• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403032617180
  • خبرنگار : 71963

دستیابی فن‌آوران ایرانی به دانش فنی ساخت رله حفاظت جریانی ترانسفورماتور

دستیابی فن‌آوران ایرانی به دانش فنی ساخت رله حفاظت جریانی ترانسفورماتور

فن‌آوران یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران به دانش فنی ساخت رله حفاظت جریانی ترانسفورماتور دست یافتند.

مهدی داورپناه، عضو هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که رله‌های حفاطتی دیجیتال سری HAFEZ و PISHTAZ توسط تیم تحقیق و توسعه گروه اِسفا (ESFA Group) و با همکاری شرکای صنعتی این گروه، طراحی و ساخته شده است، اظهار کرد: دانش طراحی  ساخت این رله به‌صورت کامل و در داخل کشور به‌دست آمده است.

وی با بیان اینکه در مقایسه با معدود سازنده­های داخلی، عملکرد و دقت و قابلیت اطمینان رله ­های HAFEZ و PISHTAZ بسیار بیشتر از نمونه‌های داخلی است، ادامه داد: به‌طوری‌که هم‌اکنون در بسیاری از شرکت­های توزیع و پست­های فوق توزیع، تنها رله­های ساخا این گروه اجازه نصب و استفاده را دارند و در حال‌حاضر نزدیک به ۷۵ درصد بازار داخلی در شبکه­های توزیع برق از رله­های HAFEZ تأمین می‌شود.

رئیس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌چنین رله­های پیشرفته سری PISHTAZ از نظر کیفیت و ساخت با بهترین نمونه­های خارجی قابل مقایسه است و بدون تأثیرپذیری از شرایط تحریم و ... می­تواند پاسخگوی نیاز داخلی باشد و در صنایع پیشرفته و شرکت‌های فوق توزیع استفاده شود.

داورپناه، با بیان این‌که ما در داخل منازل مسکونی(مصرف‌کننده­های کوچک) یک جعبه فیوز برق داریم و همه با آن آشنا هستیم. در ادامه توضیح داد: وقتی اتصالی در خانه رخ دهد، معمولاً فیوز داخل این جعبه فیوز می‌پرد و ما بعد جدا کردن وسیله برقی معیوب از برق، مجدد باید آن‌را وصل کنیم. در واقع نقش حفاظت، تشخیص و قطع جریان، در داخل خانه با این فیوزهاست.

*رله‌های حفاطتی دیجیتال دارای نقش محافظتی مشابه فیوز اما در مقیاس بزرگتر

وی افزود: وقتی مصرف‌کننده‌ها بزرگ می­ شوند(مثلاً ۱۰۰ واحد مسکونی) برق همگی این خانه‌ها توسط رله‌های حفاظتی پایش می‌شود و در صورتی‌که یک اتصال یا خطایی در سطح بزرگ رخ دهد این رله‌ها فرمان قطع را به کلید قدرت ارسال می­کنند.

عضو هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، در ادامه تصریح کرد: این رله‌های حفاظتی بسیار پیچیده‌تر و هوشمندتر و گران‌تر از فیوزهای برق موجود در خانه­های مسکونی هستند و فقط تشخیص عیب و خطا بر عهده آن‌هاست و قطع کردن توسط تجهیز دیگری انجام می‌شود. پس به‌نوعی، یکی از کاربردهای رله‌های حفاظتی در خانه‌ها و مناطق مسکونی است. از طرفی در صنایع، کارخانه‌ها، پست‌های برق و ... نیز این رله‌های حفاظتی استفاده و بهره‌برداری می‌شوند.

داورپناه، با بیان این‌که رله‌های حفاظتی وظیفه پایش شبانه‌روزی شبکه‌های الکتریکی را دارند، ادامه داد: به‌محض وقوع خطاهایی نظیر برخورد صاعقه، پاره شدن سیم و هادی‌های الکتریکی، وقوع خطا و اتصال کوتاه در تجهیزات الکتریکی بزرگ (مانند ترانسفورماتور، دکل و خطوط انتقال نیرو و ...)رله حفاظتی باید متوجه شود و در زمانی بسیار کوتاه(حدود ۲۰ تا ۵۰ میلی ثانیه) باید فرمان قطع جریان الکتریکی را صادر کند. در صورتی‌که رله حفاظتی این‌کار را در زمان مناسب و به‌درستی انجام ندهد، معمولاً شاهد بروز آتش‌سوزی و قطعی برق گسترده خواهیم بود.

وی با بیان این‌که رله‌های حفاظتی تجهیزات بسیار حساس و دقیق هستند و باید عملکرد بسیار مطمئن و قابل اعتمادی داشته باشند، گفت: عملکرد کاذب رله حفاطتی، به بی‌برقی مصرف‌کنندگان منجر می‌شود. نداشتن عملکرد به‌موقع رله حفاظتی، به وقوع آتش‌سوزی و بروز اتفاقات مالی و جانی بسیار زیاد منجر می‌شود.

*دانش‌فنی و پیچیدگی این تجهیز از ویژگی‌های مهم این محصول دانش‌بنیان

رئیس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که قیمت این تجهیز خصوصاً در رله­های پیشرفته، با نمونه خارجی قابل مقایسه نیست و تا ۵۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی استف تصریح کرد: اما نکته مهم‌تر، دانش فنی و پیچیدگی این تجهیز است و با توجه به ماهیت استراتژیک آن، این تجهیز باید در داخل کشور تولید شود.

داورپناه، با بیان اینکه این گروه، از ابتدای آغاز فعالیت خود تمرکز روی موضوع تحقیق و توسعه داشته است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۲۷ نیروی تحقیق و توسعه متشکل از دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و اساتید هیأت علمی دانشگاه تهران در قالب ۳ شرکت دانش­بنیان زیر مجموعه این گروه در حال فعالیت هستند. هر سال محصولات جدیدی توسط تیم تحقیق و توسعه این گروه معرفی می‌شود.

وی، ادامه داد: در بخش رله‌های حفاظتی، فعالیت با ساخت رله‌های حفاظتی دیجیتال جریانی با نام HAFEZ در شبکه‌های توزیع و در شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، آغاز شد.

عضو هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، با بیان این‌که پس از عملکرد بسیار خوب این تجهیزات در شبکه‌های توزیع و فوق توزیع، رله­های پیشرفته جریانی و ولتاژی جهتی PISHTAZ توسط یک شرکت دانش‌بنیان به بازار عرضه شده است، یادآور شد: طراحی و ساخت رله­های پیشرفته نظیر دیستانس و دیفرانسیل در حال حاضر در دستور کار این گروه قرار دارد. با تکمیل سبد محصول این شرکت، نیازمندی به واردات این محصول استراتژیک برطرف شده و به‌صورت کامل در داخل کشور قابل تأمین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha