• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403071108680
  • خبرنگار : 50975

گندمکاران چهارمحال و بختیاری با دستانی که همچنان خالی مانده

گندمکاران چهارمحال و بختیاری با دستانی که همچنان خالی مانده

ایسنا/چهارمحال و بختیاری این روزها حال کشاورزان چهارمحال و بختیاری ناخوش است، کشاورزانی که زحمت دسترنج خود که خوشه گندم بوده را دیده اما پولی ندیده‌اند، پولی که بابت خرید تضمینی محصول گندم قرار بوده به حسابشان واریز شود اما بدقولی‌ها آن‌ها را سخت در تنگنا قرار داده است.

به گزارش ایسنا، هر ساله کشاورزان محصول گندم خود را به سیلوها تحویل می‌دهند و دیر یا زود مطالبات خود را دریافت می‌کردند، اما امسال بخت با کشاورزان چهارمحال و بختیاری یار نبوده و تا محصول خود را به سیلو تحویل دادند، خزانه ته کشیده!!

قرار بود تا پایان شهریور مطالبات کشاورزان پرداخت شود اما خبری نشد، حتی گفته شد اوایل مهرماه مطالبات پرداخت می‌شود، شاید کشاورزان برخی از استان‌ها این مطالبات را دریافت کردند اما کشاورزان استانی همچون چهارمحال و بختیاری تنها ۱۵ تا ۲۵ درصد مطالبات به حسابشان واریز شده است.

سوال اینجاست که وقتی کشاورز اقدام به کشت محصول می‌کند و زمان برداشت به صورت تضمینی گندم را از کشاورز خریداری می‌کنند، آیا نباید بیش از مبلغ پیش‌بینی شده پول در خزانه باشد که اکنون کشاورزان چهارمحال و بختیاری ناراضی و سرگردان نباشند و برای خرید بذر و کود به مشکل برنخورند؟

تنها ۱۵ درصد وجه گندم برایم پرداخت شده!

کیانی، یکی از کشاورزان استان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: ۸۰ تن گندم به شرکت غله چهارمحال و بختیاری تحویل داده‌ام اما تاکنون تنها ۱۵ درصد از مطالباتم پرداخت شده، اکثر کشاورزانی که با آن‌ها ارتباط دارم، همین را می‌گویند.

او می‌گوید: کارگزاری‌هایی که در موعد مقرر باید گندم را می‌خریدند با بهانه‌های مختلف گاهی گندم را تحویل نمی‌گرفتند و مجبور بودیم گندم را به بنگاه‌ها و یا دلال‌ها بفروشیم، حالا هم که در پرداخت مطالبات تاخیر ایجاد شده است.

۷۰ روز از تحویل گندم گذشته و تنها ۱۵ یا ۲۰ درصد از مطالباتمان پرداخت شده است

این گندمکار ادامه داد: سال گذشته افرادی که گندم‌هایشان را تا آخر مرداد تحویل داده بودند، تا نیمه‌های شهریور به طور کامل مطالباتشان پرداخت شده بود.

کیانی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم نیز خیلی رضایت‌بخش نیست، می‌گوید: ۷۰ روز از تحویل گندم ما گذشته و تنها ۱۵ یا ۲۰ درصد از مطالباتمان پرداخت شده است.

این کشاورز با بیان اینکه اکنون برای تهیه بذر و کود به مشکل برخورده‌ایم و پول نقد نداریم، عنوان کرد: کشاورزانی که از آخر مرداد به بعد گندم تحویل داده‌اند تاکنون هیچ اجرتی دریافت نکرده‌اند.

گندمکاران چهارمحال و بختیاری با دستانی که همچنان خالی مانده

قطعی‌های مکرر برق موجب کاهش عملکرد کشاورزان شده بود و اکنون نیز تاخیر در پرداخت

عباسیان دیگر گندم‌کار استان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۲۵ تن گندم به شرکت غله تحویل داده‌ام و اکنون تنها ۲۰ درصد مطالباتم واریز شده است در حالی‌که سال گذشته همین موقع ۵۰ درصد پرداخت شده بود.

این گندم‌کار اضافه کرد: ۹۰ درصد گندم‌کاران چهارمحال و بختیاری تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

او در خصوص مشکلات کشاورزان می‌گوید: نهاده‌ها کم شده، قطعی برق مشکلات زیادی ایجاد کرده و موجب کاهش عملکردمان شده، مطالبات دیرهنگام پرداخت می‌شود، بذر مرغوب کم است و حداقل کیلویی ۳۰ هزار تومان باید برای خرید بذر مرغوب پرداخت کنیم.

دولت بیش از مقدار پیش‌بینی شده گندم خریداری کرده و اکنون توان پرداخت مطالبات را ندارد

یزدان یگانگی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه ۴۰ درصد از کل مطالبات کشاورزان براساس تاریخ تحویل گندم پرداخت شده است، اظهار کرد: دولت بیش از مقدار پیش‌بینی شده گندم خریده و اکنون توان پرداخت مطالبات را ندارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: از سال گذشته که دولت ۱۴۶ همت اعتبار برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی کرده بود، اکنون این مبلغ در ازای خرید تضمینی به حساب برخی کشاورزان واریز شده، اما مشکل اینجاست که امسال بیش از میزان پیش‌بینی شده، دولت گندم خریداری کرده، به طوری‌که با خرید بیش از ۱۲ میلیون تن گندم به مرز خودکفایی رسیده‌ایم و هم اکنون دولت برای تامین ۷۰ الی ۸۰ همت باقی‌مانده از مطالبات گندم‌کاران به دنبال خط اعتباری دیگری است.

وی با بیان اینکه این تفاوت ۷۰ الی ۸۰ هزار میلیارد تومانی خرید بیشتر گندم موجب شده که تاخیر در پرداخت مطالبات صورت گیرد، افزود: چهارمحال و بختیاری جزو استان‌های آخر در تسویه مطالبات است و به همین علت کشاورزان این استان متضرر شده‌اند.

یگانگی افزود: کشاورزان شهرهای دیگر از جمله خوزستان که ماه‌های ابتدایی سال گندم خود را تحویل داده‌اند، مطالباتشان به طور کامل پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه مکاتبه‌ای از طریق استاندار به سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص پرداخت و پیگیری مطالبات گندم‌کاران صورت گرفته است، گفت: اعتبار پیش‌بینی و تخصیص داده شده برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران به پایان رسیده و اکنون لازم است از طریق خط اعتباری دیگری این موضوع حل شود.

یگانگی پیشنهاد کرد: جهاد کشاورزی از طریق شرکت خدمات حمایتی به کشاورزانی که قصد کاشت دارند، بذر و نهاده را به صورت چکی، تضمینی و کوتاه مدت تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است مطالبه کشوری از طریق تمام رسانه‌ها برای پرداخت هرچه سریع‌تر مطالبات کشاورزان چهارمحال و بختیاری صورت گیرد.

گندمکاران چهارمحال و بختیاری با دستانی که همچنان خالی مانده

کشاورزان هم‌اکنون برای خرید بذر و کود نیاز به نقدینگی دارند

حسین برزگر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خرید بذر مربوط به دولت نیست بلکه متعلق به شرکت‌های بخش خصوصی است، دولت یارانه جزئی برای بذر پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: کشاورزان این استان که کمتر از دوماه است گندم خود را تحویل داده‌اند، تا ۱۵ آبان مطالباتشان پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰ درصد وجه گندم پرداخت شده است، بیان کرد: از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان استان باقی مانده است.

برزگر ادامه داد: هر کشاورزی که گندم خود را تا پنجم مردادماه تحویل داده، تسویه شده و مابقی کمتر از ۱۵ درصد وجه را دریافت کرده‌اند.

وی بیان کرد: استان‌های سردسیر مانند کردستان، همدان و چهارمحال و بختیاری که دیرتر گندم خود را تحویل داده‌اند، تا آبان‌ماه مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: دولت گندم را بهتر و بالاتر از بازار جهانی خریده و همچنین به علت بارش‌های مطلوب بهاره وضعیت گندم دیم کشور به ویژه حوزه زاگرس کیفیت بالایی پیدا کرده و این دو عامل موجب خرید گندم بیشتر از میزان پیش‌بینی شده است.

برزگر با بیان اینکه قیمت تمام شده هزینه‌های کشت افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: اکنون کشاورز نیاز به نقدینگی دارد، عمده بذر کشاورزان از طریق خود مصرفی تامین می‌شود، اما به دلیل اینکه لازم است طبق برنامه ۲۵ درصد از هسته‌های بذری سالانه عوض شوند و اصلاح نژاد صورت گیرد لازم است کشاورزان بذور مرغوب را خریداری کنند تا گندم مرغوب‌تری تولید شود.

وی با بیان اینکه دولت گندم را به قیمت روز خریده و آرد را به قیمت یارانه‌ای تحویل می‌دهد تا قیمت نان افزایش پیدا نکند، بیان کرد: اگر دولت بخواهد گندم را به قیمت روز از کشاورز خریداری کند و به قیمت روز آرد را به نانوایی‌ها تحویل دهد، هر کیسه آرد ۶۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان شده و قیمت تمام شده نان ۸ تا ۹ هزار تومان می‌شود.

برزگر با بیان اینکه کشاورزان اکنون برای تامین بذر و کود به نقدینگی نیاز دارند، خاطرنشان کرد: طبق مکاتبه‌ای که با امضای استاندار و وزیر جهاد کشاورزی انجام شده مطالبات برخی کشاورزان تا پنجم مرداد تسویه شده و پرداخت‌هایی نیز در این هفته صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha