به گزارش ایسنا، تفاوتهای چشمگیری در مقایسه دانشآموزان شهری و روستایی وجود دارد، اوقات فراغت دانشآموزان شهری بیشتر از دانشآموزان روستایی است، دانشآموزان شهری دسترسی وسیع و راحتی به موسسههای آموزشی، کلاسهای فوق برنامه، کامپیوتر، زبانهای خارجه، کسب مهارتهای شغلی و هنری دارند، از کتب کمک آموزشی و معلمان خصوصی و مدارس هوشمند، تا آزمایشگاه، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سرویس ایاب و ذهاب و اینترنت.
امکانات، تجهیزات و رفاه تحصیلی از جمله دغدغههای دانشآموزان است، توجه به ابتداییترین نیازهای دانشآموزان برای رسیدن به عدالت آموزشی و احساس امنیت و آرامش خاطر دانشآموزان در مدرسه و کسب موفقیت باید مورد توجه قرار گیرد.
دانشآموزان شهری چنانچه علاقمند به تحصیل تا هر مقطعی باشند امکانات رفاهی و آموزشی برایشان مهیاست ولی یک دانشآموز روستایی از این شرایط برخوردار نیست و بدلیل محرومیت از آنها و ضعیف شدن پایه تحصیلی گاها قادر به رقابت با دانشآموزان شهری نخواهد بود.
در بیشتر روستاها چند پایه تحصیلی در یک کلاس بوده و توسط یک معلم تدریس میشود و دانشآموز از ساعت حضور در کلاس بهره تحصیلی کافی کسب نکرده و دچار افت تحصیلی خواهد شد.
به مناسبت ۱۳ آبانماه، خبرنگار ایسنا به سراغ دانشآموزان رفته و در مورد مشکلات، کمبودها، نیازها و مطالبات دانشآموزان از آنها سوالاتی پرسیده است.
وجود خلاهایی در سیستم آموزشی جدید
محمدحسین اعتصامی، دانشآموز پایه هفتم در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: به نظر من با اینکه روش تدریس و سیستم آموزشی تغییر کرده ولی هنوز خلاءهایی در آن به چشم میخورد، مثلا زبان انگلیسی در پایه هفتم بدون بررسی دقیق تنظیم شده و اگر کسی به صورت آزاد آموزش ندیده باشد دچار مشکل میشود.
وی ادامه داد: در مورد زنگ ورزش باید عرض کنم که امکانات در مدارس دولتی بسیار ضعیف و در مدارس غیر انتفاعی هم محدود است، به این شکل که چمن مصنوعی یا تور مناسب که جزء ابتداییترین نیازهای زنگ ورزش است، وجود ندارد.
این دانشآموز در خصوص نحوه برخورد معلمان با وجود گذشتن از فیلتر مصاحبه، گفت: گاها رفتاری خارج از عرف یک معلم در نقش شغل انبیا دیده میشود.
وی بیان کرد: با وجود ادعای به روز بودن برخی مدارس پرتقاضا، متاسفانه هنوز امکانات علمی آموزشی قابلیت آموزش فناوریهای جدید را ندارد.
من عاشق ریاضی و ورزشم
طناز رئیسی دانشآموز کلاس چهارم ابتداییر وستای شیخ محمود در گفتوگو با ایسنا گفت: از سه سال پیش تاکنون یک معلم در یک روستا برای شش پایه تحصیلی، در نقش سرایدار، مدیر و معاون و ...است.
وی افزود: من عاشق ریاضی و ورزش هستم ولی هیچکدام را بطور جدی در مدرسه آموزش نمیبینم.
این دانشآموز روستایی بیان کرد: مدرسه ما هیچگونه امکانات و تجهیزات آموزشی ندارد، زنگ ورزش و هنر نداریم، دلم میخواهد مانند سایر همسن و سالانم در مدارسه امکانات آموزشی، رفاهی و تفریحی باشد.
هنر و ورزش در مدرسه ما جدی گرفته نمیشود
محمدحسام اعتصامی، دانشآموز پایه سوم دبستان نیز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در دبستان ما کمبودهای مختلفی وجود دارد، مثلا در ابتدای سال با اینکه مدرسهمان در مرکز شهر است، ولی سرویس بهداشتی متناسب آماده نشده بود و بعد از شروع سال تحصیلی شروع به آمادهسازی سرویس بهداشتی کردند.
وی گفت: تجهیزات در حد متوسط روبه پایین است، مدرسه ما امکانات دارد ولی برای پیشرفت و رقابت، در مقایسه با استانهای پیشرفته این امکانات ضعیف است.
این دانشآموز کلاس سومی با بیان اینکه در زنگ هنر معلم متخصص در این زمینه نداریم، بیان کرد: زنگ ورزش و در حد خیلی بیشتر زنگ هنر به صورت تخصصی جدی گرفته نمیشود.
وی در خصوص برخورد و رفتار معلمان، گفت: به نظر من رفتار معلمان ابتدایی نسبت به دورههای بالاتر، بهتر و لطافت و مهربانی بیشتری دارد، فقط گهگاهی تبعیضاتی طبق رفاه مالی یا نسبت خانوادگی و یا شغل والدین در بین دانشآموزان دیده میشود.
به گفته وی، منابع کمک آموزشی در دوره اول دبستان تقریبا صفر و یا نزدیک به صفر است، با توجه به اینکه مدارس کتابخانه یا سایت قابل بهرهوری و یا اینترنت برای آموزش ندارند، یعنی عملا بهرهای از منابع کمک آموزشی جدید نداریم.
احساس امنیت و آرامش خاطر دانشآموزان مهم است
احمد طاهریفرد در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: نیازهای دانشآموزان شامل نیازهای جسمانی مانند ورزش، پیشگیری از بیماریها، مهارتهای زندگی، پیشرفت تحصیلی، توجه به علایق و استعدادهای آنان، شکلگیری ارزشها، رعایت احترام و مورد توجه بودن است.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در خصوص اقدامات آموزش و پرورش برای رفع نیازهای داشآموزان گفت: رعایت مسائل ایمنی، احساس آرامش و امنیت خاطر در مدرسه، مورد توجه بودن، احساس تعلق خاطر به مدرسه، امکان بیان احساسات و نظرات در مدرسه، ایجاد فضای یاددهی و یادگیری، معرفی مقررات مدرسه و آشنایی با این مقررات و تعیین اهداف مشخص تحصیلی از جمله مواردی است که آموزش و پرورش در دستور کار مدارس قرار داده است.
وی مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای جانبی و فراهم کردن امکانات و تجهیزات برای یادگیری را نیز مهم دانست و افزود: یادگیری موضوعات مذهبی و فرهنگی، مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی و احساس تعلق به کشور و فداکاری برای آن، مد نظر مسئولان مدارس قرار دارد.
طاهریفرد در خصوص اقدامات آموزش و پرورش در زمینه آگاهسازی معلمان در خصوص نحوه برخورد با دانشآموزان،تصریح کرد: طی کردن دروس تربیتی و روانشناختی در دوره تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، گذراندن دورههای ضمن خدمت با موضوعات تربیتی، اجرای
طرحهایی مانند طرح توانمندسازی معلمان و آموزش قانون حمایت از اطفال و نوجوانان برای نیروهای اداری و آموزشی مواردی است که برای ارتقای آگاهی معلمان در برخورد با دانشآموزان در نظر گرفته شده است.
آموزش هوش مصنوعی به معلمان برای نخستین بار
وی نظارت گروههای آموزشی بر عملکرد شغلی معلمان و آموزش مستمر موضوعات تربیتی و آموزشی برای مدیران مدارس را از جمله عملکردهای آموزش و پرورش در راستای توانمندسازی معلمان دانست و بیان کرد: امسال برای نخستین بار معاونان و مربیان پرورشی مدارس در زمینه هوش مصنوعی آموزش میبینند تا زمینهسازی فرهنگی در این زمینه ایجاد شود.
طاهریفرد با بیان اینکه همه ساله در مناطق روستایی، آموزش و پرورش کمک هزینههایی برای سرویسهای دانشآموزی درنظر میگیرد، خاطرنشان کرد: برای بالا بردن استقلال دانشآموزان و ایجاد توانایی و قدرت تصمیمگیری در آنها باید متناسب با سنشان برخی اختیارات و آزادی عملهایی توسط معلمان و والدین برای آنها در نظر گرفته شود، در این صورت کودک و نوجوان تجربه کسب میکند و ترس از شکست در آنها از بین خواهد رفت.
انتهای پیام
نظرات