سید جعفر شمس امروز، ۲۹ خردادماه، در نشست خبری سازمان مدیریت حمل و نقل بار درونشهری که در محل ساختمان معاونت عمران و حملونقل شهرداری مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه هوشمندسازی یکی از مهمترین دغدغههای دولتها و ارگانهای شبه دولتی در ارائه خدمات و انجام وظایف خود است، اظهار کرد: ما این موضوع را با چندین رویکرد مختلف و مهم آغاز کردیم و تاکنون چندین اتفاق انجام شده است.
وی ادامه داد: مبنای بسیاری از اقدامات ما فرایند هوشمندسازی در حوزه ارائه خدمات به شهروندان بوده که توسط فعالین حوزه حملونقل بار و به صورت خاص در حوزه مدیریت شهری در حال انجام است. امسال در موضوع هوشمندسازی افتتاح مرکز کنترل ترافیک و مانیتورینگ سازمان را خواهیم داشت که موضوع خاص این مرکز کنترل و نظارت بر انضباط ترافیکی کامیونها و خودروهای سنگین و نیمهسنگین است. خودروهای سنگین و نیمهسنگین از اهمیت بالایی برای موضوع ترافیک و روانسازی ترافیک در شهر برخوردار است. همچنین از دیگر موضوعات مورد توجه در حوزه روانسازی و کنترل ترافیک شهر مشهد، محدوده کامیون ممنوع است.
مدیرعامل سازمان حملونقل بار درونشهری شهرداری مشهد با بیان سه محدوده ترددی برای خودروهای سنگین و نیمهسنگین در شهر مشهد، خاطرنشان کرد: محدودههای ترددی برای خودروهای سنگین و نیمهسنگین در شهر مشهد شامل سه محدوده سبز، زرد و قرمز است. محدوده قرمز که اطراف حرم بوده محدوده کامیون ممنوع است. محدوده زرد از محدودههای قرمز آغاز و تا رینگ (صدمتری) بزرگراهی شهر مشهد است، در ساعات خاص اجازه تردد به خودروهای حمل بار داده میشود و در ساعات دیگر عبور و مرور کامیونها نیاز به اخذ مجوز دارد.
شمس افزود: برای اینکه بتوانیم موضوع را به صورت دقیق نظارت کنیم، علاوه بر سامانه جامعی که در حال حاضر در موضوع صدور پروانهها فعالیت میکند و صدور مجوزها را در محدوده کامیون ممنوع چه محدوده زرد و قرمز به صورت برخط هوشمند صادر میشود، نظارتها باید به صورت هوشمند نیز انجام شود.
وی با اشاره به نقش هوشمندسازی در مقابله با تخلفات، گفت: یکی از موضوعاتی که در خصوص صدور پروانهها و هزینههای مربوط به آن وجود دارد این است که با توجه به دستورالعمل سازمانهای حملونقل بار، نرخنامههایی که بابت صدور پروانههای فعالیت و اشتغال رانندگان حوزه حملونقل بار انجام میشود توسط شورا مصوب شده و ما ارائه خدمات خود را پس از ابلاغ براساس این مصوبه انجام میدهیم. اخذ مبالغ بیشتر از مبلغ مصوب شورا، یکی از مواردی است که گاهی توسط رانندگان ما در جلسات عنوان میشود؛ برخی شرکتهایی که در این حوزه فعالیت میکنند، مبالغی خارج از عرف از رانندگان دریافت مینمایند.
شمس ادامه داد: در همین راستا ارسال صورتحسابهای آنلاین و برخط هنگام صدور پروانه فعالیت برای رانندگان از اقداماتی است که امسال انجام میدهیم. بلافاصله پس از اقدام یک راننده برای پروانه فعالیت، به صورت برخط ریز نرخنامه ابلاغ و نرخ متناسب برای آن راننده نیز پیامک شده و در صورتی که مبلغ بیشتری از عدد تعیین شده دریافت شود، برای راننده مشهود و قابل پیگیری خواهد بود. با رویکردی که سازمان در حوزه هوشمندسازی دارد، قطعا میزان تخلفات کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان حملونقل بار درونشهری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه هوشمندسازی موضوعاتی از جمله رصد و بررسی پروانههای فعال و غیرفعال، افتتاح مرکز کنترل، انجام فرایند صدور پروانهها در سامانه هوشمند شهرداری و شهر من به صورت آنلاین برای رانندگان انجام شده است. مهمترین اقدام در دست اجرا این است که منتظر هستیم فضای جامعه از موضوعات مهمتری مثل انتخابات فارغ شود و موضوع را به صورت کامل انجام دهیم. موضوع بارنامه درونشهری هدف نهایی سازمانهای حوزه حملونقل بار در حوزه هوشمندسازی است.
وی بیان کرد: بارنامه درونشهری شبیه همان بارنامههایی است که برای ناوگان باری در حوزه جادهای صادر میشود و صدور این بارنامهها به حوزههای مدیریتی، امنیتی، نظارتی و کنترل و روانسازی ترافیک کمک شایانی میکند. شهرداری مشهد تنها شهرداری است که سامانه صدور بارنامه شهری را خود طراحی کرده که موازی با سامانه وزارت کشور در حال انجام است.
شمس اضافه کرد: در موضوع توزیع سوخت یکی از ابزارهای ملاک دولت برای تخصیص سوخت به ناوگان باری سامانه صدور بارنامه درونشهری است که بر اساس آن هرچقدر میزان پیمایش یک ناوگان در یک حوزه بیشتر باشد، میزان سوخت عملکردی بیشتری به این حوزه تخصیص داده میشود.
وی با اشاره به اینکه امکان اعتراض برای رانندگانی که میزان سوخت واریزی با میزان واقعی آنها همخوانی نداشت به وجود آمده است، تصریح کرد: تقریبا حدود ۱۰ درصد از بارنامههایی که در شهر مشهد صادر شده در سامانه شهرداری است و ۹۰ درصد دیگر در سامانه قدیم آن انجام میشود که درصدد رفع نواقص و باگهای این سامانه هستیم و طبق توافقی که با مدیران سامانه utcms در وزارت کشور انجام دادیم به محض اعلام شهرداری مشهد نسبت به اتمام دوره تست این سامانه، سامانه قدیم بارنامهها در مشهد ارائه سرویس نخواهد داشت و تنها سامانه ارائهدهنده سرویس، سامانه جامع صدور بارنامه شهری شهرداری مشهد خواهد بود.
شمس با یادآوری توسعه توقفگاههای حوزه حملونقل بار به عنوان یکی از موضوعات مورد توجه در حوزه زیرساختی، عنوان کرد: یکی از بزرگترین دغدغههای شهروندان مشهد موضوع پارک خودروهای سنگین و نیمهسنگین در محلات و مقابل منازل بود که تامین زیرساختهای لازم میتواند این موضوع را مرتفع کند. تنها اعمال قانون نمیتواند جلوی یک معضل شهری را بگیرد و باید زیرساختهای مورد نیاز در حوزه مدیریت شهری تامین شود تا براساس آن ارائه خدمات به نحو شایستهتری انجام شود.
مدیرعامل سازمان حملونقل بار درونشهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه یکی از مهمترین معضلاتی که در سازمان توسط سامانههای مختلف ارتباطی با شهروندان به خصوص سامانه ۱۳۷ شهرداری داشتیم، موضوع پارک خودروهای سنگین و نیمهسنگین در محلات و در مقابل منازل شهروندان بود، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم مشکلات این موضوع را رفع کنیم، نیاز بود تعداد توقفگاهها را افزایش دهیم. مجموع توقفگاهها تا سال ۱۴۰۱ تعداد ۳.۹ هکتار بود که طی یک سال و نیم اخیر این میزان را به ۹.۹ هکتار افزایش دادیم.
وی افزود: توقفگاه میدان نمایشگاه، با رویکرد ساماندهی خودروهای جرثقیل ما با مساحت ۱.۶ هکتار در حال انجام فعالیت است. همچنین توقفگاه بلوار میامی(مفتح شرقی) با مساحتی به میزان ۴.۲ هکتار دومین توقفگاهی بوده که فعالیت عمرانی آن در فاز یک به اتمام رسیده و به زودی به بهرهبرداری خواهد رسید. نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که استقبال رانندگان حوزه حملونقل بار از توقفگاهها بسیار بالا بوده، به گونهای که سطح اشغال توقفگاههای ما در سال گذشته ۱۰۳ درصد بوده است.
شمس ادامه داد: همچنین باتوجه به اینکه حدود ۶۰ درصد تردد ناوگان باری ما از محدوده ورودی نیشابور-مشهد انجام میشود، در صورتی که بتوانیم در ورودی نیشابور به سمت مشهد خصوصا محدوده فرودگاه، تملک زمینی داشته باشیم و این اتفاق در امسال انجام شود، قطعا پروژه توقفگاه جدیدی به مساحت نزدیک به ۴ هکتار را در این مبادی خواهیم داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل بار درونشهری شهرداری مشهد در خصوص ایستگاههای تخلیه بار در حوزه زیرساختی، گفت: تاییدیه گرفتن برای یک ایستگاه تخلیه بار از فرایند اجرایی و عمرانی سختتر است. ما برای احداث یک ایستگاه تخلیه بار حداقل به چهار مجوز رسمی از شهرداری، پلیس راهور، سازمان مدیریت حملونقل و شورای ترافیک شهر مشهد نیاز داریم. مجموع ایستگاههای تخلیه بار طی سالهای ۹۵، ۹۶، ۹۷، ۹۸ و ۹۹ در شهر مشهد به ترتیب، ۱۸، ۱۰، ۲۴، ۲۷ و ۱۳ ایستگاه بوده است.
وی اضافه کرد: ما در سال ۱۴۰۳ تمام نیازهایی که از سوی مردم، شهرداری مناطق، اصناف، پلیس راهور، درخواستهای سامانه ۱۳۷ یا مراجعات حضوری مطرح شده را بررسی کردیم. مجوزها به طور کامل اخذ شده و امسال ساخت ۷۰ ایستگاه تخلیه بار را در دستور کار قرار دادیم که از اواسط تابستان ساخت این ایستگاهها را آغاز خواهیم کرد. امسال هیچ نیازی بدون پاسخ نخواهد بود.
شمس با اشاره به آغاز طرح توسعه موتورهای برقی با رویکرد استفاده شهروندان از موتور برقی از سال ۱۴۰۱، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طرح واگذاری دوچرخهها هم امتداد با طرح توسعه موتورهای برقی است، شهروندان برای یک موضوع مشترک باید به دو سامانه متفاوت مراجعه میکردند. برای راحتی شهروندان قرار شد موضوع شهروندی این موضوع توسط یک دستگاه شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی انجام شود که تا چند روز دیگر به این شرکت واگذار خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حملونقل بار درونشهری شهرداری مشهد با اشاره به ایجاد شرایط ویژه برای موتورهای کار (پیک موتوری) نسبت به طرح شهروندی، بیان کرد: در طرح شهروندی خرید موتورهای کار با نرخ سود وام چهار درصد با اقساط دوساله بدون پیشپرداخت انجام میشود. در طرح موتور پیک نرخ بهره صفر با مدت زمان اقساط ۳۶ ماهه خواهد بود. ما در زمینه موتورسیکلت محدودیتی برای ثبت نام هیچ قشری نداریم.
وی در پاسخ به اینکه چرا از کنارگذر شمالی استقبال نمیشود، تصریح کرد: هیچگونه اقدامات رفاهی برای رانندگان در این مسیر وجود ندارد. این موضوع در حوزه شهری نیست و موضوع کنارگذر با حوزه اداره کل راهداری است که ما به صورت مستمر در حال مذاکره در این خصوص هستیم.
شمس با بیان اینکه تاکنون اقدامات و تسهیلات ویژهای برای رانندگان در نظر گرفته نشده است، عنوان کرد: در حوزه ناوگان باری همکاران و فعالین حوزه حمل بار نیروی شهرداری محسوب نمیشوند، همگی مالک هستند و صرفا موضوعات ترافیکی و ساماندهی آنها توسط سازمان حملونقل بار درونشهری انجام میشود. ما سازمان مدیریتی هستیم. با توجه به گستردگی حوزه کاری ما با فعالیت حدود ۱۰۰ هزار ناوگان باری در شهر مشهد که ۷۰ هزار خودرو از این تعداد خودروهای سبک باری و ۳۰ هزار خودرو ناوگان نیمهسنگین و سنگین است، در صورتی که بخواهیم یک اتفاق کوچک در این بخش رقم بزنیم عدد بسیار بزرگی را در پی خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان حملونقل بار درونشهری شهرداری مشهد افزود: راهاندازی باشگاه رفاهی برای رانندگان با رویکرد خدماترسانی در حوزه سلامت، تامین قطعات، بیمه و ارائه تسهیلات یکی از برنامههایی است که از گذشته بیان کردهایم. امسال نیز پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم این باشگاه را راهاندازی کنیم. نکته قابل توجه این است که از نظر قانونی ما برای ارائه خدمات رفاهی چالش داریم که بر این اساس باید یک مجموعه در کنار سازمان ما وجود داشته باشد و از طریق این مجموعه خدمات رفاهی به رانندگان ارائه شود. تاکنون جز در زمان کرونا و برخی تخفیفات ویژه خدمات رفاهی دیگری انجام نشده که از دغدغههای مهم سازمان است تا امسال انجام شود.
وی در خصوص سهم ناوگان باری در آلودگی شهر مشهد گفت: منابع آلودگی در شهر مشهد شامل دو منبع مهم ثابت و متحرک بوده و در حوزه منابع متحرک با توجه به آخرین سیاهه انتشار آلودگی، ۱۱ درصد است. در سال ۱۴۰۲ ما ۵۶ هزار و ۸۸۴ معاینه فنی مربوط به ناوگان سبک، نیمهسنگین و سنگین داشتیم.
شمس بیان کرد: موضوع خودروهای سپتاژ از زخمهای کهنه شهر بوده و ناوگان سپتاژ ما در شهر مشهد ۱۲۵ دستگاه است. ما از سال گذشته طرح انضباط خودروهای سپتاژ را آغاز کردیم تا براساس آن بتوانیم ترددهای این خودروها را به صورت مستمر کنترل و براساس میزان توقف در مناطق مختلف تخلیه مجاز یا غیر مجاز این خودروها را تشخیص دهیم. از تعداد کل خودروهای سپتاژ ما ۹۳ دستگاه به GPS و ردیاب الکترونیک متصل است.
مدیرعامل سازمان حملونقل بار درونشهری شهرداری مشهد ادامه داد: علاوه بر شهرداری باقی ارگانها نیز در این خصوص نقش دارند. برای انجام یک اقدام درست در شهر باید زیرساختها تامین شود. برای خودروهایی که GPS نصب نکردهاند تا اندازهای که اختیارات قانونی اجازه داده اقدام کردهایم و شهرداری وظیفه خود را زمین نگذاشته است. ۳۲ ناوگانی که GPS نصب نکردهاند، در حوزه ناوگان سپتاژ متخلف هستند.
انتهای پیام
نظرات