• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403032315976
  • خبرنگار : 71654

جراحی رباتیک از فاصله ۸۰۰۰ کیلومتری/با بلای جان فضانوردان مریخی آشنا شوید

جراحی رباتیک از فاصله ۸۰۰۰ کیلومتری/با بلای جان فضانوردان مریخی آشنا شوید

در روز چهارشنبه، ۲۳ خرداد در سرویس علم و فناوری شاهد اخبار جالبی از ایران در حوزه‌های مختلفی همچون دانش‌بنیان، هوش مصنوعی و نانو یودیم. همچنین در بخش جهان به اولین جراحی رباتیک از فاصله ۸۰۰۰ کیلومتری، قابلیت‌ها و تغییرات جدید سیستم‌های شرکت اپل، اکتشافات فضایی قابل توجه و خطر تشعشعات برای فضانوردان پرداختیم.

به گزارش ایسنا، در اینجا نگاهی خواهیم انداخت به اخبار برگزیده‌ای که در روز چهارشنبه در سرویس علم و فناوری ایسنا منتشر شدند. برای مطالعه بیشتر هر یک کافی است بر روی تیتر آبیرنگ آن‌ها کلیک کنید.

اولین پیاده‌روی فضایی ناسا در سال ۲۰۲۴ را چگونه تماشا کنیم؟

ناسا در حال آماده‌سازی نهایی برای اولین پیاده‌روی فضایی خود در سال ۲۰۲۴ است و شما می‌توانید این رویداد را در روز پنجشنبه، ۱۳ ژوئن به صورت زنده تماشا کنید.

اولویت دولت بعد در حوزه علم و فناوری، «اقتصاد دانش‌بنیان» باشد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور تاکید کرد: به فردی که اعتقاد دارد این مملکت باید به بالاترین مراتب ممکن برسد و به قدرت و توان مردم و همکاری با مردم اعتقاد دارد، رأی دهید.

ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، عامل مهم مهاجرت معکوس از شهر به روستا

پنل تخصصی «نقش و اهمیت تولید و پرورش گیاهان دارویی و معطر در توسعه اشتغال روستایی و بررسی راهکارها و چالش‌های آن» امروز ۲۳ خردادماه در حاشیه دومین نمایشگاه آبادیران در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

معدن‌کاری به کمک هوش مصنوعی با پلتفرم مدیریت هوشمند

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، تحلیل‌های هوشمندانه‌ای را به معدن‌کاران ارائه می‌دهد و به آنها در بهینه‌سازی فرآیندها، پیش‌بینی خطرات احتمالی و افزایش ایمنی کار کمک می‌کند.

خطر بزرگی که جان فضانوردان سفرهای مریخی را تهدید می‌کند!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک سفر رفت و برگشت به مریخ می‌تواند به طور قابل توجهی بر کلیه‌های فضانوردان تأثیر بگذارد، به طوری که ممکن است آنها پس از بازگشت به دیالیز نیاز داشته باشند.

افزایش ۱۰۰ برابری سرعت CPU‌ با یک فناوری جدید

استارت‌آپ فلو (Flow Computing) به تازگی فناوری اختصاصی ایجاد کرده است که از آن به عنوان واحد پردازنده موازی (PPU) یاد می‌کند و می‌تواند عملکرد هر واحد پردازنده مرکزی (CPU) را تا ۱۰۰ برابر افزایش دهد.

«اپل اینتلیجنس» به کدام دستگاه‌ها می‌آید؟

پرسشی که از دیروز برای علاقه‌مندان و دارندگان محصولات شرکت اپل پیش آمده، این است که ویژگی هوش مصنوعی جدید اپل موسوم به اپل اینتلیجنس(Apple Intelligence) توسط چه دستگاه‌هایی پشتیبانی می‌شود.

انجام اولین جراحی رباتیک جهان از فاصله ۸۰۰۰ کیلومتری

یک پزشک چینی با استفاده از یک دستگاه منحصربه‌فرد، جراحی پیشگامانه‌ای را انجام داد و امکان عمل فوری بر روی یک بیمار در پکن را از شهر رُم فراهم کرد.

اپل آیدی جای خود را به «حساب اپل» می‌دهد

شرکت اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ خود با عرضه سیستم‌های عامل جدید خود توجه علاقه‌مندان را به خود جلب کرده و حالا امروز اعلام کرده است که اپل آیدی(Apple ID) از حالا به بعد جای خود را به «اپل اکانت» (Apple Account) یا «حساب اپل» می‌دهد.

ارائه خدمات حقوقی مبتنی بر هوش مصنوعی با پلتفرم هوشمند

پلتفرم خدمات حقوقی مبتنی بر هوش مصنوعی دستاورد یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری کرمان است که با حضور ۵۰۰ وکیل و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی خدمات حقوقی برای کاربران ارائه می‌دهد.

صادراتی‌های برتر نانویی معرفی و تقدیر می‌شوند

شرکت‌های فعال در حوزه نانو که موفق به صادرات محصولات و خدمات خود شده باشند، معرفی و تقدیر می‌شوند.

انتظار کارآفرینان از رئیس‌جمهور آینده/رونق کشاورزی و صنعت دانش‌بنیان در سایه حمایت از کارآفرینی

به اعتقاد فعالان عرصه کارآفرینی برای شکوفایی دانش‌بنیان نیاز است تا بسیج و انسجام گسترده‌ای بین نهادها، سازمان‌ها، شورایاری‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط با دانشگاه شکل بگیرد و رئیس جمهور آینده نیز باید به این مهم نگاه درخور توجهی داشته باشد.

حد نصاب میزان ثبت‌نام ادوار مسابقه ملی فناوری نانو شکسته شد

ثبت‌نام مسابقه ملی فناوری نانو تا ۳۱ خرداد ماه جاری ادامه دارد و تاکنون ۶۴۰۰ نفر در آن اعلام حضور کرده‌اند که بر اساس آمارها مسابقه ملی فناوری نانو در دوره سیزدهم بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کننده را به خود اختصاص داده است.

افزایش ۱۰ برابری رصد ابرنواخترها با «تلسکوپ فضایی جیمز وب»

ابرنواخترهای جدیدی که با «تلسکوپ فضایی جیمز وب» کشف شده‌اند، ۱۰ برابر بیشتر از تعداد ابرنواخترهای پیشین هستند.

کشف شگفت‌انگیز «هابل» درباره ستاره‌ای که ۴۰ سال پیش منفجر شد

«تلسکوپ فضایی هابل» دوباره از یک منظومه ستاره‌ای فوق‌العاده داغ بازدید کرده و به کشف جالبی دست یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha