• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403032214955
  • خبرنگار : 50441

در نشست بررسی بودجه شهرداری شیراز مطرح شد

بودجه‌بندی شیراز متناسب و منطقی پیش رفته است/ ساختار شهرداری به‌روزرسانی شود

بودجه‌بندی شیراز متناسب و منطقی پیش رفته است/ ساختار شهرداری به‌روزرسانی شود

ایسنا/فارس به گفته مسئولان شهر شیراز، بودجه سال ۱۴۰۳ کاملا متناسب، منطقی و مبتنی بر نیازهای شهری تعیین شده است که در این میان بیشترین رشد متعلق به بخش فرهنگی و اجتماعی است، هرچند ۸۰ درصد بودجه همچنان به بخش عمرانی اختصاص دارد.

نشست خبری رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر و شهردار شیراز با اصحاب رسانه با موضوع «بررسی بودجه ۱۴۰۳ و مقایسه با بودجه شهرداری شیراز در سال‌های گذشته» امروز، ۲۲ خردادماه در سالن سعدی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.

در این نشست ابتدا رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه آنچه مطرح می‌شود، حاصل عملکرد همه معاونت‌های شهرداری و کمیسیون‌های تخصصی شورا است، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه، آنچه منویات همه اعضای شورای اسلامی است را تنظیم کرده و ارائه می‌دهد.

سید ابراهیم حسینی افزود: چشم‌انداز چهارساله‌ای که در شروع کار شورای ششم تعریف کردیم بر مبنای تغییر برنامه ۵ ساله شورای پنجم بود که با ۷۲ رویکرد ارائه شد.

*سند سومین حرم تا ۵ سال باید عملیاتی شود

وی با بیان اینکه بودجه را مبتنی بر برنامه و به صورت مقایسه‌ای جدول بندی و کار زیرساختی برای ۲۰ سال آینده شیراز در حوزه برنامه انجام گرفت، گفت: در این راستا سند راهبردی سومین حرم اهل بیت (ع) رونمایی شد و وظیفه شورا در ارتباط با شهر مشخص شد؛ در واقع این سند زیرساختی است و در دستور کار شهرداری و کمیسیون برنامه بودجه است که ظرف دوماه آینده برنامه ۲۰ ساله شورا و شهرداری بر اساس این سند بازنگری و عملیاتی کنند.

حسینی ادامه داد: سند راهبردی سومین حرم اهل بیت (ع) مورد تایید استاندار فارس، تولیت حرم شاهچراغ(ع) و نماینده ولی فقیه در استان است و به تصویب شورای فرهنگ عمومی و شورای اداری استان رسیده است که بر مبنای آن برنامه شیراز ۱۴۰۴ را رونمایی شد و برنامه ۵ ساله اول باید جنبه عملیاتی پیدا کند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه در حوزه بودجه نیز گام اول این است که بودجه مبتنی بر برنامه باشد، گفت: امروز بودجه ما به لحاظ شاکله، نگاه برنامه‌ای و دقت در درآمد و هزینه در حوزه توزیع درآمد در بخش‌های هزینه‌ای قابل مقایسه با بودجه ۱۴۰۰ نیست.

حسینی افزود: در حوزه درآمد به لحاظ درصدی آنچه به سمت آن رفته ایم، حوزه درآمدهای پایدار است و دوم درآمدهایی که بیشتر جنبه سرمایه‌گذاری داشته است.

وی گفت: شهرداری در حوزه درآمد از زمین‌هایی که به فروش می‌رساند، باید زمین‌هایی را وارد کند که به سرمایه شهر بیفزاید. ما نیز به ۲ حوزه درآمدهای پایدار و واگذاری املاک ورود کرده‌ایم و ورود املاک به سرمایه شهرداری هم بخشی از کار بوده است.

حسینی در پایان با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان شهرداری مکلف شده است تا زمین خریداری و برمبنای آن در آینده درآمد ایجاد کند، گفت: در بودجه‌های سالانه ۱۵ هزار میلیارد در سال ۱۴۰۱، در سال ۱۴۰۲ نیز ۲۰ هزار میلیارد و در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

رئیس شورای شهر شیراز در پایان گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳ توزیع متوازن مدنظر بوده است و در چند حوزه فرهنگ، خدمات شهری و مدیریت بحران رشد خوبی به این لحاظ ایجاد شده است.

*رشد بی سابقه در بودجه فرهنگی اجتماعی

در ادامه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با بیان اینکه این کمیسیون قلب تپنده و مادر کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر است، گفت: نظم و انضباط بودجه‌ای، بودجه ریزی بر مبنای برنامه و افزایش بودجه به شکل منطقی، سه برنامه اصلی مورد توجه ما در تعیین بودجه ۱۴۰۳ بوده است.

افسانه خواست خدایی با اشاره به اینکه در توزیع بودجه سعی شده است توزیع متناسب با تعریف ۶ ماموریت مهم شهرداری رقم خورد، گفت: در سال جاری نسبت به سه سال گذشته در حوزه ماموریت‌های شهری میزان ۵۶۱ درصد رشد بودجه‌ای، در حوزه محیط زیست و خدمات ۴۲۹ درصد، در حوزه‌های ایمنی و مدیریت بحران ۵۷۱ درصد، حوزه حمل و نقل  ترافیک ۳۱۵ درصد، حوزه خدمات مدیریت ۲۴۸ درصد و در بخش فرهنگی و اجتماعی نیز رشد بی سابقه یک‌هزار و ۳۸۸ درصدی را شاهد بوده‌ایم.

این عضو شورای شهر ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز با همکاری شهرداری در سه سال گذشته اتفاقات بی نظیری را رقم زده است و با برنامه‌ریزی شورای شهر و مطابق با اسناد بالادستی بودجه بر اساس سیاست‌ها تدوین شد که در همین راستا نظم بخشی در عملیات و بودجه‌ریزی ایجاد شد و انضباط بودجه‌ای، بودجه‌ریزی براساس برنامه و افزایش بودجه به شکل منطقی انجام پذیرفت.

خواست خدایی با اشاره به اینکه بودجه شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۰ رقم ۶ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان بود که در متمم بودجه همان سال به ۹ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان رسید، اظهار کرد: در سال بعد نیز رشد بودجه‌ای و تحول مدنظر داشتیم که به عدد ۱۵ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان و در متمم همان سال نیز به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز بودجه به ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که این عدد هم در متمم بودجه به ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید که تغییر زیادی محسوب نمی‌شود و نشان دهنده‌ این است که متناسب و منطقی پیش رفته است. هرچه بودجه صحیح‌تر باشد در متمم، افزایش کمتری خواهد داشت و امسال نیز بودجه پیشنهادی ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که بخشی مرتبط با هزینه جاری و هزینه‌های عمرانی است، اما نیاز است که در حوزه فرهنگی نیز به نقطه مطلوب برسیم و هرچقدر در این حوزه هزینه شود، سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شیراز  گفت: در حوزه نظم بخشی به برنامه‌ها تا پایان مردادماه سند ۲۰ ساله شهرداری تا ۱۴۲۰ نیز اصلاحیات براساس سند راهبردی سومین حرم اهل بیت (ع) انجام و تا مهرماه برش برنامه ۱۴۰۴ نیز براساس سند بالادستی و برنامه ۲۰ ساله شهرداری اصلاحات انجام وبازنگری می‌شود.

خواست خدایی با بیان اینکه متمم بودجه ۱۴۰۳ دردی ماه ارائه می‌شود و تا پایان بهمن نیز بودجه ۱۴۰۴ تقدیم شورا خواهد شد، گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه بودجه‌ریزی عملیاتی و برمبنای عملکرد، کارگروه تخصصی و اجرایی و راهبردی تشکیل و قراردادهایی با مشاور و طراح نسبت به سامانه بودجه‌ریزی براساس عملکرد دیده شده است.

*کمبود نیرو به گرده شهرداری فشار آورده است

شهردار شیراز نیز در این نشست اظهار کرد: با توجه به اینکه در ابتدای سال قرار داریم، نمی‌توان عملکرد دقیقی از عملکرد بودجه ارائه داد، اما آنچه در بودجه مهم است، تحقق آن است و رسیدن به آن نیازمند کار تیمی است.

محمدحسن اسدی افزود: طی سه سال اول شورا وشهرداری در مقایسه با سه دوره قبل، بودجه از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۵ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است که افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد بودجه شهرداری عمرانی است و تعریف پروژه‌های عمرانی سطح شهر به دلیل همین بودجه است، گفت: شهرداری شیراز به صورت شبانه‌روزی در سه سطح زیر زمین مترو، روی زمین و در تمامی ارتفاعات مشغول کار است. ۲۵ هزار میلیارد تومان اقدامات عمرانی داشته‌ایم و پیمانکاران ریز و درشتی در حال کار هستند.

اسدی با ابراز خشنودی از اینکه نظم و انضباط مالی خوبی در شهرداری شیراز شکل گرفته است، در خصوص بدهی‌های این ارگان نیز گفت: بدهکاری‌های شهرداری کاملا منطقی است و براساس آخرین مصوبه شورای شهر تا مرداد سال آینده میزان این بدهی را منطقی و شفاف مشخص و به تصویب شورای شهر خواهیم رساند.

شهردار شیراز با بیان اینکه بدهکاری شهرداری منطقی است و به‌صورت منطقی نیز مشخص شده و به تصویب شورا خواهد رسید، در خصوص کمبود نیروی انسانی در شهرداری شیراز گفت: طی این دوسال، نیرویی وارد شهرداری نشده است و در عوض حدود ۶٠٠ نفر بازنشسته شده‌اند که این به گرده شهرداری فشار زیادی را وارد کرده است، اما با مجوزهایی که گرفته شده، جذب برخی نیروهای کارامد و استخدام و به کارگیری برخی نیروهای که نیاز داریم، در اولویت شهرداری است و امیدواریم بتوانیم این مشکل و کمبود را به‌زودی رفع کنیم.

*ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی کارکنان

رئیس کمیته نیروی انسانی کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر شیراز  نیز در این نشست با بیان اینکه ۵ پروژه در حوزه سرمایه انسانی مطرح و به شکل پروژه‌ای مدنظر قرار گرفته است، گفت: ساماندهی نیروی انسانی در شهرداری به صورت تخصصی دنبال می‌شود و در نحوه ساماندهی نظارت تخصصی انجام می‌گیرد.

مسعود زارعی با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی رسمی، ۳ هزارو ۵۰ نیرو شرکتی، یک هزار و ۳۰۰ راننده استیجاری و ۵ هزارو ۲۰۰ نیروی حجمی در شهرداری مشغول به کار هستند، گفت: عدالت در پرداخت‌ها مدنظر ماست، اما باید متناسب با قوانین وضوابط  باشد.

وی افزود: کمبود نیروی تخصصی در حوزه شهرداری مد نظر کمیسیون است و مساله عدم ورود نیرو به شهرداری در این حوزه باید بازنگری شود.

زارعی با اشاره به اینکه در ۸ حوزه  تخصصی از جمله تخلفات شهری، سد معبر، بایگانی و دبیرخانه کمبود نیرو وجود دارد، گفت: نیازسنجی در این خصوص باید به صورت دقیق انجام و در کمیسیون تلفیق در مورد جذب این نیروها تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه ساختار و تشکیلات شهرداری باید به‌روزرسانی شود و تناسب ماموریت‌ها با پست‌های مورد نیاز براساس ابلاغ وزارت کشور خواهد بود، اظهار کرد: در حوزه مسکن کارکنان، تعاونی‌های متعددی وجود دارد اما نسبت به دیگر دستگاه‌ها در این زمینه کمبودهایی داشته‌ایم و باید در این حوزه تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

زارعی گفت: مجتمع خدمات رفاهی و آموزش کارکنان نیز اقداماتی از قبل انجام و مکان‌هایی در نظر گرفته شده است.  ضمن اینکه بانک جامع اطلاعات اسناد کارکنان و نرم افزار جامع منابع انسانی در شهرداری نیز درحال خرید است و تمامی اطلاعات پراکنده که در نرم‌افزارهای مختلف است، به صورت جامع و پایه‌ای برای برنامه ریزی می‌شود. فقدان چنین بانک اطلاعاتی در شهرداری شیراز احساس می‌شد، چون اطلاعات، پایه برنامه‌ ریزی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha