• دوشنبه / ۱۴ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403081410261
  • خبرنگار : 50181

یک متخصص پوست:

۹۹ درصد «روتین پوستی» تبلیغات است

۹۹ درصد «روتین پوستی» تبلیغات است

ایسنا/کرمانشاه «روتین پوستی» واژه‌ای جدید است که شاید تا ۱۰ سال پیش هیچکس نامی از آن نشنیده بود، اما امروز بخش مهمی از زندگی بسیاری از افراد خصوصا زنان را به خود اختصاص می‌دهد و البته هزینه سنگینی را نیز برای افراد به همراه دارد. با این حال هنوز مشخص نیست اثربخشی آن به اندازه هزینه‌ای که صورت می‌گیرد، هست یا نه.

روتین پوستی به معنای مراقبت مستمر از پوست است که هر فرد باید آن را به صورت روزانه و شبانه به طور دقیق انجام دهد. این موضوع فقط به خانم‌ها محدود نمی‌شود و آقایان و حتی کودکان و نوجوانان نیز روتین پوستی خود را دارند. فضای مجازی خصوصا اینستاگرام به صورت گسترده‌ای روتین‌ پوستی را تبلیغ می‌کنند و بخش زیادی از بلاگرها هم فعالیت خود را به این کار و تبلیغ محصولات مرتبط با آن اختصاص می‌دهند.

اگرچه مراقبت از پوست بر هیچکس پوشیده نیست و همه افراد باید از پوست خود در برابر آفتاب، آلودگی‌ها و ... حفاظت کنند، اما استفاده از این میزان مواد شیمیایی -برای انجام روتین پوستی- آن هم به صورت روزانه و مستمر واقعا برای پوست مفید است؟

با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی لیستی از مراحل روتین پوستی را می‌توان دید که برای شب و روز متفاوت است، اما استفاده از شوینده، مسیلارواتر، تونِر، سرم، کرم دور چشم، ماسک صورت، لایه‌بردار، آبرسان و ... همه از اجرای جدایی ناپذیر روتین‌های پوستی است که تهیه همه این محصولات هزینه‌های میلیونی به اقتصاد خانوار وارد می‌کند، اما اثربخشی آن شاید به اندازه هزینه و زمانی که برای آن صرف می‌شود، نباشد.

در این خصوص با یک متخصص پوست و مو به گفت و گو نشستیم که معتقد است، ۹۹ درصد روتین‌های پوستی جنبه تبلیغات دارد و برای فروش محصولات شرکت‌ها است.

دکتر علی ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه تنها محصولاتی که برای محافظت از پوست ضروری بوده و از گذشته نیز به مصرف آنها توصیه شده ضد آفتاب، مرطوب کننده و در برخی مواقع شوینده است، گفت: استفاده از سایر محصولات روتین پوستی به هیچ عنوان ضروری نیست، مگر برای برخی افراد خاص که مشکلات پوستی داشته باشند و متخصص پوست به آنها توصیه کند از محصولات خاصی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اکثر تبلیغاتی که برای محصولات روتین پوستی صورت می‌گیرد جنبه تجاری داشته و برای فروش محصولات شرکت‌ها صورت می‌گیرد. همچنین اکثر افرادی که این محصولات را توصیه می‌کنند نیز پزشک و متخصص نبوده و افرادی هستند که برای کسب درآمد تبلیغات انجام می‌دهند.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه استفاده از محصولاتی که در روتین مراقبتی پوست توصیه می‌شود معمولا هزینه زیادی را به خانوار تحمیل می‌کند، تاکید کرد: به علاوه مراحلی که برای روتین پوستی آن هم گاهی دو تا سه بار در روز توصیه می‌شود، تمام زمان فرد را به خود اختصاص می‌دهد و او را از سایر امور زندگی باز می‌دارد.

ابراهیمی اظهار کرد: استفاه از این محصولات به هیچ عنوان نمی‌تواند در زمان کوتاه به حل مشکلات پوستی کمک کند، زیرا برخی از مشکلات پوستی از داخل بدن منشاء می‌گیرند و تشخیص این مشکلات و درمان آنها نیز بر عهده پزشک است.

وی با یادآوری این نکته که در گذشته پدران و مادران ما هیچگاه روتین‌های پوستی نداشتند، اما برخی از آنها پوست‌های بسیار بهتری نسبت به ما دارند، افزود: استفاده مستمر از این میزان مواد شیمیایی ممکن است در بلندمدت به پوست آسیب وارد کند.

این متخصص پوست و مو از افراد خواست از استفاده خودسرانه و بدون کسب نظر از پزشک متخصص از انواع محصولات پوستی خودداری کنند و تاکید کرد: قطعا فردی از راه دور و از طریق فضای مجازی نمی‌تواند برای بهبود مشکلات پوستی ما چیزی تجویز کند، پس اگر افراد مشکلی در پوست خود احساس کردند باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و درمان‌های تخصصی دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha