• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403032416195
  • منبع : مطبوعات

به نام تبیین به کام تخریب

به نام تبیین به کام تخریب

نامزدها با ارائه برنامه‌هایشان به شکل تبیینی،جلوه‌ای از بلوغ و کارآمدی خود را درمعرض عمومی گذاشته تا مبین این اصل باشند که رسیدن به قدرت در ازای تهمت، ترورشخصیت افراد و بی‌حرمتی به رقبا  قابل قیاس با خوشنامی در میان افکار عمومی نیست.

به گزارش ایسنا، جام جم در گزارشی مرزهای چهارگانه تبیین و تخریب در تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری را بررسی کرده‌ که در ادامه می‌خوانید: 

مقوله انتخابات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای مردم‌سالاری به شمار رفته و نقش بی‌بدیلی بر امر جمهوریت نظام دارد زیرا آرای مردمی و اراده جمعی، سهم بسزایی در برگزیده شدن فرد اصلح در مسئولیت‌های مختلف دارد؛ پایبندی به دموکراسی واقعی و راهبرد مردم‌سالارانه، یکی از اساسی‌ترین افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که به طور متوسط هر دو سال یک بار برگزار می‌شود تا مردم عهده‌دار امر مهم انتخاب باشند.رهبر معظم انقلاب در تبیین این مسأله فرموده‌اند: «این انقلاب اسلامی بود که مدیریت کشور را از یک حکومت استبدادی پادشاهی و فردی، تبدیل کرد به یک حکومت مردمی و جمهوریت و مردم‌سالاری. امروز حاکم بر سرنوشت ملت ایران خود مردم هستند. مردم‌اند که انتخاب می‌کنند؛ ممکن است خوب انتخاب کنند، ممکن است بد انتخاب کنند، اما مردم انتخاب می‌کنند.»‌

برپایی انتخابات علاوه بر تاکید بر اراده عمومی و نمایش مردم‌سالاری دینی، راهکاری قابل‌اعتماد برای گردش نخبگان است که می‌تواند به تحولات کلیدی در امر حکمرانی انجامیده و زمینه انحصارطلبی و خودکامگی گروه‌های سیاسی را کنترل کرده، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها را در اختیار منتخبان جدید قرار دهد؛ کمااین‌که به قول رهبری، ممکن است این انتخاب بعضا بد بوده و آسیب‌هایی را به دنبال داشته باشد اما صرف این‌که مردم خواستار حاکمیت کدام گزینه، جناح و مشی سیاسی هستند، امر مغتنمی است که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.

ایجاد انگیزه برای حضورمردم درپای صندوق‌های رای علاوه برارتقای مشروعیت نظام،می‌تواند مقابله همه‌جانبه‌ای برای این امر باشد که ملت مقهور تبلیغات سوء بدخواهان برای کمرنگ کردن انتخابات و القای بی‌اعتمادی مردم به اصل نظام نشده‌اند و همچون ۴۵ سال گذشته پای ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند؛ به ویژه در این مقطع حساس که به استقبال انتخابات زودهنگام می‌رویم ‌و دشمنان داخلی و خارجی درصدد هستند با بزرگ‌نمایی و اشکال‌تراشی از امر مهم و دموکراتیک انتخابات علیه خودمان استفاده کرده و از آن برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

اینجاست که باید شاهد جلوه‌گری تقوا و میهن‌دوستی کاندیداها باشیم تا با اظهارات نسنجیده و اقدامات عجولانه، آب درآسیاب دشمنان نریخته و به این ترتیب صف خود را از دشمنان جدا کنند و با پایبندی به ضوابط و مقررات قانونی و التزام به موازین اخلاقی، به ارائه برنامه‌های انتخاباتی خود پرداخته و تبیین را مقدم بر تخریب قراردهند.

تبلیغات انتخاباتی یکی از مهم‌ترین مراحل فرآیند انتخابات به شمار می‌رود که از روزهای پیش آغاز شده است و کمک شایانی به شناخت کاندیداها می‌کند. بنابراین آزمون مهمی برای نامزدهای انتخاباتی است تا صداقت، حسن‌نیت، برخورداری از انصاف و ...‌ خود را در کارزارهای انتخاباتی به مردم نشان داده و با تبیین کارنامه مدیریتی و برنامه‌های خویش به فکر رای‌آوری باشند، نه از مسیر تخریب دستاوردها و عملکرد رقبای خود. این موضوع مکررا از سوی رهبری موردتاکید قرارگرفته است وایشان درسخنان اخیرشان خطاب به کاندیداها فرمودند:«دراین حرکت عظیمی که انجام می‌گیرد، در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن و لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند؛به آبروی ملی هم لطمه می‌زند.صحنه‌ انتخابات، صحنه‌ عزت وحماسه است،صحنه‌ رقابت برای خدمت است. صحنه‌ کش‌و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست.

برادرانی که وارد میدان مبارزه‌ انتخاباتی و رقابت انتخاباتی می‌شوند، این را به‌عنوان یک وظیفه بدانند.» توصیه‌ای که متاسفانه بعضا با بی‌توجهی کاندیداهای انتخاباتی مواجه شده و دستمایه برخی‌ گروه‌های سیاسی قرارگرفته است تا از این طریق رقبای خود را تحت فشار قرارداده وعرصه را برای حضور خود فراهم کنند.زمانی که کاندیداها و رسانه‌های وابسته به آنها از اصول اصلی انقلاب غفلت کرده و تخریب را سهل‌الوصول‌تر ازتبیین می‌دانند، وارد بیراهه‌ای می‌شوندکه حتی‌ پس ازرسیدن به جایگاه مد نظرشان، از این رویه دست نکشیده و این انحراف را در تمام طول مسئولیت‌شان می‌توان مشاهده کرد. بنابراین ضرورت دارد تا مردم به عنوان بازیگران اصلی مردم‌سالاری دینی رویکردهای تبیینی راازراهبردهای تخریبی تمییزدهند تا در دام فریبکاری کاندیداهایی که برای معرفی خود از ابزار رقیب‌کشی استقاده می‌کنند،نیفتاده وآخرت خود را فدای قدرت‌طلبی سیاستمداران نکنند.
   
عدم تعرض به حریم خصوصی افراد 
نامزدی که قصد بیان کارنامه کاری خود و معرفی برنامه‌های پیشنهادی‌اش برای کسب آرای مردمی را دارد، هرگز از حربه تعرض به حریم خصوصی افراد بهره‌مند نمی‌شود و نقاط ضعف رقیب را نردبان ترقی خود برای رسیدن به بالاترین مقام اجرایی کشور نمی‌کند کمااین‌که طی انتخابات‌های گذشته با این پدیده مذموم مواجه بودیم که موارد مطرح شده هیچ نسبتی با مسائل سیاسی و برون‌رفت کشور از بحران‌هایی که با آن مواجه است، نداشته و فقط فضا را برای رقبا غبارآلود کرده است؛ از همین رو مردم باید به این مسأله مهم توجه داشته باشند که کاندیدای اصلح باید پایبندی عملی به آبروی افراد و قواعد مصرح در شرع مقدس و قانون داشته باشد. 
   
توجه به اعتبار نظام اسلامی 
بنا بر فرمایشات رهبری، طرح موضوعات مختلف در تبلیغات و مناظره‌های انتخاباتی نباید اصل و اعتبار نظام اسلامی را در افکار عمومی مخدوش کرده و زمینه معارضه با جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند و شرایط را به سمت و سویی ببرد که مردم، فساد را به تمام سیستم حکمرانی اسلامی تعمیم داده و ارکان نظام را فاسد و ناکارآمد تلقی کنند. مروری بر روندهای تبلیغاتی تخریب‌محور، حکایت از این دارد که کاندیدای مزبور به دلیل عدم برخورداری از کارنامه یا برنامه قابل ارائه، دست به نوعی افشاگری می‌زند که اهدافی غیر از تنویر افکار عمومی دارد و هدف غایی از پرداختن به این مسائل، بازی‌های پشت پرده سیاسی و تسویه‌حساب‌های فردی است و هیچ خیر عمومی در آن وجود ندارد. در نتیجه به جای کاهش فساد، منجر به یاس و ناامیدی شده و عاملی برای کاهش مشارکت است؛ ازهمین روشایسته است رسانه‌ها،مردم را نسبت به عواقب بلندمدت این نوع کنشگری مطلع کنند.
   
نداشتن مخرج‌مشترک با دشمن
توجه کاندیداها به جهاد تبیین، گام مثبتی برای تحقق منافع و مصـالح نظـام و موید این مطلب مهم است که نامزدها به جای خودمحوری و قدم گذاشتن در یک مسابقه بدون برنده و به جای افزایش تضادهای داخلی و کاهش اعتبار بین‌المللی نظام، مردم را به مصافی انقلابی-اسلامی دعوت‌ ‌کنند تا رای‌دهندگان به جای بازی در زمین دشمن و داشتن مخرج‌مشترک با معاندان نظام اسلامی، اشکالات اساسی موجود را شناسایی کرده و آن را با برنامه کاندیداها مقایسه کنند و به جای اشکال‌تراشی و استفاده مغرضانه از مطالبات بحق، راه را برای نامزدی که برای حل معضلات، برنامه اجرایی دارد، هموار کنند، نه این‌که با رویه تخریبی، متضمن وجود اشکالات در جامعه و تداوم نابسامانی‌ها باشند.

اولویت خدمت بر قدرت
رویدادهای انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون، مقیاس بسیار معتبری است تا با اتکا به آن بتوان بین شیفتگان خدمت و تشنگان قدرت تمایز قائل شد؛ نگاهی اجمالی به نطق‌ها و وعده‌های انتخاباتی که این روزها در همه جا مشهود است، عیار مناسبی است تا بفهمیم برخی نامزدها برای به‌دست‌آوردن صندلی ریاست، از هیچ تهمت و لجن‌پراکنی مضایقه ندارند و هر وعده‌ای می‌دهند تا خودشان را یک قدم به جایگاه قدرت نزدیک کنند؛ افرادی که مورد عتاب رهبری نیز قرارگرفته و ایشان به نامزدهای انتخاباتی توصیه کردند: «انتخابات را صحنه‌ جنگ قدرت قرار ندهید.»رقابتی بودن انتخابات، آزمونی مهم برای نامزدهاست تا برنامه‌های اجرایی خود را در قالبی تبیینی در اختیار مردم قرار داده و با توسل به این شیوه، جلوه‌ای از بلوغ و کارآمدی خود را در معرض عمومی گذاشته، مبین این اصل باشند که رسیدن به قدرت در ازای کشمکش، تهمت، افترا، ترور شخصیت افراد، بی‌حرمتی به رقبا با برچسب زدن و ...اصلا قابل قیاس با خوشنامی در میان افکار عمومی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha