• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403071007585
  • خبرنگار : 50294

تقویت سیستم ایمنی؛ در آستانە فصل پاییز و جولان ویروس‌ها

تقویت سیستم ایمنی؛ در آستانە فصل پاییز و جولان ویروس‌ها

ایسنا/کردستان از آنجایی کە می‌توان گفت کە پاییز فصل شروع برگ‌ریزان و یورش بیماری‌ها و ویروس‌ها است، داشتن یک سیستم ایمنی قوی می‌تواند سلامت شما را تا پایان این فصل تامین کند.

با فرا رسیدن فصل‌های پاییز و زمستان، بدن در معرض سرما و انواع ویروس‌ها و عفونت‌های مختلف قرار می‌گیرد کە برای مقابله با بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا، داشتن سیستم ایمنی قوی اهمیت بسیاری دارد. 

یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت سیستم ایمنی، تغذیه مناسب است، مصرف غذاهایی که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند به تقویت بدن کمک می‌کند. 

پزشک متخصص تغذیە در استان کردستان دربارە این مهم گفت: با شروع فصل پاییز باید به فکر تقویت سیستم ایمنی خود باشید، زیرا سرماخوردگی، آنفلوآنزا و بعضی از سوشه‌های کرونا ممکن است در این فصل سلامتی شما را با چالش مواجه کنند.

نازیلا درویشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای تقویت سیستم ایمنی از هر پنج گروە مادە غذایی یعنی در کنار نان و غلات، پروتئین، شیر و لبنیات، میوەها، سبزیجات و مصرف آب کافی باید استفادە شود.

وی عنوان کرد: در فصل‌های سرد که ممکن است بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نیاز داشته باشد، مصرف مکمل‌ها می‌تواند مفید باشد، اما اگر بتوانیم تمام موارد مورد نیاز بدن و ویتامین‌ها را از طریق  رژیم غذایی کسب کنیم، دیگر نیازی بە استفادە از مکمل‌ها نیست.

طبق گفتە این پزشک متخصص تغذیە، افرادی کە دچار سوءتغذیە یا کمبود ویتامین هستند، می‌توانند در کنار رژیم غذایی از یکسری مکمل‌ها استفادە کنند.

وی تصریح کرد: افرادی کە بە وفور از قرص جوشان استفادە می‌کنند، آگاە باشند کە مصرف مداوم ویتامین بخصوص ویتامین C بصورت قرص جوشان در طولانی مدت اگر مایعات کافی همراە آن مصرف نشود، می‌تواند باعث ایجاد سنگ‌های کلسیمی و اگزالاتی در کلیە شوند.

درویشی ادامە داد: یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت سیستم ایمنی و مقابله با بیماری‌های فصلی، مصرف میوه‌های تازه و پرخاصیت پاییزی است، میوه‌های پاییزی به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت و از شما در برابر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سایر بیماری‌ها محافظت کنند.

وی تاکید کرد: استفادە از میوەهای پاییزی همچون پرتقال، کیوی، نارنگی و ... در روز بە اندازە ۲ واحد می‌تواند نیاز بدن بە ویتامین C را مرتفع کند.

درویشی خاطرنشان کرد: برای تقویت سیستم ایمنی خود بە ویژە در فصل پاییز از مصرف شیر و لبنیات بە ویژە پنیر، گروە گوشت‌ها و تخم مرغ، مصرف میوەها و مرکبات و مصرف آب بە مقدار کافی و مورد نیاز هرگز غافل نشوید.

این پزشک متخصص تغذیە در سنندج افزود: همچنین نوشیدن آب کافی، به خصوص در هوای خشک و سرد، به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کند و نباید از مصرف آب روزانە غافل شد.

درویشی در خصوص مقدار آب موردنیاز بدن در گروەهای سنی عنوان کرد: مقدار نیاز و مصرف روزانە آب در گروەهای سنی و براساس وزن متفاوت است، اما بەطور معمول در کودکان حدود ۲ الی ٤ لیوان و در بزرگسالان حدود ٦ الی ۱۰ لیوان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha