• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403032617391
  • خبرنگار : 50214

با اشاره به مصرف ۳ درصدی برق یزد در چاه‌های کشاورزی اعلام شد؛

خاموشی چاه‌های کشاورزی یزد با اولویت چاه‌های دارای اضافه برداشت

خاموشی چاه‌های کشاورزی یزد با اولویت چاه‌های دارای اضافه برداشت

ایسنا/یزد رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد از پیگیری برای کاهش خاموشی چاه‌های کشاورزی در استان خبر داد و گفت: اولویت قطع برق با چاه‌های کشاورزی دارای اضافه برداشت است و سعی داریم قطع برق چاه‌های کشاورزی خرده مالکی، حداقل ممکن باشد.

«محمدعلی حاتمی زاده» با بیان این که موضوع ناترازی انرژی مربوط به سایر حوزه‌هاست ولی صدمه آن به بخش کشاورزی وارد می‌شود، گفت: جهادکشاورزی از سوی کشاورزان خود را صدمه دیده از این موضوع می داند لذا سعی داریم که قطعی برق چاه‌های کشاورزی را به حداقل ممکن برسانیم.

وی مصرف برق حدود دو هزار و ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی استان را قریب به سه درصد از مصرف کل برق استان ذکر کرد و با بیان این که بخش کشاورزی تنها ۶۰ تا ۷۰ مگاوات مصرف برق دارد که یک سوم آن یعنی ۲۰ مگاوات آن مشمول خاموشی شده است، گفت: البته در برخی استانهای کشور ۱۰۰ درصد مصرف بخش کشاورزی مشمول خاموشی شده است ولی تلاش می‌کنیم با توجه به شرایط آب و هوایی استان و به منظور جلوگیری خسارت به کشاورزان، خاموشی‌ها را کاهش دهیم.

حاتمی زاده خاطرنشان کرد: اولویت قطع برق را در استان برای چاه‌های کشاورزی که دارای اضافه برداشت بودند، لحاظ کرده و حداقل قطعی برق را برای چاههای بخش خرده مالکی کشاورزی در نظر گرفته‌ایم.

وی اظهار کرد: البته مزارع کشاورزی که بتواند ۸۰ درصد برق چاه کشاورزی خود را تامین کند، از لیست خاموشی خارج می‌شود و از طریق پنلهای خورشیدی امکان آن مهیاست و کشاورزان علاوه بر عدم قطعی برق، می‌توانند از سایر مزایای آن مانند کسب درآمد، جلوگیری از آسیب به تاسیسات و تجهیزات چاه‌های کشاورزی، کاهش خسارت به محصولات کشاورزی و همچنین بازگشت سرمایه طی چهار سال بهره مند شوند.

«محمد رضا صباغیان» نماینده شهرستانهای بافق، بهاباد، خاتم و مروست، مهریز و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی چند روز قبل در تذکری به وزیر نیرو و وزیر جهادکشاورزی، گفت: قطعی برق، کشاورزان را نابود کرده است.

وی اظهار کرد: محصولات کشاورزان از جمله خرما و پسته در اوج گرما و در زمانی که به آب نیاز دارند به دلیل قطعی برق چاه‌های کشاورزی توسط وزارت نیرو و سیاست‌های غلط، بدون آب باقی می‌ماند و محصولات کشاورزان که یک سال برای آن زحمت کشیده‌اند، نابود می‌شود. با این حال، «علی جم» مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام کرد که هزینه ساخت یا نصب پنل خورشیدی به طور متوسط برای تولید هر کیلووات برق ۳۰ میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: مساحت مورد نیاز برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی حدود ۴۰ تا ۶۰ مترمربع است و به ازای هر کیلووات ۸ تا ۱۳ مترمربع در نظر گرفته می‌شود.

این مسئول یادآور شد: هر نیروگاه پنج کیلوواتی سالانه ۹ هزار کیلووات ساعت انرژی تولید کرده و به دلیل برخورداری از انرژی خورشید به عنوان یک نیروگاه پاک به شمار می‌رود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کشاورزانی که ۸۰ درصد از دیماند مصرفی خود را از طریق برق تجدیدپذیر پنل خورشیدی تامین کنند، علاوه بر معافیت از مدیریت مصرف در روزهای اوج بار، از منبع درآمد حاصل از فروش انرژی به صورت تضمینی در مدت ۲۰ سال یا عرضه آن در بورس انرژی برخوردار می‌شوند.

به نظر می‌رسد نصب پنل‌های خورشیدی نیز با توجه به هزینه‌های یاد شده تنها در توان محدودی از قشر زحمتکش کشاورزان باشد چرا که در استانهای کویری و خشکی مانند یزد کشاورزی عمدتاً به صورت خرده مالکی است و فعالان این حوزه به سختی می‌توانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند و نصب پنلهای خورشیدی در این بخش بدون حمایت دولتمردان مقدور نباشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha