• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032617358
  • خبرنگار : 50105

انسان‌ها زمین را منقرض خواهند کرد؟

انسان‌ها زمین را منقرض خواهند کرد؟

ایسنا/خراسان رضوی دبیرکل سازمان ملل‌ متحد اعلام کرد: انسان‌ها برای زمین به اندازه شهاب سنگی خطرناک هستند که دایناسورها را به سمت انقراض سوق داد و خواستار پایان‌ دادن به تبلیغات سوخت‌های فسیلی شد.

در حال حاضر، تغییرات آب‌وهوایی چشمگیر تلفات سنگینی را در سراسر جهان وارد کرده و به رویدادهای شدید آب‌وهوایی، سیل و خشکسالی دامن زده است؛ یخچال‌های طبیعی در حال ذوب شدن هستند و سطح دریاها در حال افزایش است.

دبیرکل سازمان ملل‌ متحد، آنتونیو گوترش خواستار ممنوعیت تبلیغات نفت، گاز و زغال سنگ به‌عنوان محرک‌های اصلی گرمایش جهانی شد، زیرا ناظران آب‌وهوای جهانی مجموعه‌ای از یافته‌های جدید را ارائه کردند که نشان می‌دهد سیاره زمین با چالش مواجه شده است.

ناظر آب‌وهوای اتحادیه اروپا، کوپرنیک اعلام کرد که ماه گذشته گرم‌ترین ماه مه در تاریخ و دوازدهمین ماه متوالی بود که چنین رکوردی را شکست.

کوپرنیک با اشاره به دوره قبل از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از انسان و شروع گرم شدن سیاره گفت: میانگین دمای جهانی ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد بین ماه ژوئن ۲۰۲۳ تا ماه مه ۲۰۲۴ بالاتر از میانگین پیش از صنعتی ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود.

کوپرنیک مشخص کرد که سال ۲۰۲۳ با ۱.۴۸ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن، گرمترین سال بود و به پدیده آب‌وهوایی طبیعی ال‌نینو برای افزایش بیشتر دما اشاره کرد.

اگرچه ال نینو در حال از بین رفتن است، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) اعلام کرد که بشر با ۸۰ درصد احتمال مواجه است که دمای زمین حداقل به طور موقت در طول پنج سال آینده از ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر رود.

سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد که بشریت با اهداف اقلیمی تعیین شده توسط توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ برای محدود کردن گرمایش به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد بازی می‌کند. سازمان جهانی هواشناسی اشاره کرد که شانس فراتر رفتن موقت از حد مجاز از سال ۲۰۱۵، زمانی که چنین شانسی نزدیک به صفر تخمین زده شد، به‌طور پیوسته در حال افزایش است.

گوترش بیان کرد: انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای باید تا سال ۲۰۳۰ هر سال به میزان ۹ درصد کاهش یابد تا حد ۱.۵ درجه باقی بماند.

در حالی که جهان در آخرین مذاکرات COP۲۸ در دبی موافقت کرد که سوخت‌های فسیلی را به تدریج حذف کند، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای قریب‌الوقوع نیست.

گوترش گفت من از همه کشورها می‌خواهم که تبلیغات شرکت‌های سوخت فسیلی را ممنوع کنند. ما به یک رمپ خروجی از بزرگراه جهنم آب‌وهوایی نیاز داریم. همچنین بارها خواستار مالیات بر سود صنعت سوخت‌های فسیلی برای تامین مالی مبارزه با گرمایش جهانی شد و به‌ویژه به هزینه‌های بخش‌هایی مانند کشتیرانی، هوانوردی و استخراج سوخت‌های فسیلی اشاره کرد.

او گفت: نتایج تحقیقی نشان داد که حتی اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد، مشکلات اقلیمی همچنان تا سال ۲۰۵۰ حداقل ۳۸ تریلیون دلار در سال هزینه خواهد داشت.

بر اساس برآورد کارشناسان سازمان ملل، این رقم بیش از ۲.۴ تریلیون دلاری است که تا سال ۲۰۳۰ برای کشورهای در حال توسعه، به استثنای چین، برای خروج از سوخت‌های فسیلی و سازگاری با سیاره گرمتر مورد نیاز است.

منابع

sg.news.yahoo.com

businesstimes.com

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha