بنابراین عکاسان بسیار قدرتمند، با دانش، تکنیک بالا و امکانات مدرن روز میتوانند عکاسی گردشگری را در جهت جذب گردشگران سوق دهند. همچنین موارد بسیار زیادی وجود دارد که توسعه گردشگری را به وسیله عکاسی رونق میدهد و ما میتوانیم با انتقال اسناد عکاسی مرتبط با گردشگری به ترغیب و آشنا کردن گردشگران نیز کمک کنیم.
عباس عربزاده در گفتوگو با ایسنا در خصوص نقش عکاسی و تاثیرات آن در توسعه گردشگری اظهار کرد: امروزه گردشگری و صنعت توریسم یکی از مهمترین راههای کسب درآمد در کشورهای مختلف دنیاست. بنابراین این صنعت برای تبادل، صادرات و پیشرفت فرهنگی یک کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حتی منافع مالی بسیار مهم و حائز اهمیتی نیز دارد.
وی گفت: ایران کشوری تاریخی و باستانی با قدمتی بسیار بالا و جزو مهمترین کشورهای جهان از نظر تاریخ و شروع تمدن است و با پتانسیلی که درون خود دارد میتواند گردشگرهای بسیار مختلفی را از کشورهای جهان پذیرا باشد و از این طریق فرهنگ اصیل ایرانی را به سایر کشورها معرفی و همچنین منجربه ایجاد کسب درآمد شود.
این عکاس بیان کرد: عکاسی به عنوان یکی از هنرهای مدرن و با توجه به گستردگی و قدرتی که با فضای مجازی پیدا کرده؛ باعث شده تا به سرعت منتشر و در اقصی نقاط جهان دیده شود و از آنجایی که یک تصویر نیاز به ترجمه ندارد و زبانی جهانی دارد درنتیجه تاثیرگذاری بسیار بالایی نیز به دنبال خواهد داشت.
وی با بیان اینکه هنر عکاسی میتواند به توسعه گردشگری در هر کشوری کمک بسیار زیادی داشته باشد، تصریح کرد: شاخههایی از عکاسی وجود دارند که بسیار مثمرثمر هستند. به عنوان مثال بخشی از عکاسی معماری که به ثبت ابنیه تاریخی میپردازد و در کشور ما این گونه ابنیههای تاریخی زیاد است و تقریبا از ۳۵۰۰ سال گذشته تا همین ۱۰۰ سال پیش؛ آثاری وجود دارند که گردشگران را برای دیدن این آثار شکوهمند ترغیب میکند و عکاسی معماری در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
مستندنگاری میتواند به صنعت گردشگری کمک کند
عربزاده ادامه داد: شاخه دیگری از عکاسی که میتواند به صنعت گردشگری کمک کند، مستند قومنگاری یا مستند فرهنگی است و با توجه به اینکه ایران از اقوام مختلفی تشکیل شده هر کدام از این اقوام فرهنگ و رسوم آیینهای مختلف خود را دارند؛ درنتیجه سوژه بسیار مناسب برای عکاسی قوم نگارانه است، چرا که اقوام فرهنگها، آیینها و مراسمات خاص خود را دارند و بسیار غنی هستند و عکاسی میتواند سند محکمی از این زیباییها برای معرفی به گردشگران باشد و آنها را ترغیب کند که با فرهنگ کشور ما آشنا شوند و به دیگران نیز انتقال دهند.
وی عنوان کرد: کشور ما از جاذبههای طبیعی بسیار متنوع و خاصی برخوردار است که عکاسان میتوانند از این جاذبههای طبیعی تصاویر زیبایی را ثبت کنند. ما از نظر اقلیم جغرافیایی در منطقهای قرار داریم که دریا، کوهستان، کویر، جنگل، تنوع زیستی و گونههای مختلف طبیعی بسیار وسیعی دارد و باید با عکاسی زیبا از مناظر طبیعی بتوانیم علاقهمندان به طبیعتگردی را در سراسر جهان به کشور خود ترغیب و از آنها پذیرایی کنیم. این اقدام باعث میشود تا هم کسب درآمد خوبی برای مردم ایران فراهم شود و هم اینکه پایههای فرهنگی خود را در اذهان مردم جهان قویتر کنیم.
این عکاس بیان کرد: عکاسی و توسعه گردشگری ارتباط مستقیم با هم دارند و عکاسان حرفهای برای این صنعت بهترین آثار را ثبت میکنند و با انتشار عکسهای زیبا و با کیفیت در سراسر دنیا منجر به شناخت آنها نسبت به ایران میشود و در ادامه این اتفاق میتواند منبع توسعه فرهنگی اقلیمی نیز باشد.
وی در خصوص اصلیترین دستاورد عکاسی در توسعه گردشگری، خاطرنشان کرد: عکاسی ۲ دستاورد بزرگ توسعه و جابهجایی فرهنگی ایجاد میکند و ما میتوانیم فرهنگ مردم و کشور خود را که قدمت بالایی دارد و از تنوع اقلیمی و قومی خاصی نیز برخوردار است به گوش جهانیان برسانیم و ایران با اصالت را درست و زیبا معرفی کنیم.
عربزاده اضافه کرد: باید بدانیم در منطقهای که گردشگر ندارد پیشرفت هم صورت نمیگیرد، زیرا زمانی که گردشگر به منطقهای میرود با خود توسعه و افزایش هتلها، بومگردیها، ایجاد شغلهای جدید و ... را میآورد و باعث رشد اقتصادی آن منطقه میشود.
هنر عکاسی مهمترین ابزار برای ترغیب و جذب گردشگران است
وی ادامه داد: همچنین فرهنگ آن منطقه توسط گردشگران داخلی و خارجی به دیگر شهرها و کشورها منتقل میشود و استحکام فرهنگی را به وجود میآورد. بنابراین هنر عکاسی مهمترین ابزار انتقال و ترغیب برای جذب گردشگر است و از این طریق میتوان برای تقویت و توسعه گردشگری در منطقه نیز بهره برد.
این عکاس در پاسخ به این پرسش که عکاسی با چه شیوهای میتواند در نیل به توسعه گردشگری پیش رود، اظهار کرد: عکاسی باید بسیار حرفهای و توسط افراد هنرمند عکاس که در این زمینه تخصص بالایی دارند، اتفاق بیافتد و سپس با انتشار آثار خود در فضای مجازی، سایتهای مختلف، کتاب، مجله، برنامههای تلویزیونی و ... میتوان به آشنا کردن و شناخت گردشگران در انتخاب مناطق مختلف کمک کرد.
تصاویر باید از طریق سایتهای مهم گردشگری منتشر شود
وی افزود: بسیار مهم است که تصاویر از طریق سایتهای برجسته، مهم و بینالمللی گردشگری منتشر شود. همچنین میتوان از تصاویر، ویدئوکلیپهایی ساخت و منتشر کرد. بنابراین شیوههای مختلفی برای توسعه گردشگری به وسیله عکاسی وجود دارد که نیازمند عزم و برنامهریزی گسترده و دقیق است تا به صورت هدفمند برای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری و توریسم محقق شود.
عربزاده تصریح کرد: کتابهای عکس گردشگری را نیز باید در نظر گرفت، اما با توجه به گران بودن این نوع کتابها، امکان در دسترس بودن آن برای همگان میسر نیست و این امر باعث میشود تا این دست از کتابها کمتر منتشر شود. به عنوان مثال وزارت خارجه، سازمانها و ادارات مختلف میتوانند به تمامی مهمانهای خارجی این کتاب را هدیه دهند تا از این طریق توسعه گردشگری نیز محقق شود و این کتاب دست افراد زیادی از دنیا قرار گیرد.
این عکاس بیان کرد: عکسهایی که بتوانند ذات بوم، فرهنگ، طبیعت و تاریخ کشور خود را به قدرت و زیبایی نمایش دهند قطعا بسیار تاثیرگذار خواهند بود و گردشگران زیادی تمایل پیدا میکنند تا به این کشور سفر کنند.
وی ادامه داد: اما نقطه ضعفی که در این زمینه وجود دارد این است که متاسفانه امروزه صنعت توریسم و یا توسعه گردشگری مورد توجه دولت یا دولتمردان کشور نبوده و نیست و بودجههای قابل توجهی نیز برای این حوزه در نظر نمیگیرند، ضمن اینکه اگر عکاسی بخواهد مجموعه عکسهای نابی را از هر شهر و ابنیهای ثبت کند باید از چندین مسیر عبور کند تا به او مجوز بدهند و قوانین اداری بسیار سخت و طاقتفرساست و متاسفانه ما در این زمینه ضعف مدیریتی و اجرایی داریم. بنابراین برای پیشبرد اهداف باید برنامههای راهبردی و دقیق تنظیم کنیم و تحقق این مهم نیازمند نگاه بسیار هوشمندانه از سمت دولتمردان نیز است.
انتهای پیام
نظرات