سید حامد مرتضوی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: میانگین استهلاک وارد بر آزادراه اصفهان - کاشان، ناشی از عبور تریلیها و خودروهای سنگین عددی حدود ۵۰۰ هزار ریال است در حالی که عوارضی که پرداخت میکنند ۲۷۰ هزار ریال است که باعث تراز منفی میشود.
وی افزود: تأثیر ماشینهای سواری بر ناترازی درآمد - هزینه آزادراه نزدیک صفر است ضمن اینکه تصادف و دیگر خسارتهایی که دچار میشوند را ما متصور نیستیم در حالی که بیشترین تأثیر ناترازی متوجه ماشینهای سنگین است چون پولی پرداخت نمیکنند.
مرتضوی تصریح کرد: نرخ عوارض خودروهای سنگین در آزادراه حرم تا حرم، یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال (۱۵۰ هزار تومان) است، اما در آزادراه اصفهان - کاشان فقط ۲۷۰ هزار ریال پرداخت میکنند که قابل مقایسه نیست.
مدیرعامل شرکت ساخت و نگهداری آزادراه کاشان - اصفهان، گفت: پیشنهاد ما به وزارت راه و شهرسازی این است که خودروهای سواری هیچگونه عوارضی پرداخت نکنند، اما عوارض ماشینهای سنگین و تجاری که برای حمل بار در این آزادراه تردد میکنند، به صورت واقعی محاسبه و پرداخت شود.
وی افزود: اگر وزارت راه و شهرسازی با پرداخت عوارض واقعی توسط خودروهای سنگین موافقت کند، تراز مالی آن مثبت شده و هم امنیت آزادراه تأمین میشود، هم ایمنی آسفالت و نیوجرسی و روشنایی آن کامل میشود.
مرتضوی تأکید کرد: فعالیتهای عمرانی این آزادراه از خرداد امسال با تأمین۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار توسط سازمان همیاری شهرداریها و دهیاریهای استان اصفهان و سازمان راهداری کشور شروع شده و در یک برنامه زمانبندی سهساله صرف میشود.
مرتضوی گفت: عملیات بهسازی آزادراه اصفهان به کاشان ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد و روند ارتقاء سطح ایمنی، افزایش تابلوهای راهنمایی و رانندگی و نیوجرسی در این محور آغاز شود.
آزادراه کاشان- نطنز- اصفهان به طول ۱۶۵ کیلومتر یکی از محورهای پرتردد استان اصفهان است که همواره حوادث و تلفات جادهای قابل توجهی در این محور اتفاق میافتد.
انتهای پیام
نظرات