باعث چالش در واردات تجهیزات و تامین منابع اعتباری آن با مشکلاتی مواجه شد، در طول سه سال گذشته با اقدامات و عنایات دولت سیزدهم این امور تسهیل شد و بحمدلله امروز به بهره‌برداری رسید.

قاضی‌زاده در خصوص منشا آلودگی‌های کشف‌رود یادآور شد: سه منشا آلودگی در حوزه زیست محیطی کشف‌رود وجود وارد که مورد اول آن تصفیه‌خانه فاضلابی است که مربوط به فاضلاب شهری مشهد است؛ مورد دوم جمع‌آوری زباله‌های مشهد توسط شهرداری و مورد سوم چرمشهر است. در این راستا اقداماتی چون جمع‌آوری شیرابه‌ها، زباله‌ها و ... صورت گرفته که در سلامت کشف‌رود بسیار موثر بوده است. اثر وضعی مشکلات زیست محیطی کشف‌رود بر سلامت مردم مناطق ۱۱ روستای پیرامون آن بسیار واضح است و توجه به حوزه زیست‌محیطی کشف‌رود اولویت اصلی و جدی این استان است. امروز بسیار خرسند هستم که ایجاد این تصفیه‌خانه بر سلامت کشف‌رود و مردم پیرامون آن تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین پروژه‌ها بحث توسعه صنایع به سمت شرق مشهد بوده است که از دو سال گذشته در قالب شهرک صنعتی مشهد ۵، آغاز شده است و امروزه به آغاز عملیات اجرایی فاز دوم آن دست یافته‌ایم. لازم به ذکر است که راه‌اندازی چنین شهرکی به اوایل دهه هفتاد برمی‌گردد، اما متاسفانه در طول سال‌های متوالی تحقق نیافته است و بحمدلله در این دو سال اخیر اجرایی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha