• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072922368
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی:

اساتید از رئیس‌جمهور می‌خواهند که دوباره علم بر محیط دانشگاه‌ها سیطره یابد

اساتید از رئیس‌جمهور می‌خواهند که دوباره علم بر محیط دانشگاه‌ها سیطره یابد

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی گفت: افکار عمومی و به خصوص دانشگاهیان به طور جد این خواسته را از رئیس‌جمهور دارد که دوباره علم بر محیط دانشگاه‌ها سیطره یابد و ملاک‌های علمی، اساس ارزیابی شود، نه ملاک‌های سیاسی و جناحی.

مجید فولادیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور و وزیر علوم بر لزوم بازگرداندن اساتید و دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها، اظهار کرد: دکتر پزشکیان در ایام انتخابات وعده‌های بسیار کمی را مطرح کردند و شاید بتوان گفت در بین تمام روسای جمهور پس از انقلاب، ایشان کمترین میزان شعار را داده است. اساسا دکتر پزشکیان سعی می‌کند تنها وعده‌هایی بدهد که بتواند به آن‌ها عمل کند.

وی افزود: اما یکی از وعده‌های مهم ایشان، بازگرداندن اساتید و دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌هاست؛ دکتر پزشکیان این موضوع را مطرح کرد زیرا اولا متوجه است که چه قدر افکار عمومی به دلیل این اخراج‌ها آزرده شده و دوما چون خود فردی دانشگاهی است، می‌داند این اخراج‌ها چه ضربه بزرگی به نهاد علم در ایران زده است.

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد با ابراز تاسف از برخوردهایی که با اساتید دانشگاه‌ها صورت گرفته، بیان کرد: به عنوان مثال یک اتفاق کم‌سابقه و عجیبی که در دانشگاه فردوسی رخ داد، ستاره‌دار کردن اساتید بود. رئیس‌جمهور آگاه است که این اقدامات نابخردانه چه ضربه بزرگی به دانشگاه‌ها زده است و لذا این وعده را داده که با بازگرداندن اساتید و دانشجویان اخراجی، امنیت و آزادی را به دانشگاه‌ها برگرداند که با استقبال بالای مردم هم مواجه شد.

فولادیان ادامه داد: این استقبال بالا نشان می‌دهد که افکار عمومی و به خصوص دانشگاهیان به طور جد این خواسته را از رئیس‌جمهور دارد که دوباره علم بر محیط دانشگاه‌ها سیطره یابد و ملاک‌های علمی، اساس ارزیابی شود، نه ملاک‌های سیاسی و جناحی. در ۳ سال اخیر تقریبا تمام دانشگاه‌های کشور بر اساس شاخص‌های جهانی افت کرده‌اند و در حال عقب افتادن از کشورهای اصلی منطقه هستیم. به عنوان مثال دانشگاه فردوسی از جمع هزار دانشگاه برتر جهان خارج شده و سایر دانشگاه‌های کشور نیز کم‌وبیش وضعیت مشابه دارند.

وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد اخراج اساتید چه ضربات بنیادین به دانشگاه‌ها زده و ما الآن این ضربات را می‌بینیم. اگر همین شرایط ادامه یابد، تا 2، 3 سال آینده وضع از این هم بدتر می‌شود. اما این دستور دکتر پزشکیان دوباره امید را به دانشگاه‌ها برگردانده است. باید متخصصین و عالمان را فارغ از هر گونه نگاه سیاسی، به دانشگاه‌ها راه دهیم و قدرشان را بدانیم، زیرا اساسا علم نگاه سیاسی نمی‌شناسد.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: اگر دکتر پزشکیان بتواند به وعده‌های خود در زمینه بازگرداندن اساتید و دانشجویان اخراجی، احیای آزادی‌های اجتماعی و رفع فیلترینگ عمل کند، اعتماد را به جامعه بازمی‌گرداند و نشان می‌دهد این رئیس‌جمهور با روسای جمهور قبلی متفاوت است. یکی از قشرهای فعالی که باعث رای‌آوری دکتر پزشکیان شدند، دانشگاهیان بودند که آبروی خود را گرو گذاشتند تا یک بار دیگر امید را به جامعه برگردانند. حال چنانچه رئیس‌جمهور به همان چند وعده محدود خود عمل کند، ما می‌توانیم حتی با کسانی که در انتخابات رای ندادند هم وارد گفت‌وگو شویم و آنان را نسبت به آینده امیدوار کنیم.

فولادیان بیان کرد: اساسا مردم ایران دنبال این هستند که یک سری نشانه‌های امیدوارکننده ببینند تا دوباره به آغوش نظام و کشور بازگردند. مردم نشان داده‌اند که اگر یک گام از سمت حاکمیت به طرف آنان برداشته شود، چند گام متقابل برمی‌دارند و به این ترتیب مردم و حاکمیت به هم نزدیک می‌شوند. وفاق مدنظر دکتر پزشکیان به این شکل حاصل خواهد شد. قرار نبوده که وفاق صرفا بین گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب باشد؛ وفاق ملی یعنی هم اصولگرایان، هم اصلاح‌طلبان و هم کسانی که از تغییر ناامید شده‌اند، جذب دولت شوند و همه با هم برای ایران آباد و آزاد تلاش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha