• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403032717964
  • خبرنگار : 50649

ملاک اصلی برای انتخاب همسر چیست

ملاک اصلی برای انتخاب همسر چیست

ایسنا/فارس عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با اشاره به اهمیت الگوسازی ازدواج آسان، له برخی از ملاک‌های اصلی برای انتخاب همسر و داشتن ازدواج موفق اشاره کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت توجه به سنت حسنه ازدواج و الگوسازی ازدواج آسان بیان کرد: راهکارهایی برای ایجاد آرامش فزاینده در جامعه و امر مقدس ازدواج و تشکیل خانواده وجود دارد که می‌توان در وهله اول به مسئله ایمان اشاره کرد.

وی ادامه داد: ایمان نه تنها آخرت یک فرد را می‌سازد، بلکه قبل از آخرت دنیای ما را تأمین می‌کند. تکثر و زیاده‌خواهی که امروزه در جامعه بسیار زیاد شده است، به این معناست که هر ریز و درشتی در زندگی ایجاد ناآرامی می‌کند و ممکن است زندگی یک زوج بعد از ازدواج هر روز دچار اختلاف شود، بنابراین مسئله ایمان در موضوع همسرگزینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر مسأله اخلاق، افزود: مسئله اخلاق واقعاً بحث بسیار مهمی است. صبر و گذشت کلید حل بسیاری از مشکلات است. اگر خانواده دختر، ایمان، اخلاق، عرضه و توانایی یک جوان را ملاک انتخاب همسر قرار دهند و همچنین خانواده پسر، ایمان و اخلاق و صبر یک دختر را مورد توجه قرار دهند و کمتر به ظاهر فرد توجه کنند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

رصاف ادامه داد: در انتخاب همسر، معدل دینی باید مورد قبول باشد.‌ اگر خانواده‌ها به ظاهر فرد توجه کنند و سایر ملاک‌های ایمانی و تقوایی را در حاشیه قرار دهند و مسئله آن‌ها مهریه‌های سنگین، مراسم و جهیزیه‌های آنچنانی باشد، ازدواج‌ها دچار مشکل خواهد شد و عملاً سن ازدواج در سطح بالاتر قرار خواهد گرفت تا پسر بتواند توقعات دختران را فراهم کند.

وی تصریح کرد: بعضی از آداب و رسوم به صورت واقعاً تشریفاتی و به هدف چشم و هم چشمی در جامعه به وجود آمده است و  گاهاً مشاهده می‌کنیم، دو نفر به خاطر سنگ‌اندازی خانواده‌ها، شرایط و آداب تشریفاتی، زمینه ازدواجشان فراهم نمی‌شود. در صورتی که می‌توان با یک مراسم و جهیزیه ساده، زندگی مشترک را شروع کنند.

رصاف با تأکید بر حمایت خانواده‌ها از جوانان، بیان کرد: جوانان می‌توانند تا زمانی که شرایط مستقل شدن پیدا کنند، ۲ تا ۳ سال در دوره عقد باشند تا علاوه بر شناخت بهتر از اخلاق و روحیات یکدیگر، شرایط زندگی مستقل را مهیا کنند. در این بین خانواده‌ها باید گذشت داشته باشند تا مرحله قبل از ازدواج اینقدر آزاردهنده و زیان بخش نباشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha