• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403032214661
  • خبرنگار : 50553

یک کارشناس:

پیشینه بافت فرش در قزوین به‌پیش از دوران صفوی برمی‌گردد

پیشینه بافت فرش در قزوین به‌پیش از دوران صفوی برمی‌گردد
عکس: آرشیو

ایسنا/قزوین یک دکترای پژوهش هنر گفت: پیشینه بافت فرش در قزوین به‌پیش از دوران صفوی برمی‌گردد در زمانی که قزوین پایتخت بود تعداد زیادی از هنرمندان رشته‌های مختلف از شهرهای دیگر به قزوین آمدند و کارگاه‌های سلطنتی برای احیای رشته‌ها و هنرهای مختلف در قزوین برپا شد بنابراین دوران رونق و فروش بیشتر محصولات به زمان گشایش کارخانه «اعتماد» و فرش‌های این دوره برمی‌گردد.

فائزه جواهری در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت هفته صنایع دستی در خصوص مکتب فرش قزوین اظهار کرد: در خصوص فرش قزوین از کلمه مکتب استفاده نشود بهتر هست چراکه دوره‌ای که فرش قزوین در اوج رونق و شکوه خود بوده شاخص‌های چندان متفاوتی با فرش شهرهای دیگر نداشته است.

رئیس اداره حمایت از تولید و بازاریابی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین افزود: اوج رونق فرش قزوین در دوره پهلوی بود که تا پیش از جنگ جهانی دوم فرش یکی از اقلام صادراتی به کشورهایی چون آمریکا و آلمان به شمار می‌رفت و فرش قزوین نیز متقاضی‌های زیادی داشت.

وی بیان کرد: پیشینه بافت فرش در قزوین به‌پیش از دوران صفوی برمی‌گردد در زمانی که قزوین پایتخت بود تعداد زیادی از هنرمندان رشته‌های مختلف از شهرهای دیگر به قزوین آمدند و کارگاه‌های سلطنتی برای احیای رشته‌ها و هنرهای مختلف در قزوین برپا شد بنابراین دوران رونق و فروش بیشتر محصولات به زمان گشایش کارخانه «اعتماد» و فرش‌های این دوره برمی‌گردد.

جواهری در خصوص سبک فرش قزوین گفت: اکثر فرش‌هایی که در زمان رونق فرش قزوین به کشورهای دیگر صادر می‌شد فرش‌های گوشتی، با رج‌شمار بین ۴۰ تا ۶۰ رج با زمینه غالباً لاکی رنگ بوده است و استفاده از لچک و ترنج، طرح‌های واگیره، طرح‌های قاب قابی و نقوشی چون گل پسته، انواع گل‌های ختایی، طرح‌های گلدانی و اسلیمی در این فرش‌ها دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: در مورد ابعاد و اندازه فرش قزوین هم می‌توان گفت از اندازه‌های قالیچه تا فرش‌های بزرگ در قزوین و در کارگاه‌های قزوین بافته می‌شد، فرشی که به‌عنوان فرش قزوین شهرت دارد یک فرش شهری بافت است که بر اساس نقشه بافته می‌شد البته در روستاهای استان هم فرش‌هایی با رج‌شمار پایین‌تر بین ۳۰ تا ۴۰ رج بدون نقشه هم بافته می‌شده و اکنون نیز بافته می‌شود.

رئیس اداره حمایت از تولید و بازاریابی میراث فرهنگی قزوین گفت: وقوع جنگ جهانی دوم باعث مشکلاتی ازجمله مشکلات اقتصادی برای مردم و لغو بسیاری از سفارش‌های تولید و بسته شدن کارخانه‌ها و کارگاه‌های بافت قالی شد و درنتیجه بافت و صادرات فرش قزوین دچار اختلال شد، پس از اتمام جنگ جهانی دوم نیز دوباره برای احیای فرش قزوین تلاش صورت گرفت اما تا زمان زیادی ادامه پیدا نکرد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای احیای فرش قزوین از سوی ارگان‌هایی چون جهاددانشگاهی استان قزوین و صنعت و معدن اتفاق افتاد به‌عنوان‌ مثال طرح‌هایی باسلیقه روز برگرفته از نقشه‌های اصیل قزوین اما با ایجاد تغییراتی در رنگ‌بندی و طرح زمینه طراحی و بافته انجام شد با این وجود به دلیل عدم وجود کارگاه‌های متمرکز بافت این طرح‌ها تا حدود زیادی عقیم ماند.

جواهری درباره نمونه‌های موجود فرش قزوین، گفت: نمونه‌هایی از فرش قزوین در موزه فرش ایران در تهران و هم نزد مجموعه‌داران در قزوین وجود دارد و درگذشته نیز نمونه‌هایی از فرش قزوین در مخزن امامزاده حسین (ع) قزوین نگهداری می‌شد، همچنین تعدادی نزد برخی خانواده‌های این شهر و تعدادی نیز در موزه شهر قزوین نگهداری می‌شود.

رئیس اداره حمایت از تولید و بازاریابی میراث فرهنگی قزوین در پایان اظهار کرد: برای از یاد نرفتن و احیای دوباره فرش قزوین موضوع کمی پیچیده است چراکه با توجه به کاهش صادرات فرش در سال‌های اخیر در کل کشور این موضوع احتیاج به حمایت‌های زیادی دارد. همچنین ایجاد یک کارگاه متمرکز بافت در قزوین، ایجاد اشتغال ثابت برای بافندگان استان و حمایت از سرمایه‌گذاران این حوزه می‌تواند در راستای احیای فرش قزوین مفید عمل کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha