• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۶:۵۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403032717956
  • خبرنگار : 50228

برای داشتن سبک زندگی سالم در طول روز چقدر باید ورزش کنیم؟

برای داشتن سبک زندگی سالم در طول روز چقدر باید ورزش کنیم؟

ایسنا/خوزستان یک فیزیولوژیست ورزشی با بیان این‌که ورزش و فعالیت بدنی یکی از مؤلفه‌­های مهم، قابل دسترس، کم هزینه و بدون عوارض در سبک زندگی سالم است، گفت: ورزش­ منظم نقش مهمی در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌­های مزمن دارد.

رحمت الله خان محمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی سلامتی صرفا به معنی نداشتن بیماری و یا عدم زمین گیر بودن نیست، بلکه برخورداری از رفاه کامل جسمی، روحی، روانی و اجتماعی است. همچنین سبک زندگی سالم دربردارنده بُعد جسمانی از قبیل تغذیه، ورزش و خواب و بُعد روانی شامل ارتباطات اجتماعی، مقابله با استرس و معنویت است.

او با بیان این که ورزش و فعالیت بدنی یکی از مؤلفه‌­های مهم، قابل دسترس، کم هزینه و بدون عوارض در سبک زندگی سالم است، گفت: ورزش­ منظم نقش مهمی در ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌­های مزمن دارد. براساس مطالعات و پژوهش­‌ها نیز کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی مناسب موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌­هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان، افسردگی، بیماری های عضلانی اسکلتی و ... می شود.

این فیزیولوژیست ورزشی عنوان کرد: هر حرکت بدنی که به وسیله انقباض عضلات اسکلتی صورت گیرد و باعث افزایش قابل توجه مصرف انرژی شود را فعالیت بدنی می‌­نامند. بر همین اساس نیز ورزش نوعی از فعالیت بدنی است که به صورت منظم، در زمان‌­های خاصی از روز و با هدفی مشخص انجام می شود. در حوزه سبک زندگی فعال، ورزش منظم با هدف ایجاد سلامتی انجام می‌­شود و شامل انتخاب‌­های متنوعی از قبیل پیاده‌روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری، تمرین با وزنه و انجام کارهای منزل است اما بهترین ورزش، فعالیت بدنی است که موجب بهبود و حفظ سلامتی شود؛ فعالیت‌­هایی که حداقل به مدت ۱۰ دقیقه طول بکشد و باعث افزایش ضربان قلب و تنفس شود.

او با اشاره به برخی از فواید ورزش منظم، گفت: ورزش منظم باعث خونرسانی و سوخت و ساز بیشتر و بهتر به همه اندام­ه‌ای بدن می شود و با افزایش خون رسانی به تمام سلول­‌ها به خصوص سلول‌­های مغز منجر به بیشتر شدن تمرکز، بهبود کار حافظه، شادابی، رفع کسالت و افسردگی می­‌شود.

خان محمدی ادامه داد: همچنین ورزش منظم موجب کنترل بهتر استرس و فشارهای روانی، تناسب و زیبایی اندام، کند شدن روند تغییرات ناشی از افزایش سن و پیری و افزایش اعتماد به نفس می­‌شود. ضمن این‌که انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم و مستمر باعث تناسب اندام، قوی شدن استخوان و عضلات، کاهش احتمال ابتلا به بیماری­هایی همچون سرطان، بیماری­های قلبی، چربی خون، فشار خون بالا، دیابت، افسردگی، چاقی، پیری زودرس و پوکی ­استخوان و... می‌­شود.

او درباره این که در طول روز چه میزان ورزش و فعالیت بدنی منظم برای داشتن سبک زندگی فعال توصیه می شود؟ خاطرنشان کرد:  سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند جهت داشتن زندگی فعال و جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن و ناشی از فقر حرکت، انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه (۵ روز در هفته، روزی ۳۰ دقیقه) فعالیت هوازی (پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری و ...) با شدت متوسط لازم است که این میزان را می توان تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی در هفته (۵ روز در هفته، هر روز ۶۰ دقیقه) با شدت متوسط افزایش داد. ضمن این که در کنار فعالیت‌های هوازی نیاز است دو روز در هفته فعالیت مقاومتی (کار با وزنه) هم انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha