• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403071109100
  • خبرنگار : 50295

همایش ملی احمدبن‌ فارس کرسفی در دانشگاه زنجان برگزار شد

همایش ملی احمدبن‌ فارس کرسفی در دانشگاه زنجان برگزار شد

ایسنا/زنجان مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه کسانی مثل حکیم احمد بن فارس زهراوی کرسفی به رغم اینکه زاده کرسف است و می‌توان وی را زنجانی به شمار آورد اما جهان وطن بود، گفت: بیشتر دانشمندان این روزگار جهان  وطن در جهانی به نام جهان اسلام هستند.

احمدرضا خضری امروز (چهارشنبه ۱۱ مهر ماه) در همایش ملی احمدبن‌فارس کرسفی که در دانشگاه زنجان برگزار شد با بیان اینکه پس از ظهور اسلام و در نتیجه تاثیرگذاری‌های اسلام، جهانی جدید تعریف شد، عنوان کرد: این جهان دیگر ایرانی شامی، حجازی، یمنی، ترکی و رومی نبود، بلکه جهان اسلام بود؛ جهانی که نخ تسبیح و رشته اصلی آن به نام اسلام رقم خورده بود.

وی با بیان این مطلب که در نتیجه اثرگذاری و اثربخشی اسلام جهان اسلام پدید آمده بود، تصریح کرد: بسیاری از دانشمندان آن روز تعمدا خود را متعلق به جهان اسلام می‌دانستند و گاهی حتی اگر از آنها سراغ گرفته می‌شد، متعلق به کدام دیار یا سرزمین هستی؟ چه بسا می‌گفتند متعلق به جهان اسلام و متعلق به ملت و سرزمینی هستم که از علم، دانش و کار من بهره بگیرند.

او با اشاره به اینکه ابن‌فارس در واقع اهل همه جا بود و به یک معنا اهل هیچ کجا نبود، توضیح داد: سخن که استاد شادروان زرین‌کوب در باب تاریخ اسلام و تمدن اسلامی می‌گفتند که عنوان اسلامی برای تمدن اسلامی در واقع یک عنوان عام است که می‌تواند منظور نظر همگان باشد اما این تمدن تمدنی است که فکر و اندیشه‌اش ایرانی، زبانش عربی، قدرت بازویش ترکی و در واقع جهانش، جهان عربی، ایرانی، رومی، زنگی و همه جا است، بنابراین تمدن ایرانی، زنگی، ترکی و رومی نیست در عین حال همه اینها است.

مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با توضیح اینکه ابن فارس آثار گوناگونی دارد و همین آثار گوناگون است که سبب شده تا او را شخصیتی چندوجهی بدانیم، اظهار کرد: وی در زمینه‌های مختلف از جمله سیره‌نگاری آثار متعددی دارد.

خضری با بیان اینکه ابن فارس در حوزه سیره نگاری سه اثر دارد که از جمله آنها می‌توان به کتاب اخلاق النبی که یک نسخه خطی است و هنوز به زیور طبع آراسته نشده اشاره کرد، گفت: همچنین تفسیر اسماالنبی نیز از دیگر آثار است که به چاپ نرسیده و تنها کتابش که در این زمینه به چاپ رسیده اوجز السیر لخیر البشر است.

وی با بیان اینکه در بحث سیره‌نگاری و عمومی‌تر از آن تاریخ نگاری ما سه گونه تاریخ نگاری مرتبط با سیره داریم، متذکر شد:  این سه گونه شامل مفصل نگاری، وسیطه‌نگاری و خلاصه‌نگاری است.

مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه از آنجایی که ابن فارس یک ادیب است تخصص ادبی خود را حتی در عنوان کتاب اوجز السیر، لخیر البشر نیز نشان داده است، خاطرنشان کرد: کتاب ابن فارس به راستی اوجز السیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha