• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403032315575
  • خبرنگار : 50187

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان:

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار به عنوان یک میراث ناملموس خاص ثبت می‌شود

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار به عنوان یک میراث ناملموس خاص ثبت می‌شود

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار لایه‌ای از میراث ناملموس استان است و تلاش می‌کنیم تا این سوگواره را به عنوان یک میراث ناملموس خاص ثبت کنیم.

سعید شاهرخی در حاشیه آیین اختتامیه یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال شاهد برگزاری یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار هستیم که در ایام ارتحال ملکوتی امام راحل برگزار می‌شود، اظهار کرد: تعزیه از جمله میراث ناملموس ماست که ثبت ملی هم شده است.

وی با بیان اینکه کرمان یکی از استان‌هایی است که در آیین‌های عزاداری محرم و صفر در مناطق مختلف آن آداب و رسوم مختلف برگزار می‌شود و مردم این استان علاقه‌مندی بسیاری به برگزاری مجالس سیدالشهدا علیه السلام و برگزاری این آیین‌ها دارند، ادامه داد: حتی خوراک‌های مختلف آیینی و مکان‌های برگزاری این آیین‌ها نیز ثبت ملی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه قریب به ۱۱ اثر از مکان و عنصر فرهنگی در استان کرمان در حوزه محرم و صفر متناسب با این آیین مذهبی ثبت ملی شده، گفت: سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار از مراسم خوبی است که به نحوی پاسداشت آیین محرم با هنرمندی افراد مختلف با آداب و رسوم اسلامی و در راستای پاسداشت ارزش‌های اسلامی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مردم روستای ده‌زیار از نزیک به ۶۰ روز پیش در حال آماده‌سازی مقدمات برگزاری این سوگواره هستند، ادامه داد: شاهد حضور پرشور و استقبال خوب مردم از این آیین بودیم و برگزاری مراسمی در این سطح در روستای ده‌زیار جای تقدیر دارد.

شاهرخی با اشاره به اینکه برگزاری این مجالس هم ریشه در انقلاب اسلامی ما و پیروزی خون بر شمشیر داشته و هم منشأ قهرمانی و شجاعت دارد، گفت: همه این مفاهیم ارزشمند در آیین تعزیه‌خوانی به نحو مطلوبی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه تعزیه داستان‌ها و قصه‌های خاص خودش را دارد و همه آنها جزء میراث ناملموس شیعه است که توسط هنرمندان این حوزه به نحو مطلوبی برگزار می‌شود، افزود: قطعاً این بستر در فرهنگ شیعی ما به خیلی از مطالب معنا می‌بخشد، پیام‌های زیادی دارد و ارزش‌های زیادی را زنده نگه می‌دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی استان تلاش می‌کند تا این آیین‌ها را ارتقا بخشیده و از آنها حمایت کند، بیان کرد: همکاران ما در حوزه مردم‌شناسی که بحث میراث ناملموس را ساماندهی می‌کنند در این جلسه حضور داشتند.

وی با بیان اینکه این سوگواره لایه‌ای از میراث ناملموس استان کرمان است، گفت: با توجه به اینکه کلیت این موضوع و تعزیه ثبت ملی شده به دنبال تفاوتی در آیین برگزاری سوگواره ده‌زیار هستیم تا آن را به طور ویژه به عنوان یک میراث ناملموس خاص ثبت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: باید آرشیو سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار توسط همکاران ما در حوزه مردم‌شناسی بررسی و تفاوت آن احصا شود تا به سمت ارتقا و ثبت این اثر برویم.

به گزارش ایسنا، آخرین شب از یازدهمین سوگواره ملی ده‌زیار با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و جمعی از مردم و مجلس تعزیه شهادت امام حسین(علیه السلام) از سوی تعزیه‌خوانانی از استان‌های اصفهان و کرمان شبیه‌خوانی شد.

سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار به عنوان یک میراث ناملموس خاص ثبت می‌شود

یازدهمین سوگواره ملی ده‌زیار هر ساله به‌مناسبت ایام ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) با حضور تعزیه‌خوانانی از سراسر کشور در ده‌زیار برگزار می‌شود که در یازدهمین دوره این سوگواره که از ۱۲ تا ۲۲ خردادماه برگزار شد، ۳۰۰ تعزیه‌ خوان از قم، اصفهان، مرکزی، خراسان رضوی، کرمان و قزوین به اجرای برنامه پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha