• سه‌شنبه / ۸ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403080805925
  • خبرنگار : 50622

جای خالی آینده‌پژوهی در آموزش و ترویج کشاورزی

جای خالی آینده‌پژوهی در آموزش و ترویج کشاورزی

ایسنا/البرز معاون سازمان تات و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: طبیعت رفتار ساده‌ای ندارد و در مقابل پیچیدگی‌های امروز بخش کشاورزی نباید نگاه ساده انگارانه‌ای داشت. باید یک نگاه مسئله محور به این حوزه داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی قاسمی روز سه شنبه ۸ آبان در دهمین کنگره ملی ترویج وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست پایدار که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد اظهار کرد: وظیفه بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی پایدار است و این موضوع در کشور ما به تولید غذا گره خورده ولی در برخی کشورها تامین امنیت غذایی در حوزه تولید دنبال نمی‌شود و بر مبنای واردات است.

وی افزود: امروزه پارامترهای تاثیرگذار و تغییرپذیری در بخش کشاورزی وجود دارد و از طرفی گستردگی کشور از لحاظ جمعیتی، اقلیمی، اقتصادی، خاک، آب و پویایی بخش کشاورزی شرایط پیچیده‌ای را برای بخش کشاورزی رقم زده است. اگر در کنار این موارد مناسبات تجاری را هم اضافه کنیم پیچیدگی در این بخش بیشتر می‌شود.

قاسمی ادامه داد: در شرایط کنونی و ضرورت ایجاد پویایی سیستم کشاورزی نمی‌توان نگاه ساده به این بخش داشت و در خصوص مسائل پیچیده بخش کشاورزی باید مهارت‌های ویژه‌ای را برای آن در نظر گرفت. همچنین افرادی که در این حوزه کار می‌کنند باید علاوه بر این مهارت‌ها، دانش و نگرش خاص این بخش را داشته باشند.

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه بیان کرد: به موازات اینکه در سازمان‌ها و بهره برداران بخش کشاورزی از این موضوع شناخت پیدا کردیم که طبیعت رفتار ساده‌ای ندارد و پویایی این سیستم زیاد است، متوجه شدیم که نمی توانیم به این پیچیدگی‌ها نگاه ساده انگارانه‌ای داشت و با این رویکرد نمی‌توان موضوعات آن را حل کنیم، بنابراین دریافتیم که باید یک نگاه مسئله محور به این حوزه داشته باشیم.

معاون سازمان تات ادامه داد: اینجاست که رویکردهای ترویج تکثرگرا مطرح شده و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چرا که نمی‌توانیم با یک روش یا نگرش کارها را انجام دهیم و نیاز داریم نگاه شبکه‌ای داشته باشیم. به نوآوری و فناوری نگاه ویژه‌ای شود و سایر علومی که در زمینه آموزش و ترویج می‌تواند کمک کننده باشد را به کار بگیریم.

وی افزود: در این بخش مهارت نقش اساسی دارد و نیاز است که دست‌اندرکارانی که تربیت می‌شوند مهارت محور باشند. همچنین پژوهش‌های ما باید کاربردی بوده و به نظام مسائل ما پاسخ دهد و از ظرفیت‌های دانشجویی و ایده‌های برتر اساتید در این حوزه با تعاملات گسترده‌ای که ایجاد می‌کنیم، بهره ببریم.

قاسمی در ادامه گفت: ما در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی باید آینده پژوهشی را فعال کنیم، یکسری اقداماتی در این زمینه شروع شده و اما نیاز است که بین کنش‌گران تعاملات را گسترش دهیم و در این مسیر راهکاری جز رویکرد مشارکتی نداریم و باید از این فناوری‌ها حمایت کنیم.

وی یادآور شد: در موسسه آموزش و ترویج کشاورزی موضوع استقرار صلاحیت‌های حرفه‌ای را به عنوان یکی از رویکردهای اصلی در دستور کار خود قرار داده است و به دنبال این هستیم از کسانی که به دنبال حل مسائل و ارائه راهکار هستند استفاده بیشتری کنیم‌.

وی بیان کرد: در این راستا ضمن برقراری تعاملات به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های نوین مثل هوش مصنوعی هستیم. همچنین نهاد و ظرفیت سازی در بخش کشاورزی به ویژه حوزه زنان مورد توجه قرار گرفته است. همواره بر علم ترویج تاکید شده و ‌ما امیدواریم علم ترویج بتواند پاسخگوی نیازها باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha