• شنبه / ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403032617627
  • خبرنگار : 50037

ظرفیت بیش از ۱۰۵هزارتنی در سیلوهای اسدآباد

ظرفیت بیش از ۱۰۵هزارتنی در سیلوهای اسدآباد

ایسنا/همدان مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد میزان ظرفیت کل سیلوهای این شهرستان را ۱۰۵ هزار و ۵۰۰ تن برشمرد و گفت: شهرستان اسدآباد رکوردار بیشترین میزان ظرفیت سیلو در سطح استان همدان است.

محمد کرم مرادی شنبه ۲۶ خرداد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در سال جاری برای خرید تضمینی گندم کشاورزان این شهرستان شش مرکز جمع آوری و خرید گندم در نظر گرفته شده که با آغاز برداشت گندم به زودی فعالیت این مراکز در سطح شهرستان آغاز خواهد شد.

وی میزان ظرفیت خالی سیلوهای این شهرستان برای خرید گندم تضمینی گندمکاران را ۹۹ هزار تن برشمرد و ادامه داد: سطح زیرکشت امسال غلات این شهرستان شامل گندم و جو در مجموع ۳۷ هزار و ۵۷۶ هکتار بوده که به تفکیک سطحی افزون بر ۱۲ هزار و ۴۴۳ هکتار به گندم آبی، ۱۰ هزار و ۳۴۴ هکتار گندم دیم، ۹۹۱۴ هکتار جو آبی و ۴۸۷۵ هکتار به جو دیم اختصاص دارد.  

مرادی از پیش‌بینی خرید تضمینی امسال بیش از ۶۰ هزار تن گندم مازاد گندمکاران این شهرستان توسط مراکز خرید تعیین شده خبر داد و گفت:نرخ خرید تضمینی گندم از گندمکاران سراسر کشور در سال جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

وی همچنین با اشاره به تعطیل بودن یکی از سیلوهای گندم این شهرستان به دلیل مشکلات مالی با بانک، تصریح کرد:خوشبختانه این سیلوی ۳۲ هزار تنی شهرستان با پیگیری‌های لازم پس از شش سال مجدد فعال و احیا شده و به زودی فعالیت خود را ظرف چند روز آینده دوباره آغاز خواهد کرد.

مرادی در ادامه یکی از مشکلات مهم کشاورزان اسدآبادی را مشکل کمبود منابع آبی و نیز خرد بودن اراضی کشاورزی برشمرد و اظهار کرد: خرد بودن و پراکندگی قطعات اراضی کشاورزی اسدآباد یکی از موانع پیشرفت کشاورزی این شهرستان بوده که این مانع با راهکارهای مختلفی چون یکپارچه‌سازی اراضی و یا تغییر قانون ارث مرتفع خواهد شد.  

وی با اشاره به سامانه اطلاعات مکانی کشاورزی ایران مربوط به شهرستان اسدآباد، یادآور شد: طبق مساحی سنجی ۶۱ هزار قطعه از اراضی شهرستان مساحت این میزان قطعه از اراضی مساحی سنجی شده تنها ۵۶ هزار و ۵۰۰ هکتار شده که متوسط مساحت اراضی باغی و زراعی کشاورزی شهرستان ۹ هزار و ۷۵۰ متر است و به یک هکتار هم نمی‌رسد.

مرادی ادامه داد: در حال حاضر در روستاهای گردشگری ملحمدره و ترخین آباد یکی از جمله مشکلات در حوزه کشاورزی این روستاها این است که در این روستاها باغ اقتصادی و اراضی کشاورزی اقتصادی نداریم.

وی همچنین با بیان اینکه کم آبی و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در کاهش سطح زیر کشت گیاهان پر آب بر در شهرستان نقش بسزایی داشته است، اظهار کرد: در سال‌جاری در استان جهش تولید در دیمزارها توسط کشاورزان اسدآبادی ۱۴ هکتار گل‌محمدی کشت شده که میانگین برداشت هر هکتار از این کشت به طور متوسط دو تن خواهد بود.

مرادی گلرنگ، نخود، موسیر و گیاهان دارویی را از دیگر موارد محصولات کشت شده کم آب بر در این شهرستان برشمرد و گفت: سطح زیر کشت امسال موسیر شهرستان افزون بر ۸۵ هکتار بوده که نسبت به سال‌های گذشته از افزایش سطح کشت چشمگیری برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به تعهد ۲۰۰۰ هکتاری شهرستان اسدآباد در زمینه کشت چغندر قند، یادآور شد: در سال‌جاری برای خرید این میزان چغندر قند کشاورزان اسدآبادی ۱۸۰۰ هکتار با کارخانه قند همدان و ۲۰۰ هکتار با کارخانه قند قزوین داراب قرار داد هستیم.  

مرادی با اشاره به اینکه سهمیه امسال این شهرستان در سرشاخه‌کاری درختان گردو ۶۰۰۰ نهال بوده که خوشبختانه ۱۰۰ درصد این سهمیه با استقبال خوب باغداران گردوی اسدآباد محقق شد، تصریح کرد: سهمیه امسال شهرستان در سرشاخه‌کاری درختان گردو به نسبت سال گذشته برابر بود و این تعداد سهمیه به‌صورت رایگان و یارانه‌ای در اختیار باغداران شهرستان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در طرح سرشاخه‌کاری باغات گردو در  ۱۵ هکتار از باغات قدیمی و کم بازده اسدآباد ۶۰۰۰ پیوندک به تعداد  ۱۳۴۰ درخت اجرا شد، افزود:سطح باغات گردوی این شهرستان بیش از ۱۴۵۰ هکتار بوده که بر اساس پیش‌بینی در سال‌جاری بیش از ۴۰۰۰ تن محصول از باغات گردوی این شهرستان قابل برداشت خواهد بود.

مرادی همچنین با اشاره به اینکه اسدآباد اولین شهر کشور در زمینه مساحی اراضی کشاورزی است، تصریح کرد: جمع کل اراضی کشاورزی این شهرستان شامل اراضی دیم، آبی و باغی ۶۱ هزار هکتار بوده که از این میزان اراضی ۲۸ هزار هکتار به اراضی دیم، ۲۸هزار هکتار به اراضی آبی و پنج هزار هکتار به اراضی باغی اختصاص دارد.

وی از فعالیت ۱۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این شهرستان خبر داد و یادآور شد: این شهرستان دارای ۱۲۰۰ کیلومتر راه بین مزارع بوده که برخی از این راه‌های بین مزارع نیازمند مرمت هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha