• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403032416420
  • خبرنگار : 50416

افتتاح ۱۹ طرح در هفته جهاد کشاورزی در ملایر/ کشت کنگر برای اولین بار در ملایر

افتتاح ۱۹ طرح در هفته جهاد کشاورزی در ملایر/ کشت کنگر برای اولین بار در ملایر

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از افتتاح ۱۹ طرح و پروژه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سطح شهرستان خبر داد و گفت: این طرح‌ها با اعتبار ۵۹ میلیارد تومان برای ۷۱ نفر بطور مستقیم و ۱۸۰ نفر به‌طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

علیرضا زنگنه روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه ملایر به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: افتتاح گلخانه تولید نشاء، پرورش ماهی سردابی و لایروبی و بازسازی قنات سه طرح شاخصی است که در هفته جهاد کشاورزی افتتاح خواهد شد.

پیش‌بینی برداشت ۳۵ هزار تن گندم

زنگنه به ۷۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گندم آبی، ۳۲ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم، ۷۰۰۰ هکتار سطح زیر کشت جو آبی و ۹۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت جو دیم در شهرستان اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۵ هزار تن گندم از مزارع گندم برداشت شود.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: با توجه به میزان بارندگی‌ها و نظارت‌های فنی انجام شده امسال حدود ۳۵ هزار تن جو از مزارع سطح شهرستان برداشت شود که از این میزان ۱۲ هزار تن را از کشاورزان خریداری می‌کنیم.

زنگنه با بیان اینکه محصول جو بیشتر برای دام یا مصرف کشاورز است به میزان کمتر خریداری می‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امسال ۳۵ هزار تن گندم به سیلوهای شهرستان تحویل داده شود.

زنگنه از احیا مرکز خرید الفاوت با ظرفیت ۱۵۰۰ تن گندم خبر داد و یکی از سیاست های اصلی سازمان جهاد کشاورزی را اصلاح الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر در تناوب محصولات آبی دانست.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر ادامه داد: در همین راستا ترویج کشت‌های کم آب بر از جمله زعفران، گل محمدی، گیاهان دارویی و دانه‌های روغنی در تناوب کشت غلات و محصولات آبی قرار گرفته است.

برداشت سالانه یک تن زعفران از مزارع ملایر

وی به ۱۲۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در سطح شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: از این میزان ۱۱۸ هکتار بارور و ۷ هکتار آن غیربارور است که سالانه یک تن زعفران از این مزارع برداشت می شود و ۳۹.۹ درصد سطح زیر کشت زعفران استان در شهرستان ملایر قرار گرفته است.

زنگنه به رتبه نخست شهرستان ملایر در حوزه کشت گل محمدی در سطح استان اشاره و بیان کرد: از ۱۴۳ هکتار سطح زیر کشت گل محمدی، ۱۳۵ هکتار آن بارور و ۸ هکتار غیر بارور است و سالانه ۳۰۰ تن گل محمدی از این مزارع برداشت می شود.

وی با بیان اینکه امسال ۲۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان زیر کشت کلزاست، گفت: سالانه ۳۴۸ تن گیاهان دارویی از ۱۴۵ هکتار سطح زیر کشت برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر به ۳۸ واحد گلخانه در سطح شهرستان اشاره و تصریح کرد: در مجموع ۱۲.۳ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت محصولات گلخانه ای است و پیش بینی می شود ۳۵۰۰ تن محصولات سیفی شامل خیار، گوجه و فلفل از این اراضی برداشت شود.

زنگنه افزایش مقطعی قیمت سیفی جات را افزایش هزینه های تولید و نهاده ها و عرضه و تقاضا در فصول مختلف سال دانست و مطرح کرد: در سطح شهرستان ۱۰۴ واحد صنعتی شامل ۲۹ واحد بسته بندی کشمش، ۳۳ واحد فعال شیلات شامل ۱۹ واحد ماهی های سردابی و ۱۴ واحد ماهی های گرمابی با ظرفیت ۶۰۰ تن شیلات در سال، ۴۹ واحد فعال مرغ گوشتی با ظرفیت ۸۴۶ هزار قطعه مرغ گوشتی، ۷ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت پرورش ۲۱۵ هزار قطعه، ۵۶ واحد فعال گاو شیری صنعتی با ظرفیت ۱۱ هزار و ۸۳۷ راس، ۳۲ واحد فعال گوساله پرواری با ظرفیت ۳۳۶۰ راس، ۵۹ واحد فعال بره پرواری با ظرفیت ۱۵ هزار و ۶۷۰ راس، ۳ واحد فعال پرورش شترمرغ با ظرفیت ۹۰۰ قطعه و یک واحد فعال پرورش بوقلمون با ظرفیت ۴۵۰۰ قطعه فعالیت می کنند.

وی در ادامه به طرح های اثرگذار در توسعه بخش کشاورزی و اشتغال شهرستان که در حال اجرا هستند، اشاره و تاکید کرد: گلخانه دشت مهر آوین در روستای حسین آباد ناظم با ظرفیت ۳۵۰۰ تن در فاز اول و دامداری ۶۰۰۰ راسی با سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی با ظرفیت ۶۵ هزار و ۷۵۰ تن شیر با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در اراضی روستای کوسج خلیل از جمله این طرح ها هستند.

اجرای طرح فراز در ۲۱۰ هکتار از باغات انگور ملایر/ طرح فراز؛ راه فرار از سرمازدگی باغات

زنگنه به ۲۲ هزار هکتار باغات میوه شهرستان اشاره و تصریح کرد:  ۱۲ هزار هکتار از این باغات انگور است و در ۲۱۰ هکتار از باغات انگور طرح فراز (داربستی کردن باغات انگور) اجرا شده است.

وی با بیان اینکه برای ۱۷۰ هکتار باغات انگور متقاضی اجرای طرح فراز داریم، گفت: در صورت پرداخت تسهیلات در سال های آتی به سطح زیر کشت باغات اضافه خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر خاطرنشان کرد: سال گذشته برای ترویج طرح فراز ۱۵ هکتار بصورت الگویی با اعتبار ۱ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان از محل کمک های بلاعوض در سطح شهرستان اجرا شد.

زنگنه تاکید کرد: با وجود کارخانجات صادرکننده کشمش، تلاش می کنیم تا محصول انگور را از سال آوری نجات دهیم و راه آن اجرای طرح فراز است که کاهش سرمازدگی و آفات و بیماری ها از جمله مزایای این طرح است.

زنگنه با اشاره به اینکه طرح آبخیز تا جالیز در روستای علی آباد دمق و جوزان در حال اجراست، یادآور شد: اجرای سیستم نوین آبیاری در اراضی زیر دست سد کلان به مساحت ۱۶۰۳ هکتار در دستور کار است

وی یکی از سیاست های جهاد کشاورزی را یکپارچه سازی اراضی برشمرد که در چهار روستای کرکان، گلدسته، لولوهر و کوسج خلیل در دست اقدام است و گفت: پالایشگاه انگور با ظرفیت ۳۰۱۰ تن تولید مشتقات انگور یکی از طرح های بزرگ در ملایر با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد است.

تحقق تبدیل آیش زرد به سبز در ۳۵۰۰ هکتار از اراضی ملایر

زنگنه طرح پرتو دهی محصولات باغی برای اولین بار در ملایر و غرب کشور با ظرفیت ۳۵ هزار تن را از دیگر طرح های در دست اجرای جهاد کشاورزی برشمرد و افزود: طرح جهش تولید در دیم زارها با هدف تبدیل آیش زرد به سبز در کل کشور در حال انجام است و متولی آن ستاد اجرایی فرمان امام است که از کشاورزان در زمینه های بیمه، تهیه کودهای ریز مغذی، سموم و مشاوره های فنی و تخصصی از مرحله کاشت، داشت و برداشت حمایت می کند.

وی با بیان اینکه ۳۶ هزار هکتار از اراضی دیم گندم و جو ملایر تحت پوشش طرح جهش تولید در دیم زار هاست، اظهار کرد: در شهرستان ملایر از ۴۵۰۰ هکتار سهمیه این طرح، ۳۵۰۰ هکتار یعنی ۷۵ درصد سهمیه، تبدیل آیش زرد به سبز محقق شده است.

زنگنه رعایت تناوب و افزایش درآمد کشاورزان را سیاست جهاد کشاورزی خواند و گفت: ۳۹۰ هکتار از اراضی دیم ملایر نیز امسال زیر کشت دانه روغنی کاملینا است که تاثیربه سزایی در تولید روغن، جلوگیری از خروج ارز و کاهش واردات دارد.

کشت کنگر دیم برای اولین بار در ملایر

وی به ۷۰ هکتار سطح زیر کشت دانه روغنی گلرنگ در سطح شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: برای اولین بار با همکاری یک سرمایه گذار ۳۸ هکتار از اراضی ملایر در روستای قجراب زیر کشت کنگر دیم رفته است که علاوه بر کاربردهای دارویی از ساقه و برگ آن، از نظر صادراتی برای کشاورزان درآمد بالایی دارد.

زنگنه از اجرای طرح سرشاخه کاری گردو از ارقام دیر گل و پربازده در سطح شهرستان خبر داد و گفت: سال گذشته ۱۹ هزار و ۲۲۰ پیوندک در طرح سرشاخه کاری گردو تهیه شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای تمامی سطح زیر کشت گندم شهرستان پایش سن غلات انجام شد، افزود: با نظارت کارشناسان در دو مرحله شامل سن مادر و پوره سن برای حدود ۴۰ هزار هکتار مزارع گندم و جو نظارت و مبارزه انجام شد.

توزیع ۱۴ هزار و ۹۲۴ تن کود شیمیایی یارانه دار در سال گذشته

زنگنه از توزیع ۱۴ هزار و ۹۲۴ تن کود شیمیایی یارانه دار در بین بهره برداران طی سال گذشته خبر داد و بیان کرد: سال گذشته ۲۶ میلیارد تومان اعتبار در راستای تسهیلات فنی و اعتباری و در جهت توسعه مکانیزاسیون تخصیص یافت که در قالب ۶۸ پرونده، ۲۴۵ دستگاه ادوات و ماشین آلات کشاورزی از طرح جهش تولید به بهره برداران پرداخت شد.

وی همچنین از برگزاری کلاس های ترویجی در مباحث مرتبط با جهاد کشاورزی برای کشاورزان بصورت رایگان در پنج مرکز جهاد کشاورزی ملایر بصورت سالانه خبر داد و افزود: افزایش عملکرد غلات با توجه به نظارت های فنی و تخصصی در محصولات آبی و دیم، افزایش سطح زیر کشت گلخانه ها، توسعه کشت‌های کم آب بر مانند زعفران، گل محمدی، کاملینا، گلرنگ و کلزا و افزایش تجهیزات و ناوگان کشاورزی و تطبیق آنها با تکنولوژی‌های جدید از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با بیان اینکه طرح پرورش ماهی خاویار نیز در دست اقدام است ابراز امیدواری کرد که پس از اخذ مجوزهای مربوطه از امور آب، بتوان از آبهای جاری این ماهی را پرورش داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha