• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072922490
  • خبرنگار : 50549

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی:

علاقه بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری یک مزیت است 

علاقه بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری یک مزیت است 

ایسنا/خراسان رضوی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: مزیتی که در حوزه گردشگری و فرهنگی وجود دارد علاقه‌مندی بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها است، اما نتوانستیم حمایتی درست از سرمایه‌گذار انجام دهیم و بعضاً مانع‌تراشی هم کرده‌ایم.

یحیی سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نیشابور به تعبیر استاد شفیعی، شهر فشرده‌ای از ایران بزرگ است و ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد که یکی از پتانسیل‌ها و استعدادهای نیشابور تاریخ روشن و پر بار این دیار در حوزه‌های فرهنگی است.

وی افزود: ۳ روز ملی در تقویم، متعلق به نیشابور است که با بعضی از کلان شهرهایی مثل شیراز برابری می‌کند، اما متاسفانه ظرفیت‌های فرهنگی نیشابور مغفول مانده است، با وجود این ۳ روز ملی، تا این مدت حتی یکی از مسئولین عالی در سطح وزارت و مرتبط با مسائل فرهنگی در این رویدادهای مهم که در تقویم ملی ما گنجانده شده‌است، در شهرستان نیشابور حضور پیدا نکرده و صرفا به یک بیانیه بسنده کرده‌است که این در شأن و جایگاه نیشابور نیست.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در واقع شهرستان نیشابور را با همه قدمت تاریخی و فرهنگی آن‌گونه که باید و شاید در شأن آن باشد نتوانستیم معرفی کنیم و با وجود این حجم از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها آن را به فعلیت برسانیم.

وی تصریح کرد: با توجه به حضور سالانه ۳ میلیون گردشگر به نیشابور می‌توان از این ظرفیت بهره‌برداری اقتصادی کرد، اما از این ظرفیت بهره‌برداری نشده است. امروز اگر گردشگری به نیشابور وارد می‌شود بیشتر علاقه‌مند است که از محوطه تاریخی عطار، خیام، کمال‌الملک و افلاک‌نما که هنوز کامل به بهره‌برداری نرسیده، بازدید کند.

سلیمانی اظهار کرد: هرچند ظرفیت‌های گردشگری به لحاظ تاریخی و طبیعی در شهرستان نیشابور زیاد است اما زیرساخت‌ها فراهم نیست ضمن اینکه زحمات و تلاش‌های دوستانی که در این مدت متولی بودند غیر قابل انکار است اما هنوز هم جای کار وجود دارد.

وی افزود: خوشبختانه مزیتی که در حوزه گردشگری و فرهنگی در کشور وجود دارد، علاقمندی بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها است، اما نتوانستیم حمایتی درست از سرمایه‌گذارها در این‌ حوزه کنیم و بعضا مانع‌تراشی هم کرده‌ایم؛ لذا من فکر می‌کنم در حوزه گردشگری باید بیشتر وقت گذاشته و با برنامه‌تر عمل کنیم.

علاقه بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری یک مزیت است 

سلیمانی ادامه داد: در خصوص زیرساخت‌هایی مثل راه، بیمارستان و بهداشت، دولت باید ورود پیدا کند اما به عنوان مثال در حوزه هتل در شهرستان نیشابور با کمبود روبه‌رو هستیم که نیازمند سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در این حوزه هستیم.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری نیشابور اضافه کرد: در حال حاضر شهرداری نیشابور پروژه‌ای را آغاز کرده و مکانی را که حدیث سلسله الذهب توسط حضرت رضا(ع) قرائت شده دستور بازسازی داده که البته نیازمند فراهم‌سازی زیرساخت است.

سلیمانی یکی از ضعف‌های عمده خراسان رضوی را راه‌های مواصلاتی استان عنوان کرد و افزود: پروژه احداث آزاد راه حرم تا حرم از حرم حضرت معصومه(س) تا حرم امام رضا(ع) از جمله پروژه‌های مهم ملی بوده که قرار است طول این راه به هزار کیلومتر برسد. تا کنون بخش اول این پروژه، از حرم حضرت معصومه تا نزدیکی گرمسار، به طول ۱۵۰ کیلومتر به اتمام رسیده است. در زمان آغاز پروژه، قرارگاه خاتم‌الانبیاء به عنوان مجری طرح و بانک ملی به عنوان سرمایه‌گذار اصلی فعالیت می‌کردند.

کمبود منابع مالی، مشکل عمده توقف آزاد راه حرم تا حرم است

وی ادامه داد: با این حال مشکل اصلی در پیشبرد پروژه، همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر در کشور، عدم تأمین منابع مالی بوده است. در سطح ملی بیش از ۲۰۰۰ پروژه کلان وجود دارد که هنوز به سرانجام نرسیده‌اند و متوسط عمر این پروژه‌ها بعضاً به ۲۰ سال می‌رسد که یکی از دلایل عمده این وضعیت کمبود منابع مالی است.

وی خاطرنشان کرد: در این میان برخی کارشناسان نقدهایی نسبت به اجرای این پروژه دارند. برخی معتقدند که به جای احداث این مسیر جدید، می‌توانستیم مسیرهای موجود را به ۶ خطه و یا ۲ بانده تبدیل کنیم تا مشکلات ترافیکی فعلی حل شود. اختلاف نظر در این زمینه وجود دارد و دولت باید در واقع این موضوع را پیگیری کند، ضمن اینکه انتظار تحول جدی در این پروژه نمی‌رود.

سلیمانی در خصوص راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد به تهران گفت: قطار سریع‌السیر مشهد به تهران یک پروژه عظیم است و مقام معظم رهبری بارها بر پیگیری این پروژه تأکید کرده‌اند که اگر این موضوع به سرانجام برسد، می‌تواند به طور قابل توجهی در جابجایی مسافران و کاهش ترافیک جاده‌ها مؤثر باشد، زیرا زیرساخت‌های فعلی که از ۳۰ سال گذشته وجود دارد پاسخگوی نیازهای کنونی نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فرودگاه مشهد دومین فرودگاه کشور است، گفت: این فرودگاه با وجود اینکه سومین فرودگاه اقتصادی کشور محسوب می‌شود اما در شرایط فعلی کشش این‌همه پرواز را ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha