• دوشنبه / ۷ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403080705059
  • خبرنگار : 50181

به میزبانی کرمانشاه

هم‌اندیشی خانه‌های «صنعت، معدن و تجارت» غرب کشور برگزار شد

هم‌اندیشی خانه‌های «صنعت، معدن و تجارت» غرب کشور برگزار شد

ایسنا/کرمانشاه اولین نشست هم‌اندیشی و تبادل نظر روسای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت پنج استان غرب کشور به میزبانی کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عبدالوحید محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در این نشست که امروز (هفتم آبان) و با حضور روسا و اعضای هیات مدیره خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، تعدادی از مدیران کل صمت استان‌های غرب کشور و جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی کرمانشاه برگزار شد، هدف از برپایی این رویداد مهم را ایجاد هماهنگی بین بخش خصوصی برای توسعه پایدار غرب کشور اعلام کرد.

وی اظهار کرد: اگر قرار است استان‌های غرب کشور به پیشرفت و توسعه دست یابند، این امر بدون هم‌افزایی بین آنها محقق نخواهد شد.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه این نشست کمک می‌کند استان‌های غرب کشور تولیدات یکدیگر را بشناسند و از مواد اولیه و محصولات یکدیگر استفاده کنند، افزود: در گام بعدی این استان‌ها می‌توانند با تعامل با هم ورود جدی‌تری هم به بازار عراق داشته باشند.

محمدی ابراز امیدواری کرد برگزاری نشست‌هایی از این دست دائمی باشد و در نهایت به توسعه اقتصادی، صنعتی و ایجاد اشتغال در استان‌های غربی کمک کند.

جانبخش شکری، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه

جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز  در این نشست از دردهای مشترک حوزه صنعت و اقتصاد استان‌های غرب ایران یاد کرد و گفت: یکی از مهمترین دلایل توسعه نیافتگی این استان‌ها هشت سال جنگ تحمیلی بود و در حالی که استان‌های دیگر در حال توسعه و سرمایه‌گذاری با دلار هفت تومانی و تسهیلات ارزان بودند، استان‌های غربی سرمایه‌های موجود خود را نیز از دست دادند.

وی با اشاره به خروج بسیاری از سرمایه‌ها از استان‌های غربی در سال‌های جنگ، افزود: بعد از جنگ نیز آن طور که باید به توسعه استان‌های غربی توجه نشد.

شکری با بیان اینکه با وجود همه این مشکلات پنج استان غرب کشور ظرفیت‌های فراوانی دارند که باید با اتکا به آن اقتصاد کشور غرب را تقویت کنند، خاطرنشان کرد: مرز از مهمترین این ظرفیت‌هاست و اکثر استان‌های غربی کشور مرزها و بازارچه‌های مرزی متعددی با کشور عراق دارند که باید از آنها بیشتر استفاده کنند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه از اهمیت حوزه صنعت و اقتصاد کشور یاد کرد که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده و نامگذاری سال‌های اخیر با محوریت مسائل اقتصادی گواهی بر این موضوع است و ادامه داد: اما متاسفانه در این سال‌ها به جای توجه به حوزه صنعت و اقتصاد، چالش‌های متعددی پیش‌روی فعالین این عرصه ایجاد شده است.

شکری به معضل قطعی گسترده برق صنایع در تابستان امسال اشاره کرد که خسارت فراوانی به بخش تولید زد و افزود: اکنون نیز با نزدیک شدن فصل سرما اخطار قطع گاز دریافت کرده‌ایم.

وی خواستار همراهی همه دستگاه‌ها و بخش‌ها برای حمایت از بخش تولید شد تا منویات مد نظر مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید محقق شود.

در ادامه خلیل تنها نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی متعددی که در استان‌های غرب کشور وجود دارد، گفت: در کنار تولید، باید به زنجیره توزیع نیز توجه شود. 

وی صادرات را از مهمترین ارکان توزیع کالا برشمرد و افزود: با وجود ظرفیت قابل توجه مرز عراق در کنار ما، سهم واحدهای تولیدی استان‌های غرب خصوصا کرمانشاه از صادرات به عراق چشمگیر نیست و باید تلاش کنیم این سهم را افزایش دهیم.

نائب رئیس خانه صنعت، معدن  و تجارت استان کرمانشاه بر لزوم برگزاری یک نمایشگاه مشترک از توانمندی‌های تولیدی استان‌های غرب کشور تاکید کرد و ادامه داد: این نمایشگاه کمک می‌کند هم خود استان‌های غربی محصولات یکدیگر را بشناسند و هم توانمندی‌های این استان‌ها به دیگر استان‌های کشور نشان داده شود.

هم‌اندیشی خانه‌های «صنعت، معدن و تجارت» غرب کشور برگزار شد

فرهاد مرزی دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز از اقدامات مهم خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در دو سه سال اخیر یاد کرد و گفت: در این مدت با برگزاری مستمر جلسات کارشناسی ستاد تسهیل، از ۱۴۰ واحد در آستانه رکود و تعطیلی حمایت کردیم.

وی ادامه داد: از چند سال قبل که صدور جواز تاسیس به خانه صنعت، معدن و تجارت تفویض اختیار شد، ۵۸۲۹ فقره جواز تاسیس صادر شده که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آنها به ثمر نشسته است.

دبیرخانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه همچنین از راه‌اندازی مجتمع آموزشی خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه یاد و عنوان کرد: با ۱۲ واحد تولیدی در این زمینه قرارداد بسته‌ایم.

در این نشست نمایندگانی از استان‌های کرمانشاه، همدان، کردستان، لرستان و ایلام حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha