به گزارش ایسنا، پژوهش بررسی همراستایی خدمات و فعالیت های کتابخانه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اهداف و ماموریت های سازمانی دانشگاه ها و کتابخانه های شاخص جهانی انجام شد. این پژوهش توسط دکتر فریبرز درودی، استادیار علوم اطلاعات صورت گرفته است.
روش پژوهش اسنادی و پیمایشی و رویکردپژوهش نیز کمّی است. در روش نخست، ابتدا بررسی محتوای اسناد بالا دستی، برنامه استراتژیک، اهداف و ماموریت های مؤسسه های آموزشی و پژوهشی کشور و نیز کتابخانه های شاخص جهانی موردبررسی قرار گرفت. در بخش دوم پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته خدمات و فعالیت های کتابخانه های مرکزی وابستهبه دانشگاهها در مراکز استانی مورد بررسی قرار گرفت.
جامعه آماری شامل ۱۰ دانشگاه منتخب و مطرح جهان براساس شاخص
رتبه بندی تایمز در سال ۲۰۲۲ بوده است. علاوه بر آن تعداد ۳۴ کتابخانه در مراکز استانی و ۷کتابخانه در تهران در مجموع ۴۱کتابخانه انتخاب
شده اند. روایی پرسشنامه بر اساس روایی صوری مورد بررسی قرار گرفته است.
طبق این پژوهش، تطبیق میان انواع خدمات کتابخانه ها و نقشه جامع علمی کشور نشان می دهد، این خدمات تا حد متوسط توانسته است اهداف این شاخص ها را تامین کند. این زمینه های اصلی در ارتباط با مولفه هایی چون: تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش ومهارت؛ توسعه علم، فناوری و نوآوری؛ سطح دانش و نیز گسترش علمی قابل مالحظه است. در ارتباط با برنامه وزیرعتف، خدمات
کتابخانه های نیازمند ارتقاء به ویژه در حوزة مرتبط با موفقیت در حوزه های علمی و فناوری در سطح ملی و بین المللی و رویکردهای نوین آموزشی و پژوهشی است.
در خصوص برنامه سیاست های پژوهش و فنّاوری کشور نیز خدمات کتابخانهای در ارتباط با مولفهه ای تحقیق وتوسعه، شبکه سازی در زمینه دانش و خدمات مشاوره ای وضعیت بهتری دارد. در رابطه با نقش کتابخانه در سند دانشگاه اسلامی، حوزه های مرتبط تا حدودی دارای هم پوشانی و تامین شاخص های آن هست.
در ارتباط با قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، خدمات کتابخانه ای بیانگر ارتباط مناسبتری است.
خدمات کتابخانه ای در ارتباط با فعالیت های کتابخانه های شاخص جهانی و نیز اسناد بالادستی حوزه آموزشی و پژوهشی وزارت عتف نیازمند تقویت و بهبود است.
انتهای پیام
نظرات