• دوشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070907166
  • خبرنگار : 50180

نایب رئیس انجمن بذر کشور:

کشاورزان «بذر» را صرفا از مراکز معتبر تهیه کنند

کشاورزان «بذر» را صرفا از مراکز معتبر تهیه کنند

ایسنا/کرمانشاه نایب رئیس انجمن بذر کشور به کشاورزان توصیه کرد، «بذر» مورد نیاز خود را صرفا از مراکز معتبر تهیه کنند.

دکتر دانیال کهریزی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه کشاورزان باید بذر مورد نیاز خود را صرفا از مراجع رسمی و مراکز معتبر تهیه کنند، گفت: کشاورزان برای رسیدن به عملکرد بهتر باید بذور مرغوب و با کیفیت بکارند. 

وی عنوان کرد: محصولات بدست آمده از کشت‌ بذرهای مرغوب سطح سبز یکنواخت‌تری داشته و به دلیل برخورداری از سیستم ریشه‌ای قوی‌تر در برابر تنش‌های محیطی هم مقاومت بیشتری دارند. 

نایب رئیس انجمن بذر کشور اضافه کرد: استفاده از بذور خودمصرفی خصوصا در کشت گیاهان هیبرید به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چون در این نوع کشت‌ها استفاده از بذور خودمصرفی عملکرد مزارع را تا ۹۰ درصد با افت مواجه خواهد کرد. 

کهریزی در ادامه به بیان ویژگی‌های بذر خوب پرداخت و گفت: بذر خوب بذری است که بنیه قوی داشته و بتواند گیاهچه قوی تولید کند و قوه نامیه و سرعت جوانه زنی بالا در بیش از ۹۰ درصد بذور داشته باشد. 

کهریزی در ادامه یک روش هم برای محاسبه درصد جوانه‌زنی بذر پیشنهاد کرد و گفت: کشاورزان می‌توانند قبل از کشت بذر آن را امتحان کنند، به این صورت که ۲۰، ۳۰ عدد از بذر را در یک نعلبکی ریخته یا روی یک دستمال خیس قرار داده و حدود یک هفته آن را مرطوب نگه دارند و در صورتی که کمتر از ۹۰ درصد بذرها جوانه زده باشند، از کشت آن صرف نظر کنند.

وی با بیان اینکه بذر خوب بذری است که سالم بوده و از هرگونه قارچ زدگی یا آفت و بیماری پاک باشد، تاکید کرد: بذر خوب بذری است که خلوص بالایی داشته و عاری از بذر بقیه ارقام و یا گونه‌های گیاهی و علف‌های هرز باشد و خلوص فیزیکی و ژنتیکی داشته باشد.

کهریزی اظهار کرد: بذور خوب بذوری هستند که رطوبت داخلی آنها در حد مطلوب بوده و در شرایط مناسب یعنی رطوبت و دمای کم نگهداری شده باشند.

کهریزی  با بیان اینکه درشتی بذر یکی از عوامل مرغوبیت بذر است، تصریح کرد: بذرهای ریز و ضعیف دارای قوه نامیه کمتری بوده و بوته‏‌های ضعیف تولید کرده که محصول کمتری تولید می‌کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha