• پنجشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403071209692
  • خبرنگار : 50181

عضو هیات مدیره انجمن حبوبات ایران:

باید به سمت خودکفایی در تولید حبوبات برویم

باید به سمت خودکفایی در تولید حبوبات برویم

ایسنا/کرمانشاه عضو هیات مدیره انجمن حبوبات ایران گفت: باید به سمت کاهش واردات و خودکفایی در تولید حبوبات برویم.

ناصر مرادی در جلسه امروز(دوازدهم مهر) کمیته تولید انجمن حبوبات ایران با اشاره به وضعیت تولید حبوبات در کشور، گفت: سالانه بالغ بر ۴۵۷ هزار تن انواع حبوبات در کشور تولید می‌شود که سهم این بخش از کل تولیدات بخش کشاورزی تنها شش دهم درصد است.

وی میزان کم تولید حبوبات در کشور را متاثر از عوامل مختلف از جمله پایین بودن سطح زیرکشت، راندمان و… دانست.

رئیس کمیته تولید انجمن حبوبات ایران درباره وضعیت تجارت خارجی انواع حبوبات نیز عنوان کرد: هم اکنون صادرات سالانه حبوبات در کشور حدود ۹۷ هزار تن بوده که نخود با حدود ۹۵ تا ۹۶ هزار تن بیشترین سهم را دارد. 

مرادی واردات سالانه انواع حبوبات را نیز حدود ۱۷۸ هزار تن اعلام کرد و افزود: بجز نخود آبگوشتی، تقریبا در سایر انواع حبوبات نیازمند واردات هستیم.

عضو هیات مدیره انجمن حبوبات ایران با تاکید بر لزوم کاهش وابستگی به واردات حبوبات که عمدتا از کشورهای روسیه، کانادا و آرژانتین صورت می‌گیرد، اظهار کرد: باید به سمت خودکفایی در تولید این محصولات برویم.

وی معتقد است، زمانی که واردات حبوبات داریم، یارانه‌ای که باید در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار گیرد به کشاورزان کشورهای دیگر تعلق می‌گیرد.

مرادی اضافه کرد: البته از ابتدای امسال مقرر شده از اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به واردات حبوبات صرف نظر شود و ارز نیمایی به آن تعلق گیرد. همچنین واردات حبوبات نیز برای شرکت‌های واردکننده سهمیه‌بندی شود.

وی یکی از مهمترین راهکارهایی که می‌تواند به ترغیب کشاورزان به کشت حبوبات و کاهش واردات آن کمک کند را منطقی شدن قیمت انواع حبوبات برشمرد تا در برابر هزینه‌های سنگین کشت این محصولات، صرفه اقتصادی داشته باشد.

عضو هیات مدیره انجمن ملی حبوبات ایران توجه به کیفیت تولید حبوبات، مکانیزاسیون و خصوصا فرآوری این محصولات را نیز ضروری برشمرد.

مرادی با بیان اینکه مسئولیت کمیته تولید انجمن حبوبات ایران با پیگیری فراوان به کرمانشاه سپرده شده، افزود: امیدواریم با استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان، اساتید دانشگاه و کارشناسان بتوانیم جهش قابل توجهی در تولید حبوبات رقم بزنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha