• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403072922074
  • خبرنگار : 50976

معاون دانشگاه شیراز مطرح کرد:

کاهش ورود دانشجویان به شغل‌های پر آسیب‌ با فراهم کردن فرصت‌های کسب و کار

کاهش ورود دانشجویان به شغل‌های پر آسیب‌ با فراهم کردن فرصت‌های کسب و کار

ایسنا/فارس معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز از شناسایی ۱۰۰ گروه خدماتی دانشجویی در این دانشگاه خبر داد و گفت: با فراهم کردن بستر خدمات برای دانشجویان می‌توانیم اشتغال آنان به شغل‌های پر آسیب را کاهش دهیم. 

حامد تقوایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص شاخص‌ترین برنامه فرهنگی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی جاری بیان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که پیگیری کردیم، اجرای طرح کسب و کار دانشجویی دانشگاه شیراز است که به همت معاونت فرهنگی دانشگاه طراحی شده و یک قدم مثبت در جهت نقش‌آفرینی دانشگاه و معاونت فرهنگی دانشگاه در تحقق شعار سال با موضوع «جهش تولید با مشارکت مردم» است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ گروه خدماتی دانشجویی شناسایی شد، اظهار کرد: برخی از دانشجویان مهارتی دارند و می‌توانند خدمتی را به مردم شهر ارائه کنند. به عنوان مثال مرکز خدماتی تعمیرات موبایل، تعمیرات کامپیوتر و طراحی گرافیک که مجموعه‌ای از دانشجویانی که متخصص هستند، گروه خدماتی با برند دانشگاه را تشکیل خواهند داد و عموم شهروندان جامعه دانشگاهی و نهادهای مختلف استان می‌توانند درخواست‌ها و سفارش‌های خود را به این گروه ارائه دهند.

تقوایی تصریح کرد: بستر این موضوع فراهم شده و فراخوان‌های آن در حال انجام است و تیم‌سازی‌ها در حال شکل‌گیری است. به عنوان مثال مرکز طراحی‌های فنی مهندسی در حوزه مکانیک، عمران، عکاسی، تصویربرداری و غیره بستری را برای کارآفرینی، اشتغال دانشجویان، حس مفید بودن، خودباوری، کاهش معضلات اجتماعی فراهم می‌کند، همچنین می‌تواند اشتغال به شغل‌های پر آسیب‌ در قشر دانشجویان را کاهش دهد.

وی ادامه داد: دانشجویان بخش مهم و اثرگذار جامعه هستند و هدف از طراحی این برنامه آن است که دانشجو در دوران تحصیل در کنار مهارت‌های تخصصی، یک مهارت جنبی نیز آموزش ببیند و از مهارت خود برای تولید یک محصول و ارائه یک خدمت به مردم استفاده کند. این زیست بوم در حوزه هنر و رسانه، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و صنایع غذایی خدمات ارائه می‌دهد و تمام امکانات برای تولید محصول تدارک دیده شده است.

تقوایی با بیان اینکه فاز اول مهارت‌آموزی زیست بوم کسب و کار دانشجویی در رشته هنر بود، گفت: حدود ۲۰ رشته هنری در زیست بوم کسب و کار دانشجویی شروع شده است که شامل حوزه فرش، جواهرسازی، سفال و سرامیک، خوشنویسی، طراحی، خیاطی، گرافیک عکاسی و غیره است. در این آموزش‌ها دانشجو مهارت لازم را کسب خواهد کرد و البته امکانات و فضا مهیا شده است و دانشجویان در این زمینه دغدغه ندارند. دانشجو می‌تواند از فضای دانشگاه استفاده کند و به تولید محصول بپردازد.

وی تصریح کرد: دانشگاه بستر فروش را برای محصولات دانشجویان را فراهم کرده است و فاز یک فروشگاه در خیابان ارم افتتاح شده است که بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ محصول دانشجویی در رشته هنر و صنایع دستی در این فروشگاه ارائه می‌شود.

راه‌اندازی فروشگاه محصولات غذایی و سلامت دانشجویان در آینده نزدیک

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شیراز تصریح کرد: در حوزه فنی، کشاورزی و صنایع غذایی و غیره آموزش‌های لازم داده می‌شود؛ در حوزه صنایع غذایی، کارگاه آشپزی دائر شده است که با وسایل و تجهیزات مورد نیاز به آموزش می‌پردازد، همچنین فروشگاه محصولات غذایی و سلامت محور دانشجویان به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

تقوایی با بیان اینکه علاوه بر این‌ها مرکز آموزشی فرهنگی، هنری، مهارتی «مهراد» با برند دانشگاه آموزش‌های مختلفی را در حوزه‌های مختلف و مهارت‌های علوم مهندسی فرهنگ و تمدن هنر علوم انسانی شروع کرده است، گفت: بیش از ۳۵ دوره آموزشی در این مرکز شروع شده است و در چند ماه آینده تعداد دوره‌های این مرکز به ۱۰۰ دوره آموزشی می‌رسد که هم جامعه دانشجویی و هم عموم مردم می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بیان کرد: طرح تلویزیون اینترنتی دانشگاه در حال انجام است. این برنامه با هدف ارتباط دانشگاه و جامعه طراحی شده است تا دانشی که در دانشگاه در تخصص‌ها و در حوزه‌های مختلف علمی تولید می‌شود را با یک زبان قابل فهم رسانه‌ای برای مردم جامعه تبدیل کنیم و دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی بتواند در حوزه مسائل، چالش‌ها و سوالات اجتماعی نقش‌آفرین باشد و تولیدات علمی خود را به جامعه ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha